The prevention of suicidal behaviors in young university students

Authors

  • Alianne Montero Calunga Universidad de Oriente, Cuba
  • Yelena Mafrán Domínguez Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

university youths, suicidal conducts; training; prevention; orientation

Abstract

Introduction: The post Covid stage has increased depression, stress, apathy, irritability, insomnia, anger and emotional exhaustion in people. Youths have been affected in more quantity when manifesting a diversity of emotions which constitute factors associated with the long term suicidal risk. Hence, the need to investigate about the inadequacies that university teachers manifest in the educational orientation to prevent suicidal behaviors in students, which limit their educational work in the different formative spaces. Materials and methods: worked with a population of 132 teachers and the intentional sample of 42 professors of two teaching educational departments of the Faculty of Sciences of Education. Results: The diagnosis yielded on the part of teachers; insufficient knowledge about resources and ways to recognize and manage the risk of the suicidal behaviors. Discussion: the design of a teacher training strategy in the prevention of suicidal behaviors in university youths allows its implementation for the curricular and extracurricular way, as a program of universal prevention. Conclusions: The Cabinet of Educational Orientation of the Eastern University has increased the its visibility and effectiveness starting from the teachers’ preventive and guiding acting, which has been favored by the training on topics related to the suicidal behaviors in youths.

References

Aranda, B., Paz D., I. y Ramos R., G. (2014). La orientación desde la clase: vía para fortalecer el proceso formativo de los estudiantes universitarios. Revista IPLAC, (2). http://www.revista.iplac.rimed.cu

Ávila, Y. (2014). La orientación educativa: factor determinante en la calidad de vida de los estudiantes universitarios. Revista IPLAC, (3). http://www.revista.iplac.rimed.cu

Broche, Y., Fernández, E., Reyes, D. (2020) Consecuencias Psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID -19. Revista cubana de salud pública, 46(1), 1561-3127.

Gainza, M., Kerton, L. (2015). La orientación educativa en la promoción y educación para la salud en instituciones educacionales. Edusol, 15(53), 81-89.

López Falcón, A. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 53-61

Mafrán, Y., Aranda, B. y Paz, I. (2019). Reflexiones en torno a la orientación educativa desde la formación incial de estudiantes de carreras pedagógicas. Maestro y Sociedad, 16(3), 547-558. http://www.revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS

ONU. (2015). Agenda 2030 para el desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Paz, I. (2013). Aprendizaje y orientación educativa en el proceso de formación de los estudiantes. Centro de Estudios Pedagógicos Manuel F. Grant.

Perez, G., Cobián, A., Cortés, L., Criberio, L. (2020). La conducta suicida y su abordaje psicoterapéutico desde la hipnosis clínica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(1). http://www.revistaccuba.cu/index

Perez, D., Asanza, L., García C., Querts, O. (2022). Estrategia de orientación educativa para la promoción de salud en el contexto universitario. Maestro y Sociedad, 19(3), 1411-1425. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MySarticle/view/5686

Recarey, S. (2011). Función orientadora del profesional de la educación. Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, G (2018). La función orientadora preventiva en la formación inicial del estudiante de Licenciatura en Educación. Primaria. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].

Saborido, J. (2018). La universidad y la agenda 2030 del desarrollo sostenible en el centenario de la reforma universitaria en Córdova. Visión desde Cuba. 11no. Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018. Editorial Félix Varela.

Suárez, C., Toro S. (2016). La orientación educativa en la formación del docente. En Villalón, G. (comp.). Enfoques actuales sobre la formación del maestro en Cuba. (pp. 20-30). Ediciones Cátedra.

Torrente, Y., Almarales, M., del Río, S. (2021). La formación profesional en la prevención del intento suicida. LUZ, 21(1), 116-128. http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1167

Published

2023-11-01

How to Cite

Montero Calunga, A., & Mafrán Domínguez, Y. (2023). The prevention of suicidal behaviors in young university students. Maestro Y Sociedad, 88–94. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6237

Issue

Section

Número Especial