Teaching strategies in the reading habits of students, Gregorio Valencia School; Republic of Ecuador
Keywords:
teaching strategies, reading habit, reading workshopAbstract
Reading is one of the most important learning skills for human beings; its teaching and constant practice is carried
out to facilitate the acquisition of knowledge and knowledge in order to achieve the interaction of a person with the
environment that surrounds them. This research was carried out with the objective of analyzing teaching strategies and
their impact on reading habits in elementary school students at the Gregorio Valencia School in the Valencia canton, in
the period 2022-2023. The research is framed within the qualitative-quantitative approach, starting from a bibliographic
and field modality; Observation, interviews and surveys were used to collect information. Considering the global part
of the population, represented by 17 teachers and 560 students to whom a survey was applied. The data collected
highlighted poor reading habits since this practice is only associated with completing schoolwork. As a result, a proposal
is made on the implementation of a workshop, as a critical, constructive and significant activity in academic training,
which will contribute to the preparation of the student for today's society and the commitment to its inclusion as an
activity that generates pleasure and enjoyment in your daily activities.
References
Acea, L., y Molina, M. (2014). Formar habitas lectores a través de la animación de la lectura. Educación y Sociedad. 12 (4). https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2029
Canta, J., y Quesada, J. (2021). El uso del enfoque del estudio de caso: Una revisión de la literatura. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642021000300775&script=sci_arttext
Carmona, S., Osorio, A., Herrera, A., y González, J. (2018). Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de ingresantes a la educación superior. Educación y Educadores, 21(3), 482-503. DOI: 10.5294/edu.2018.21.3.6. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v21n3/0123-1294-eded-21-03-00482.pdf
Chacma, E., y Chávez, T. (2021). Investigación cuantitativa: buscando la estandarización de un esquema taxonómico. Revista médica de Chile, 149(9), 1382-1383. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0034-98872021000901382&script=sci_arttext
Chaves, L. (2015). Estrategias para el fomento a la lectura: ideas y recomendaciones para la ejecución de talleres de animación lectora. e-Ciencias de la Información, 5(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476847248007
Chiripua, W. (2017). Análisis del hábito de lectura en estudiantes de la educación general básica superior de tres unidades educativas de la parroquia Borbón. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/123456789/1186/1/CHIRIPUA%20MEJc3%8dA%20WILMER%20ANDR%c3%89S.pdf
Chunga, J. (2018). Factores que inciden en los hábitos de lectura en los estudiantes de sexto grado de la Institución Educativa Primaria Natividad Ccaccachi Juliaca. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840680Juan_Tesis_Licenciatura_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Codina, L. (2020). Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicasoma de conducto auditivo externo: estudio de una serie de casos. Revista ORL, 11(2), 139-153. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S2444-79862020000200004
Córdova, L., Sevilla, T., Muñoz, W., Martínez, E., Vidal, J. (2021). Hábitos de lectura y su influencia en el aprendizaje de estudiantes de primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1144 p10923
Corimayta, A. (2021). Incentivar el hábito lector a través de la biblioteca para desarrollar el pensamiento crítico. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5431
Escuela Princesa Pacha. (2022). Libro de Actas de la Institución.
Fernández, A. (2020). Regulación y autorregulación de los aprendizajes: Una propuesta didáctica en básica secundaria. Sophia, 16(2), 219-232. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413766809007
González, S. (2020). Taller de lectura como estrategia didáctica para el fomento a la lectura y el mejoramiento de las competencias literarias en secundaria. https://repositorio.unan.edu.ni/14556/1/14556.pdf
Guerrero, J., Valledor, R., Ponce de Leóna, L. (2018). El Desarrollo Del Hábito Lector En Los Educandos. The Development Of The Reading Habit In Students. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/642/613
Hernández, M., Izquierdo, M., y Jiménez, R. (2020). Hábitos de lectura en alumnos de primer ingreso de psicología educativa de la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), México. e-Ciencias de la Información, 10(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476864645011
Hospital, C. (2017). Proyecto para incentivar la motivación a la lectura en Segundo de Primaria. Universidad Internacional de La Rioja Facultad de Educación. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6105/HOSPITAL%20FORTES%2C%20CARLA.pdf
Izquierdo, T., Sánchez, M. y Sánchez, L. (2019). Determinantes del entorno familiar en el fomento del hábito lector del alumnado de Educación Primaria. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/56485/1/33664-100017-1-PB.pdf
Jociles, M. (2018). La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales. http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/v54n1/0486-6525-rcan-54-01-00121.pdf
Martínez, M. y Torres, A. (2019). Hábito lector en estudiantes de primaria: influencia familiar y del plan lector del centro escolar. https://www.proquest.com/openview/ae83609986a8834552d32fb05b3d7d15/1?pqorigsite=gscholar&cbl=5163255
Mendoza, R. (2020). Indagar sobre lo propio desde la otredad: retrospectiva de egresados de una universidad intercultural sobre sus procesos de investigación IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e1110. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.1110.
Moya, D., Copara, D., Amores, J., Muñoz, M. y Pérez, A. (2022). Caracterización de agentes de consumo energético en el sector residencial del Ecuador basada en una encuesta nacional y en los sistemas de información geográfica para modelamiento de sistemas energético.s Enfoque UTE, 13(2), 68-97. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.801
Neill, D. y Cortez, L. (2018). Procesos y Fundamentos de la Investigación Científica. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12498/1/Procesos-y-FundamentosDeLainvestiagcionCientifica.pdf
Palacios, J., Cadenillas, V., Chávez, P., Flores, R. y Abad, K. (2020). Estrategias didácticas para desarrollar prácticas inclusivas en docentes de educación básica. Revista eleuthera, 22(2), 51-70. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322020000200051
Palma, M. y Vera, L. (2022). Estrategia metodológica en el hábito de la lectura en el primer año de bachillerato. Polo del Conocimiento, 71 (7). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4105/9620
Peña, K.; Ponce, A.; Montecinos, D., Torres, D., Catalán, P., Villagra, C. (2021). Comprensión de textos escritos a través del trabajo colaborativo en la Educación Básica. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 455-475. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043pena24
Pérez, G., Martínez, P., y Pérez, M. (2019). Hábitos de lectura en estudiantes de nuevo ingreso a la Licenciatura de Enfermería. Investigación en Educación Médica, 8(32). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349763025009
Pérez, V., Baute, M., y Luque, M. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de Ciencias de la Educación. Universidad y Sociedad, 10(1), 180-189. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n3/2218-3620-rus-10-03-180.pdf
Ribadeneira, F. (2020). Estrategias didácticas en el proceso educativo de la zona rural. Conrado, 16(72), 242-247. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000100242&lng=es&tlng=es
Ripalda, V., Macías, J., y Sánchez, M. (2020). Rincón de lectura, estrategia en el desarrollo del lenguaje. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(14), 127-138. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642020000200004
Rodríguez, L., Torres, Y., Domínguez, I., y Ruiz, M. (2015). Importancia de la lectura y la formación del hábito de leer en la formación inicial. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552357190012
Sánchez, H., Reyes, C., y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. http://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/URP/1480/libro-manual-de-terminos-en-investigacion.pdf?sequence=1&isAllowed=
Sordini, M. (2019). La entrevista en profundidad en el ámbito de la gestión pública. Revista Reflexiones, 98(1), 75-88. https://dx.doi.org/10.15517/rr.v98i1.33083
Tobón, J., Marín, O., Tapia, R. C., y Martín, M. (2021). Estrategia didáctica de aprendizaje basada en inteligencias múltiples predominantes y procesos autorregulatorios en estudiantes rurales de primaria. INNOVA Research Journal, 6(3), 34-57. https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/1751/1892
Tovar, K., Riobueno, M. (2018). El club de lectura como estrategia creativa para fomentar la lectura creativa en los estudiantes educación integral Revista de Investigación, vol. 42, núm. 94, 2018 Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376160142004
Valverde, L. y Ureña, M. (2021). Una propuesta de estrategias y recursos didácticos por competencias en respuesta a los estilos de enseñanza-aprendizaje de la población estudiantil. Revista Electrónica Educare, 25(3), 106-124. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582021000300106&script=sci_arttext
Vásquez, G. y Pérez, M. (2020). Estrategias lúdicas para la comprensión de textos en estudiantes de educación primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521662150029
Villa, T., García, D., Cárdenas, N., Erazo, J. (2020). El cómic como estrategia para fomentar la lectura comprensiva. https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/343/432
Zayas, Y. (2016). Estrategia didáctica para el fomento de la lectura en las clases. EduSol, 16 (55). https://www.redalyc.org/journal/4757/475753050015/html/#:~:text=Observar%20y%20debatir%20filmes%20basados,a%20los%20estudiantes%20y%20docentes
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jessenia Maricel Lino Choez, Cruz Alexandra Bravo Loor, Isaura Elizabeth Castro Marmolejo, Verónica Natividad Llanos Morejón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.