Teaching strategies in the reading habits of students, Gregorio Valencia School; Republic of Ecuador

Authors

  • Jessenia Maricel Lino Choez Escuela Gregorio Valencia, Ecuador
  • Cruz Alexandra Bravo Loor Escuela Gregorio Valencia, Ecuador
  • Isaura Elizabeth Castro Marmolejo Escuela Gregorio Valencia, Ecuador
  • Verónica Natividad Llanos Morejón Escuela Gregorio Valencia, Ecuador

Keywords:

teaching strategies, reading habit, reading workshop

Abstract

Reading is one of the most important learning skills for human beings; its teaching and constant practice is carried
out to facilitate the acquisition of knowledge and knowledge in order to achieve the interaction of a person with the
environment that surrounds them. This research was carried out with the objective of analyzing teaching strategies and
their impact on reading habits in elementary school students at the Gregorio Valencia School in the Valencia canton, in
the period 2022-2023. The research is framed within the qualitative-quantitative approach, starting from a bibliographic
and field modality; Observation, interviews and surveys were used to collect information. Considering the global part
of the population, represented by 17 teachers and 560 students to whom a survey was applied. The data collected
highlighted poor reading habits since this practice is only associated with completing schoolwork. As a result, a proposal
is made on the implementation of a workshop, as a critical, constructive and significant activity in academic training,
which will contribute to the preparation of the student for today's society and the commitment to its inclusion as an
activity that generates pleasure and enjoyment in your daily activities.

References

Acea, L., y Molina, M. (2014). Formar habitas lectores a través de la animación de la lectura. Educación y Sociedad. 12 (4). https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2029

Canta, J., y Quesada, J. (2021). El uso del enfoque del estudio de caso: Una revisión de la literatura. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642021000300775&script=sci_arttext

Carmona, S., Osorio, A., Herrera, A., y González, J. (2018). Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de ingresantes a la educación superior. Educación y Educadores, 21(3), 482-503. DOI: 10.5294/edu.2018.21.3.6. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v21n3/0123-1294-eded-21-03-00482.pdf

Chacma, E., y Chávez, T. (2021). Investigación cuantitativa: buscando la estandarización de un esquema taxonómico. Revista médica de Chile, 149(9), 1382-1383. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0034-98872021000901382&script=sci_arttext

Chaves, L. (2015). Estrategias para el fomento a la lectura: ideas y recomendaciones para la ejecución de talleres de animación lectora. e-Ciencias de la Información, 5(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476847248007

Chiripua, W. (2017). Análisis del hábito de lectura en estudiantes de la educación general básica superior de tres unidades educativas de la parroquia Borbón. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/123456789/1186/1/CHIRIPUA%20MEJc3%8dA%20WILMER%20ANDR%c3%89S.pdf

Chunga, J. (2018). Factores que inciden en los hábitos de lectura en los estudiantes de sexto grado de la Institución Educativa Primaria Natividad Ccaccachi Juliaca. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840680Juan_Tesis_Licenciatura_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Codina, L. (2020). Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicasoma de conducto auditivo externo: estudio de una serie de casos. Revista ORL, 11(2), 139-153. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_

arttext&pid=S2444-79862020000200004

Córdova, L., Sevilla, T., Muñoz, W., Martínez, E., Vidal, J. (2021). Hábitos de lectura y su influencia en el aprendizaje de estudiantes de primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1144 p10923

Corimayta, A. (2021). Incentivar el hábito lector a través de la biblioteca para desarrollar el pensamiento crítico. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5431

Escuela Princesa Pacha. (2022). Libro de Actas de la Institución.

Fernández, A. (2020). Regulación y autorregulación de los aprendizajes: Una propuesta didáctica en básica secundaria. Sophia, 16(2), 219-232. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413766809007

González, S. (2020). Taller de lectura como estrategia didáctica para el fomento a la lectura y el mejoramiento de las competencias literarias en secundaria. https://repositorio.unan.edu.ni/14556/1/14556.pdf

Guerrero, J., Valledor, R., Ponce de Leóna, L. (2018). El Desarrollo Del Hábito Lector En Los Educandos. The Development Of The Reading Habit In Students. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/642/613

Hernández, M., Izquierdo, M., y Jiménez, R. (2020). Hábitos de lectura en alumnos de primer ingreso de psicología educativa de la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), México. e-Ciencias de la Información, 10(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476864645011

Hospital, C. (2017). Proyecto para incentivar la motivación a la lectura en Segundo de Primaria. Universidad Internacional de La Rioja Facultad de Educación. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6105/HOSPITAL%20FORTES%2C%20CARLA.pdf

Izquierdo, T., Sánchez, M. y Sánchez, L. (2019). Determinantes del entorno familiar en el fomento del hábito lector del alumnado de Educación Primaria. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/56485/1/33664-100017-1-PB.pdf

Jociles, M. (2018). La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales. http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/v54n1/0486-6525-rcan-54-01-00121.pdf

Martínez, M. y Torres, A. (2019). Hábito lector en estudiantes de primaria: influencia familiar y del plan lector del centro escolar. https://www.proquest.com/openview/ae83609986a8834552d32fb05b3d7d15/1?pqorigsite=gscholar&cbl=5163255

Mendoza, R. (2020). Indagar sobre lo propio desde la otredad: retrospectiva de egresados de una universidad intercultural sobre sus procesos de investigación IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e1110. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.1110.

Moya, D., Copara, D., Amores, J., Muñoz, M. y Pérez, A. (2022). Caracterización de agentes de consumo energético en el sector residencial del Ecuador basada en una encuesta nacional y en los sistemas de información geográfica para modelamiento de sistemas energético.s Enfoque UTE, 13(2), 68-97. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.801

Neill, D. y Cortez, L. (2018). Procesos y Fundamentos de la Investigación Científica. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12498/1/Procesos-y-FundamentosDeLainvestiagcionCientifica.pdf

Palacios, J., Cadenillas, V., Chávez, P., Flores, R. y Abad, K. (2020). Estrategias didácticas para desarrollar prácticas inclusivas en docentes de educación básica. Revista eleuthera, 22(2), 51-70. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322020000200051

Palma, M. y Vera, L. (2022). Estrategia metodológica en el hábito de la lectura en el primer año de bachillerato. Polo del Conocimiento, 71 (7). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4105/9620

Peña, K.; Ponce, A.; Montecinos, D., Torres, D., Catalán, P., Villagra, C. (2021). Comprensión de textos escritos a través del trabajo colaborativo en la Educación Básica. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 455-475. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043pena24

Pérez, G., Martínez, P., y Pérez, M. (2019). Hábitos de lectura en estudiantes de nuevo ingreso a la Licenciatura de Enfermería. Investigación en Educación Médica, 8(32). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349763025009

Pérez, V., Baute, M., y Luque, M. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de Ciencias de la Educación. Universidad y Sociedad, 10(1), 180-189. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n3/2218-3620-rus-10-03-180.pdf

Ribadeneira, F. (2020). Estrategias didácticas en el proceso educativo de la zona rural. Conrado, 16(72), 242-247. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000100242&lng=es&tlng=es

Ripalda, V., Macías, J., y Sánchez, M. (2020). Rincón de lectura, estrategia en el desarrollo del lenguaje. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(14), 127-138. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642020000200004

Rodríguez, L., Torres, Y., Domínguez, I., y Ruiz, M. (2015). Importancia de la lectura y la formación del hábito de leer en la formación inicial. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552357190012

Sánchez, H., Reyes, C., y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. http://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/URP/1480/libro-manual-de-terminos-en-investigacion.pdf?sequence=1&isAllowed=

Sordini, M. (2019). La entrevista en profundidad en el ámbito de la gestión pública. Revista Reflexiones, 98(1), 75-88. https://dx.doi.org/10.15517/rr.v98i1.33083

Tobón, J., Marín, O., Tapia, R. C., y Martín, M. (2021). Estrategia didáctica de aprendizaje basada en inteligencias múltiples predominantes y procesos autorregulatorios en estudiantes rurales de primaria. INNOVA Research Journal, 6(3), 34-57. https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/1751/1892

Tovar, K., Riobueno, M. (2018). El club de lectura como estrategia creativa para fomentar la lectura creativa en los estudiantes educación integral Revista de Investigación, vol. 42, núm. 94, 2018 Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376160142004

Valverde, L. y Ureña, M. (2021). Una propuesta de estrategias y recursos didácticos por competencias en respuesta a los estilos de enseñanza-aprendizaje de la población estudiantil. Revista Electrónica Educare, 25(3), 106-124. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582021000300106&script=sci_arttext

Vásquez, G. y Pérez, M. (2020). Estrategias lúdicas para la comprensión de textos en estudiantes de educación primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521662150029

Villa, T., García, D., Cárdenas, N., Erazo, J. (2020). El cómic como estrategia para fomentar la lectura comprensiva. https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/343/432

Zayas, Y. (2016). Estrategia didáctica para el fomento de la lectura en las clases. EduSol, 16 (55). https://www.redalyc.org/journal/4757/475753050015/html/#:~:text=Observar%20y%20debatir%20filmes%20basados,a%20los%20estudiantes%20y%20docentes

Published

2023-11-01

How to Cite

Lino Choez, J. M., Bravo Loor, C. A., Castro Marmolejo, I. E., & Llanos Morejón, V. N. (2023). Teaching strategies in the reading habits of students, Gregorio Valencia School; Republic of Ecuador. Maestro Y Sociedad, 20(4), 1004–1011. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6229

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)