Didactic administration for the environmental sostenibilidad from the one post grade for the educational of History
Didactic administration for the environmental sostenibilidad from the one post grade for the educational of History
Keywords:
environmental education, environmental sustainability, didactic management, HistoryAbstract
Introduction: Educational practices from the environmental education component for sustainable development, constitute one of the essential purposes in the postgraduate professional improvement of teachers, due to its impact on public policies that aspire to an anthro-ecological balance. For this reason, a study is carried out with the objective of implementing a methodology for the didactic management of environmental sustainability in the teachers of the History discipline, of Cuban general education and that implements from their actions the aspirations of the 2030 Agenda of the Nations. United. Materials and methods: Research methods and techniques were used such as synthesis analysis, systemic-structural, holistic-configurational, observation, interviews and surveys, as well as percentage analysis, among others. Results: Its results reflect that the proposal is feasible and favors the didactic treatment of the component. In addition, it reveals its theoretical and methodological value in improving their professional performance, which demonstrates the need for its application. Discussion: Studying the scope of the postgraduate improvement process of History teachers around the environmental component implies focusing on the teacher; from his condition of active agent in the direction of the teaching-learning process. The fulfillment of their functions and teaching and methodological scientific tasks, express a system of causal relationships that favor the result of the management of methodological work. Conclusions: The study also evidenced the limitations in the process of overcoming teachers for the didactic treatment of the component and the formation of an environmental culture, as well as the potential it offers for citizen education and values.
References
Cañete, A. F., Viltres, O. Y., & de Dios, N. M. V. (2023). Educación Ambiental: mecanismo pedagógico para salvaguardar el medio ambiente (Revisión). Revista Científica Estudiantil de la Universidad de Granma, 5(1), 65-76.
Chávez Manzanillas, C. (2023). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y su aporte en la Educación Ambiental ecuatoriana. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 2(4), 110–136. https://doi.org/10.56200/mried.v2i4.5175
De-la Peña Consuegra, G., & Vinces-Centeno, M. R. (2020). Acercamiento a la conceptualización de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2).
Díaz-Canel Bermúdez, M. (2023) La gestión de la ciencia y la innovación en el sistema de la educación general en Cuba. Congreso internacional Pedagogía 2023.
Espino Morales, L., Álvarez Insua, M. (2017). La superación del profesional y la inclusión educativa: binomio necesario para la atención a la diversidad. Revista Maestro y Sociedad, 15(1). https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/9933/marieta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández Morales, M. M., & Sánchez Elías, H. (2022). La estrategia curricular de educación ambiental desde la clase de Filosofía. EduSol, 22(78), 157-168.
Ibáñez, M. E., Ferrer, D. M., & Muñoz, L. V. A. (2022). Ajuste escolar, empatía y conectividad con el medio ambiente natural en el marco de la educación ambiental en educación secundaria en España. Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 39(3), 243-262.
Lecaros Urzúa, J. A. (2013). La ética medio ambiental: principios y valores para una ciudadanía responsable en la sociedad global. Acta bioethica, 19(2), 177-188.
Llopiz Guerra, K., Santos Abreu, I., Marín Llaver, L., Ramos Vera, R. P., Ramos Vera, M. J., Tejada Arana, A. A., Núñez Lira, L. A., & Alberca Pintado, N. E. (2020). La Educación ambiental en los niños con necesidades educativas especiales. Retos y perspectivas de desarrollo. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1-10.
Luna, L. M. G. (2020). El desafío ambiental: enseñanzas a partir de la COVID-19. Medisan, 24(04), 728-743.
Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., & Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y sociedad, 13(2), 301-310.
Moré, M., (2016). La estrategia curricular de educación ambiental para el desarrollo sostenible y la extensión universitaria. Universidad “Martha Abreu” de Las Villas. https://ceea.ucp.vc.rimed.cu/documentos/documentos
Musitu Ferrer, D., Esteban Ibáñez, M., León Moreno, C., Callejas Jerónimo, J. E., & Amador Muñoz, L. V. (2020). Fiabilidad y validez de la escala de actitudes hacia el medio ambiente natural para adolescentes. Revista de Humanidades, (39), 247-270. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7429546
Nubia-Arias, B. (2016). El consumo responsable: educar para la sostenibilidad ambiental. Aibi Revista De investigación, administración E ingeniería, 4(1), 29-34. https://doi.org/10.15649/2346030X.385
Quintero, C. (2007). Contribución de la enseñanza de la historia a la formación ambiental inicial del Profesor General Integral de Secundaria Básica. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas.
Regueiferos Gutiérrez, W., & Medina Samé, Y, M. (2019). La interdisciplinariedad en la educación técnica y profesional a partir de la profesionalización de los contenidos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12, 15-20.https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/interdisciplinariedad-educacion.html
Rodríguez C., M.; Urbay, M. (2015). La formación continua del profesor en la universidad cubana actual. Recuperado de http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/513
Romero, J. G., García, J. C., Gavidia, A., & Santana, A. G. V. (2020). Desarrollo sostenible: Desde la mirada de preservación del medio ambiente colombiano. Revista de Ciencias Sociales, 26(4), 293-307.
UNESCO. (2012). Educación para el desarrollo sostenible: edificar un mundo mejor y más justo para el siglo XXI. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216673_spa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yiliannis Martínez Almarales, Xavier Lasso León, Adaris Parada Ulloa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.