Social inclusion of people with disabilities in the 24 de Junio neighborhood

Social inclusion of people with disabilities in the 24 de Junio neighborhood

Authors

  • Javier Jacinto Álava Saltos Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador
  • Ramón Rivero Pino Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador

Keywords:

social inclusion, education, labor inclusion, social policies, La Libertad canton

Abstract

Introduction: The social inclusion process envisions a series of policies focused on the rights of people with disabilities, promoting their quality of life, participation and inclusion. Policies focus on education, labor inclusion, social protection and accessibility. The main objective is based on describing characteristics of the process of social inclusion of people with disabilities residing in the 24 de Junio neighborhood of the La Libertad canton, year 2022. Materials and methods: The technique for collecting information was the survey, applied 8 people with disabilities residing in the sector. Results: The results obtained detail the type and degree of disability of the study subjects and also identified negative aspects that lag the process of social inclusion. Discussion: When a person with disabilities participates in neighborhood activities, they feel integrated and their self-confidence grows. Participation, being synonymous with a process of inclusion and democracy, implies that society grows and transforms, people with disabilities have the right and power to participate in community activities, which would contribute to the minimization of exclusion barriers. Conclusions: In conclusion, from the neighborhood organization, actions can be implemented that help integrate the vulnerable group present and make them participate in community activities.

References

Alvarado, A., Moreno, M. E., & Rodríguez, M. C. (2009). Inclusión social y participación comunitaria: una perspectiva de trabajo frente a la discapacidad. Ciencia y enfermería, 15(1). https://doi.org/10.4067/S0717-95532009000100008

Apaza Paucara, J. C., & Apaza Flores, C. R. (2022). La planificación estratégica y su influencia en la competitividad en el Centro Comercial Bolognesi, Región Tacna, 2019. Economía & Negocios, 4(2), 101-126. https://doi.org/10.33326/27086062.2022.2.1238

Cáceres, C., Leal, C., & Ramírez, C. (2019). Índice de Inclusión Social en la Región de Valparaíso, Chile. https://www.scielo.org.mx/pdf/rms/v82n1/2594-0651-rms-82-01-93.pdf

Cadena Gorozabel, G. D. C. (2017). Análisis de la accesibilidad y movilidad urbana para personas con discapacidades en el área de influencia directa al Conservatorio Nacional de Música ubicado en el barrio El Batán, mediante mapeo de equipamiento urbano y elementos de las infraestructuras educativas insertas en el área de estudio. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/14440

Caiche Beltrán, G. L. C. (2022). Inclusión Social de las personas con discapacidad en el barrio Ernesto González, cantón La Libertad, 2021. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/7027/1/UPSE-TGS-2022-0005.pdf

Cárdenas, J. (2018). Investigación cuantitativa. 64 Seiten. https://doi.org/10.17169/REFUBIUM-216

Castañeda Ramos, R., Arias Diaz, D., & Santos Maldonado, A. B. (2023). Control de bienes patrimoniales y su relación en el saneamiento físico e información contable en las municipalidades de Lima. Región Científica, 2(1), 202341. https://doi.org/10.58763/rc202341

Cecchini, S., Holz, R., & Soto de la Rosa, H. (2021). Caja de herramientas. Promoviendo la igualdad: El aporte de las políticas sociales en América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/47687/S2100065_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CONADIS (2017). Agenda Nacional para la igualdad de Discapacidades 2017-2021. https://drive.google.com/file/d/1qjqDxjHUXa4G5jxAGdDqEqBx07bOBlaA/view

Diazgranados Quimbaya, L. A., & Guzmán, J. F. (2017). Discapacidad: Tratamiento laboral y protección social. Universidad Católica de Colombia.

Espinal-Loor, J. E. (2022). La inclusión laboral basada en las experiencias de las personas con discapacidad visual de Manabí. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora, 5(10), 144-155. https://doi.org/10.56124/tj.v5i10.0059

Garay Ordoñez, F., & Carhuancho Mendoza, I. (2019). Modelo social como alternativa para el desarrollo de la persona con discapacidad, Callao. Perú. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(3), 681-709. https://doi.org/10.36390/telos213.10

Guamán Gómez, V. J. G., Erraéz Alvarado, J., & Alejandro Contento, K. (2019). En las instituciones educativas ecuatorianas. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/133/215

Jiménez Noboa (2021). Fomento de autonomía e inclusión social para personas con discapacidad en la prestación de servicio público, enfoque del modelo social [Tesis, FLACSO Ecuador]. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/17364/2/TFLACSO-2021SPJN.pdf

Mascareño, A., & Carvajal, F. (2016). Los distintos rostros de la inclusión y la exclusión. Revista de la CEPAL, 2015(116), 131-146. https://doi.org/10.18356/087628b4-es

Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/convencion_derechos_discapacidad.pdf

Olvera Garcia, J. (2018). La inclusión social desde los derechos humanos. https://biblat.unam.mx/hevila/COFACTOR/2018/vol7/no14/2.pdf

Pérez Dalmeda, M. E., & Chhabra, G. (2019). Modelos teóricos de discapacidad: Un seguimiento del desarrollo histórico del concepto de discapacidad en las últimas cinco décadas. Revista Española de Discapacidad, 7(1), 7-27. https://doi.org/10.5569/2340-5104.07.01.01

Queija de la Sotta. (2021). Estudio sobre el acceso al derecho a la información por parte de las personas con discapacidad en Latinoamérica.

Richart-Marset, M., & Calamita, F. (2020). El gran reto de la traducción y la accesibilidad audiovisual en los medios de comunicación. MonTI. Monografías de Traducción e Interpretación, 12, 7-52. https://doi.org/10.6035/MonTI.2020.12.01

Rodríguez-Rodríguez, J., & Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: El coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista de Innovación i Recerca en Educación, 13(2). https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Sánchez Flores, F. A. (2019). Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 101-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Sandoval Álvarez, B. (2016). Inclusion in what? Conceptualizing social inclusion. Ehquidad Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, 5, 71-108. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2016.0003

Santana González, Y., Sagaró del Campo, N. M., & Valdés García, L. E. (2021). Percepción de riesgo vs Covid-19 en centros hospitalarios de Santiago de Cuba. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 195-206. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2157/2138

Tigrero Baque, C. M. T. (2022). Estudio de las condiciones de vida de las personas con discapacidad en el sector 7 de septiembre del cantón La Libertad. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/7063/1/UPSE-TGS-2022-0041.pdf

World Health Organization (Ed.). (2001). International classification of functioning, disability and health: ICF. World Health Organization.

Zabriskie, R. B., Lundberg, N. R., & Groff, D. G. (2005). Quality of Life and Identity: The Benefits of a Community-Based Therapeutic Recreation and Adaptive Sports Program. Therapeutic Recreation Journal, 176-191.

Published

2023-06-03

How to Cite

Álava Saltos, J. J., & Rivero Pino, R. (2023). Social inclusion of people with disabilities in the 24 de Junio neighborhood: Social inclusion of people with disabilities in the 24 de Junio neighborhood. Maestro Y Sociedad, 237–246. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6059

Issue

Section

Número Especial