Study of the positioning of natural Greek yogurt in the southern area of Manabí: university-company link
Study of the positioning of natural Greek yogurt in the southern area of Manabí: university-company link
Keywords:
positioning, greek yogurt, market study, technical study, economic-financial studyAbstract
Introduction: The present investigation was carried out with the objective of designing a study for the positioning of natural Greek yogurt in the southern area of Manabí, thanks to the business-university link, especially with the Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí "Manuel Félix López" from Ecuador.
Materials and methods: To develop this process, activities were determined, the first demanded a market study, for this reason, the use and application of the questionnaire together with the survey. Bibliographic and field research, analytical and deductive methods were used, the same ones that allowed determining the current supply, demand and positioning of this product.
Results: The market study established that 97 % of the total respondents would be willing to consume natural Greek yogurt.
Discussion: This type of study allows obtaining information about the segment and the niche that you want to persuade, and even allows you to know the level of profitability that the project will have.
Conclusions: With the application of the marketing mix, it was determined that the product will be promoted through led screens and, in turn, will be offered through social networks.
References
Arroyo, M., Calle, R., y Cevallos, C. (2019). Condiciones del desarrollo local en la provincia de Manabí, Ecuador. Revista Mikarimin, 5(3).
Baena, J. (2019). Plan de Negocio para la Producción y Comercialización de Yogurt Artesanal Cidragur, en el Municipio de Rionegro. [Tesis, Universidad Católica de Oriente de Rionegro].
Bahamondes, B., y Benavides, A. (2012). Estudio de Mercado para productos alimentarios innovadores: el caso de los alimentos. Revista Electrónica de Gestión de las Personas y Tecnología, 5(14), 113-122.
Bonilla, S., Quinayas, Y., Vento, C., y Diaz, J. (2019). Estudio de Pre-Factibilidad de Nueva Linea de Negocio Yogurt Griego y Acompañamiento. [Tesis, Universidad Católica de Colombia].
Coello, R. y Pico, M. (2018). Análisis de las ventajas y desventajas del sistema de gestión de la seguridad de la información y su influencia en la competitividad de las empresas que utilizan Cloud Computing y Big Data en el Ecuador. INNOVA Research Journal, 3(4), 181-195.
Ekos. (2019). Producción de leche en Ecuador. Negocios y Economía. https://www.ekosnegocios.com/articulo/produccion- de-leche-en-ecuador
García, M. (2019). Plan de exportación de yogurt griego de café hacia el mercado de pocos de Caldas-Brasil. Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil. http://repositorio.ulvr.edu.ec/bitstream/44000/2609/1/T-ULVR-2405.pdf
Graterol, R., Graterol, M. y Kunath, I. (2011). Planificación estratégica para las áreas operacionales de las empresas consultoras del sector de hidrocarburos. Revista de Ciencias Sociales, XVII(4), 692-707.
INEC. (2010). Población y Demografía.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Resultados del Índice de Precios al consumidor y la medición oficial de la inflación en el mes de enero de 2022. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web- inec/Inflacion/2022/Enero-2022/Bolet%C3%ADn_t%C3%A9cnico_01-2022- IPC.pdf
Montaño, K. y Téllez, S. (2018). Plan de Negocios para la Producción y Comercialización de Yogurt Griego a Base de Café Dirigido a Consumidores en la Ciudad de Valledupar. [Tesis, Fundación Universitaria del Área Andina].
Pilco, W., y Ruiz, L. (2015). La investigación de mercados como una disciplina estratégica. La Caracola.
Suárez, D., Parra, M., y Herrera, A. (2013). Cultura organizacional en una empresa estatal colombiana: estudio de caso. Tesis Psicológica, 8(2), 30-51.
Zapata, G., Mirabal, A., y Canet, M. (2015). El entorno de la organización: un estudio de sus tipologías y su vinculación con la percepción directiva y el diseño organizativo. Ciencia y Sociedad, 40(4), 785-822.
Zhingre, S., Erazo, J., Narváez, C., y Moreno, V. (2020). Plan de negocios para evaluar la viabilidad en el sector microempresarial de respuestos de vehículos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jenny Isabel Zambrano Delgado, María Ximena Álava Rosado, Evelin Carolina Miranda Cusme, Yesenia Aracely Zamora Cusme
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.