The museum-school relationship and scientific-technological education at the Matanzas Fire Museum
The museum-school relationship and scientific-technological education at the Matanzas Fire Museum
Keywords:
educational innovation, museum, school, scientific-technological educationAbstract
The socio-cultural nature of educational innovation has in the local heritage an inexhaustible source from the need to develop in individual’s capacities to acquire, create, distribute and apply knowledge responsibly. The purpose of the article is to expose an experience that deepens the museum-school relationship and scientific-technological education, which provides an innovative educational look at heritage. This experience takes place in the "Enrique Estrada" Fire Museum, in the city of Matanzas. The results presented are part of doctoral studies developed in the research project "Cultural heritage and training: university cultural heritage, history, heritage education and local development" carried out jointly by the University of Matanzas and the Provincial Heritage Center.
References
Acevedo, E. B. (2019). Innovación tecnológica, economía y sociedad: una reflexión necesaria para CTS. Revista Iberoamericana de Educación, (18), 23-30.
Addine, F., & García, G. A. (2020). La mente puesta a pensar (...) ¿Un problema de la Didáctica de la Educación Superior? En: Verena Páez (Compiladora) La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI (p. 320). Editora Educación Cubana.
Almagro, J. (2020). Escuela y museo: un vínculo para optimizar el valor educativo del patrimonio cultural. Revista de Historia, Patrimonio, Arqueología y Antropología Americana, (3), 176-184. https://doi.org/10.5281/zenodo.
Ballester, B. & Jiménez L. (2021). Historia, Arquitectura y Enseñanza desde el Museo de Bomberos “Enrique Estrada”. Revista de Arquitectura e Ingeniería, 15(2). www.redalyc.org//articulo.oa?id=193968640004
Blanco, R. & Messina, G. (2000). Estado del arte sobre las innovaciones educativas en América Latina. Secretaría Ejecutiva del Convenio Andrés Bello.
Castejón, I. M. (2021). Experiencias educativas. Arte, museos y maestros: una perspectiva desde la formación del profesorado de educación primaria. ArtsEduca 29, 127-139. http://dx.doi.org/10.6035
Castro, F. J. (2021). Cultura, ciencia e investigación: acerca del valor de los factores culturales de la ciencia para los gestores de la investigación universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 131-136.
Cuba. Asamblea Nacional. (2019). Constitución de la República de Cuba. Editora Politica.
Cuba. PCC. (2012). Conferencia Nacional del PCC. Editora Politica.
Cuba, M. (2012). Expediente para la declaratoria del Centro Histórico Urbano de Matanzas como Monumento Nacional. Matanzas.
Cuba. (2013). Reglamento de la Ley 106 del Sistema Nacional de Museos de la República de Cuba. 2 de mayo de 2013. G. O. No. 024.
Fernández, C. A. y González, S. R. (2019). Análisis del uso de la tecnología en los museos: los museos inteligentes. Estudio de casos en la ciudad de Madrid. Revista internacional de turismo, empresa y territorio, 3(1), 96-139. https://doi.org/10.21071/riturem.v3i1.11190
Franco-Avellanedam, M. (2021). Más allá de re-imaginar: transformar los museos. https://doi.org/10.22323/3.04021001
Fuentes, S. I., Montero, P. B. y Díaz, F. D. (2019). Bases científico-tecnológicas para el desarrollo de la adolescencia en su contexto social, una demanda de la Cuba actual. Conrado, 149-157. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Garduño, V. (2019). Los museos: su relación con la escuela e importancia en la enseñanza y el aprendizaje. Recuperado de https://historico.mejoredu.gob.mx
González, O. (2014). La educación para la identidad, una aproximación desde el currículo escolar de secundaria básica. Revista Pedagogía y Sociedad, 17(41).
Granato, M., Sousa, E., & Melo, B. (2018). Cartas patrimoniais e a preservação do patrimônio cultural de ciência e tecnologia. Londrina, 23(3), 202-229.
Hernández, Y. (2020). La profesionalización de la historia local en la Educación Técnica y profesional. [Tesis de doctorado. Universidad de Matanzas].
ICOM. (2009). Código de deontología del ICOM para los museos escolares. (s.e.).
Jiménez, L. (2015). Historia local y educación ciencia-tecnología-sociedad (CTS). Apuntes para un debate. Revista Amauta, (26), 87-98.
Jiménez, L. (2018). La educación patrimonial como objeto de investigación en las ciencias pedagógicas. Retos para el maestro del siglo XXI. XI Taller Internacional Maestro ante los retos del siglo XXI.
Laguardia, Y., Jiménez, L., Sánchez, R. & Hernández, A. (2019). Patrimonio y ciencias: un camino para la educación del siglo XXI. Atenas, I(45).
Linares, J. (2013). Museos. Tiempo, espacio y Luz. Ediciones Boloña.
Luna, U. & Ibáñez-Etxeberria, A. (2020). Cuando el museo se convirtió en espacio de aprendizaje. Educación y museos en Guipúzcoa en los años 80. Arte, Individuo y Sociedad, 32(3), 641-659.
Méndez, R. (2021). La cuestión educativa en las prácticas museales. Pedagogía y Saberes, (54). https//doi.org/10.17227/pys.num54-11393
Molina, B. (2018). La incorporación de la cultura y el patrimonio en el desarrollo sostenible: desafíos y posibilidades. Revista electrónica Humanidades, vol. 8, Núm. 1.
Morote, A. M. (2017). El museo del clima de Beniarrés. Propuesta de un recurso didáctico para la enseñanza de la climatología. Revista Didáctica de las Ciencias experimentales y sociales, 110-116.
Núñez, J. (2020). Conocimiento, universidad y desafíos del desarrollo. En Verena Páez (Compiladora) La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI (p. 320). Editora Educación Cubana.
Ochoa R., M. E., Erráez A., J. L., Ordoñez O., B. P. & Espinosa F., E. E. (2021). Los museos en la enseñanza de la historia. Revista Universidad y Sociedad, 13(4).
Pastor, J. T. (2017). El museo escolar de ciencia y la tecnología como proyecto de aprendizaje-servicio. Modelling in Science Education and Learning, (3), 7-10.
Soler-Marchán, S. D. (2020). La perspectiva sociocultural para la actuación patrimonial con actores sociales y articulantes en el desarrollo local. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 31-40. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1807
Valledor, R. (2019). La innovación en la investigación educacional. La innovación teórica. Revista Did@scalia, X(4), 17-32.
Wamba, A. & Jiménez, R. (2015). La enseñanza y difusión del patrimonio y la alfabetización científica: relaciones ciencia, tecnología, sociedad y patrimonio. Enseñanza de la ciencia. VII Congreso.
Zabala, E. & Dalmasso, M. (2021). Retratando diálogos de identidades articulación educativa entre la licenciatura en psicopedagogía. EDETANIA 59, 105-125. https://doi.org/10.46583/edetania_2021.59.754
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Biolexi Ballester-Quintana, Lissette Jiménez-Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.