Learning potentialities and limitations in the agri-food project “From the Family”

Learning potentialities and limitations in the agri-food project “From the Family”

Authors

  • Yorkys Santana-González Universidad de Oriente, Cuba
  • Wilde Sánchez-Bell Universidad de Oriente, Cuba
  • Raico Mena-Sánchez Universidad de Oriente, Cuba
  • Adelaida Durand-Frometa Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

limitations, potentialities, agrifood project, family, production, economy and sociocultural

Abstract

Food production is an essential axis for the development of third world countries, especially today when the Covid-19 pandemic has left a global crisis. The territories must initiate education in the always, attention, harvest and commercialization or exchange of products obtained in the different spaces of the families. The objective of this article is to systematize the learning potentialities and limitations presented by the agroecological project "From the Family" in its real praxis during the 3 years of being established in the municipality of Santiago de Cuba. The methodology used is qualitative and its method is systematization with the use of interview and observation techniques for data collection. The main results show the possibility of new forms of production in the spaces that the project has and the delivery alternatives of its productions, limitations and potentialities that it has.

References

CEPAL (2017). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Naciones Unidas http://www.un.org/sustainabledevelopment/es

Clavijo, P. C. & Cuvi, N. (2017). La Sustentabilidad de huertas urbanas y periurbanas con base agroecológica en Quito. Letras Verdes. Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales, 21, 68-91.

Consejo de Estado. (2011). Decreto Ley 300. http://www.micons.gob.cu/sites/default/files/MICONS/Marco%20Normativo/DECRETO-LEY%20No.300.pdf

Estévez-Pichs, M A., Acevedo Pastrana, B., & Margot Suárez, L. (2017). La construcción de poder hacia una educación ambiental participativa. Universidad y Sociedad, 9(2), 60-66.

Feble-González, J. M. (2016). Análisis y diagnóstico de políticas agroambientales en Cuba. Fortalecimiento de las políticas agroambientales en los países de América Latina y el Caribe. Proyecto GCP/RLA/195/BRA. http://www.fao.org/3/a-i5559s.pdf

Jara, O. (2015). La sistematización de experiencias produce un conocimiento crítico, dialógico y transformador. Docencia, 53, 33-39.

López-Paredes, C.R., Chávez-Cadena, M. I & Herrera-Morales, G.C. (2022). Los Huertos Urbanos un Emprendimiento para garantizar la Soberanía Alimentaria. FIPCAEC, 7(1), 246-274. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v7i1.520

Medina, F. (2016). Cuba: agricultura sostenible y soberanía alimentaria. http://www.cubahora.cu

Méndez, M., Ramírez, L. & Alzate, A. (2005). La práctica de la agricultura urbana como expresión de emergencia de nuevas ruralidades: reflexiones en torno a la evidencia empírica. Cuadernos de Desarrollo Rural, 55, 51-70.

Naciones Unidas. (2015). Proyecto de documento final de la cumbre de las Naciones Unidas para la aprobación de la agenda para el desarrollo sostenible 2030. http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/69/L.85

Nogales, M.T., Paredes, R & Rivera, M. (2018). Experiencias de agricultura urbana y periurbana en el ALTO y La PAZ. Fundación Alternativas, HIVOS: La Paz.

Padilla-Carrillo, J. M. (2020). Estrategias agroecológicas urbanas para mitigar la disrupción de los sistemas agroalimentarios convencionales en el barrio Nueva Esperanza, Cantón Ambato, Provincia de Tungurahua en el periodo 2019-2020 [Bachelor's thesis, Ecuador, Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi UTC].

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212.

Santana, G.Y.; Sagaró, Del C.N.M. & Valdés, G.L.E. (2021). Percepción de riesgo vs Covid-19 en centros hospitalarios de Santiago de Cuba. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 195-206.

Published

2022-08-23

How to Cite

Santana-González, Y. ., Sánchez-Bell, W. ., Mena-Sánchez, R. ., & Durand-Frometa, A. . (2022). Learning potentialities and limitations in the agri-food project “From the Family”: Learning potentialities and limitations in the agri-food project “From the Family”. Maestro Y Sociedad, 19(3), 1364–1383. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5680

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)