Creative room as a teaching-learning strategy in the professional training process

Authors

  • César Arturo Carbache-Mora Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Michell Estefanía Marín-Moreira Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Keywords:

Competency-based education, learning through experience, learning through practice, creativity, professional training

Abstract

This research analyzes the contribution of the creative room as a teaching-learning strategy in the professional training process of the students of the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Sucre Bahía de Caráquez extension. The methodology was descriptive, qualitative and quantitative since an in-depth interview was carried out with the coordinator of the aforementioned room, in addition, a Likert scale survey was applied to a population of 299 people, of which a sample of 25 teachers and students was considered. 54 students. The most relevant results mention that 88% of the teachers surveyed expressed that the study environment is always important to make students more creative; while 74% of the learners responded that they almost always use what they learned in everyday life. It is stated that both classroom environments and meaningful learning fundamentally contribute to the use of the knowledge acquired in a creative way according to the needs presented in the professional training of future graduates.

References

Beltrán LLera, J. A. (2003). Estrategias de Aprendizaje. Revista de Educación, 2(332), 55–73. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:0bc115bf-2ee5-4894-91f5-7e32e07059d4/re3320411443-pdf.pdf

Camarero Suárez, F. J., Martín del Buey, F. de A., & Herrero Díez, F. J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema, 12(4), 615–622. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/27505/Psicothema.2000.12%284%29.615-22.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fernández Fernández, I., Eizagirre Sagardia, A., Arandia Loroño, M., Ruiz de Gauna Bahillo, P., & Ezeiza Ramos, A. (2012). Creatividad e innovación: claves para intervenir en contextos de aprendizaje. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 10(2), 23–40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4115093

González-Vázquez, B. (2019). ¿Cómo mejorar el aprendizaje? Influencia de la autoestima en el aprendizaje del estudiante universitario. Revista Complutense de Educacion, 30(3), 781–795. https://doi.org/10.5209/RCED.58899

González, V., & González, R. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 47(47), 185–209. http://www.rieoei.org/rie47a09.pdf

López Belmonte, J., Moreno Guerrero, A. J., Pozo Sánchez, S., & López Núñez, J. A. (2020). La Formación Profesional ante el reto de las TIC: Proyección de la realidad aumentada entre su profesorado y predictores de uso. Revista Complutense de Educación, 31(4), 423–433. https://doi.org/10.5209/rced.65443

Merchan-Cruz, E. A., Lugo-González, E., & Hernández-Gómez, L. H. (1980). Aprendizaje significativo apoyado en la creatividad e innovación. South African Medical Journal = Suid-Afrikaanse Tydskrif Vir Geneeskunde, 57(14), 523–529. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6988988

Mitjáns Martínez, A. (2013). Aprendizaje creativo: desafíos para la práctica pedagógica. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/revista_cs/article/view/1574/2045

Moreira, M. A. (2014). Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. Ingenio y Conciencia Boletín Científico de La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 1(1), 19–44. https://doi.org/10.29057/ess.v1i1.1343

Reyes, O., & Hernández, G. (2019). Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. Rev. Cubana Edu. Superior, 38(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000200017

Published

2022-08-23

How to Cite

Carbache-Mora, C. A. ., & Marín-Moreira, M. E. . (2022). Creative room as a teaching-learning strategy in the professional training process. Maestro Y Sociedad, 19(3), 1349–1363. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5679

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)