Teaching digital competence in the virtual classroom for mathematics learning
Teaching digital competence in the virtual classroom for mathematics learning
Keywords:
Digital Competence; Virtual classroom; Learning; MathAbstract
This research aims to analyze the level of impact of digital competence in the virtual classroom for learning mathematics. The media trend for the massive use of mobile technologies with internet connection, are guidelines that generate changes in the way of learning and accessing knowledge in a digitized society. An interpretation was made by competence and by general results; where satisfactory performance was observed. Interactive educational environments promote the development of mathematical skills in students thanks to its easy-to-use interface and its wide range of tools for creating interactive activities. This study has a quantitative non-experimental descriptive approach. The results of the research corroborate the feasibility of using virtual classrooms for the development of the subject.
References
Area Moreira, M. (2019). Introducción a la tecnología educativa. Universidad de La Laguna.
Arévalo-Arevalo, C. y Arias-Castro, Y. (2017). Formación de habilidades investigativas para el manejo de la información científico. ROCA, 13(3), 1-8. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/344
Cabero, J. (2013). El aprendizaje autorregulado como marco teórico para la aplicación educativa de las comunidades virtuales y los entornos personales de aprendizaje. Teoría de la Educación; Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(2), 133. http://search.proquest.com/openview/767e5c2ffbd5681fe06308ce77957ace/1?pqorigsite=gscholar&cbl=2032089
Carrera, F. X. y Coiduras, J. L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. http://0search.ebscohost.com.lope.unex.es/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=90565438&lan g=es&site=eds-live
Cózar, R. y Roblizo, M. J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. RELATEC. http://dehesa.unex.es:8080/xmlui/handle/10662/2940
Esteve, F. y Gisbert, M. (2012). La competencia digital de los estudiantes universitarios: Definición conceptual y análisis de cinco instrumentos para su evaluación. https://www.researchgate.net/profile/Francesc_Esteve/publication/233721481_La_competencia_digital_de_los_estudiantes_universitarios_Definicion_conceptual_y_analisis_de_cinco_instrumentos_para_su_evaluacion/links/0912f50b33d967d777000000.pd
García Fernández, O. (2010). Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje desarrollador para la formación del docente. [Tesis de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Frank País García"].
González-Pérez, A. y De Pablos, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.198161
Revelo, J. E. (2017). Modelo de integración de la competencia digital docente en la enseñanza de la matemática en la universidad tecnologica equinoccial. [Doctoral dissertation. Universidad de Extremadura]. http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/6214/TDUEX_2017_Revelo_Rosero.pdf?sequence=1
Romero, L. M. (2018). Gestión de Conocimientos Universitarios y web 2.0 en el núcleo de la prospectiva de la educación a distancia. Memorias II Congreso CREAD ANDES y II Encuentro Virtual Educa Ecuador. http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/handle/123456789/2785
Yang, H. (2012). ICT in English schools: transforming education? 1. Technology, pedagogy and education, 21(1), 101–118. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1475939X.2012.659886
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juan Carlos Manchay-Orbea, Miryan Veronica Vera-Mera
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.