Reading comprehension as a key element for the development of critical thinking
Reading comprehension as a key element for the development of critical thinking
Keywords:
reading comprehension, critical thinking, college studentAbstract
Based on the importance of reading comprehension in the development of various aspects of the comprehensive education of students, this study aims to analyze the academic contributions that link reading comprehension with the development of critical thinking as an essential competence of the 21st century. The methodology used was documentary review with a descriptive level. For this purpose, information published during the years 2015 to 2022 in the SCIELO, Scopus, EBSCO, Science direct and ERIC databases was investigated. The results confirm that an intelligent, critical reading and the use of innovative methodological strategies allows the development of critical thinking in university students. The documents investigated coincide in mentioning the existence of an interdependence between critical thinking and reading comprehension.
References
Acosta, S. C., Pedraza, E. M., & González, Z. L. (2022). Enseñar a leer en la Universidad, para desarrollar el pensamiento crítico. Boletín Científico INVESTIGIUM de la Escuela Superior de Tizayuca, 7(14), 1-8. https://doi.org/10.29057/est.v7i14.7781
Alemán-Saravia, A.C., Deroncele-Acosta, A. (2021). Technology, Pedagogy and Content (TPACK framework): Systematic Literature Review. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725226
Alsaleh, N. J. (2020). Teaching Critical Thinking Skills: Literature Review. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 19(1), 21-39. https://www.researchgate.net/publication/350011067_Teaching_Critical_Thinking_Skills_Literature_Review
Arifin, S. (2020). The Role of Critical Reading to Promote Students’ Critical Thinking and Reading Comprehension. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 53(3), 318. https://doi.org/10.23887/jpp.v53i3.29210
Barzola, V. M., Bolívar, O. E., & Navarrete, Y. (2020). Incidencia de la comprensión lectora en las aptitudes investigativas de los estudiantes de educación superior. 34(4), 17. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n4/1561-2902-ems-34-04-e2520.pdf
Bernardo, & Quesada, Y. Z. (2016). Estrategia didáctica para el fomento de la lectura en las clases. EduSol, 16(55), 8. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475753050015
Bezanilla, M. J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S., & Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89-113. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Callohuanca, W. (2021). Importancia de la lectura crítico-reflexiva para promover el pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Maestro y Sociedad, 18(1), 326-334. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5341
Cangalaya, L. M. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12(1), 141-153. https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0009
Deroncele-Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540
Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw
Deroncele-Acosta, A., Gross-Tur, R., & Medina-Zuta, P. (2021 a). La autonomía pedagógica como potencialidad formativa en los actores educativos del aula. Revista Conrado, 17(79), 225-233. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1717
Deroncele-Acosta, A., Nagamine-Miyashiro, M., Medina-Coronado, D., Rivera-Portugal, A.M., Berroa-Garate, H.C., Flores-Llerena, D.Y., Huarca-Flores, P. (2021b). E-learning for the development of critical thinking: A systematic literature review. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. IEEEXplore. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725189
Deroncele, A., Nagamine, M., & Medina, D. (2020a). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
Deroncele, A., Nagamine, M., & Medina, D. (2020b). BASES EPISTEMOLÓGICAS Y METODOLÓGICAS PARA EL ABORDAJE DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA EDUCACIÓN PERUANA. Revista Inclusiones, 7, 68-87. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/302
Deroncele-Acosta, A., Medina-Zuta, P., y Gross-Tur, R. (2020c). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104. Recuperado de: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417/1444
Detri, T., & Dadan, R. (2019). Contextual Teaching and Learning to Develop Critical Thinking and Practical Skills. Journal of Physics: Conference Series, 1233(1), 8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1233/1/012102
Díaz, C. H., Ossa, C. J., Palma, M. R., Lagos, N. G., & Boudon, J. I. (2019). El concepto de pensamiento crítico según estudiantes chilenos de pedagogía. Sophía, 27, 268-277. https://doi.org/10.17163/soph.n27.2019.09
Din, M. (2020). Evaluating university students’ critical thinking ability as reflected in their critical reading skill: A study at bachelor level in Pakistan. Thinking Skills and Creativity, 35, 100627. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100627
Doll, I., & Parra, C. (2021). Impacto del desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en la comprensión lectora de estudiantes de enseñanza básica. Nueva revista del Pacífico, 75, 158-180. https://doi.org/10.4067/S0719-51762021000200158
Dwi, N., Nyoman, I. B., & Nyoman, I. (2019). Integrating collaborative learning in cyclic learning sessions to promote students’ reading comprehension and critical thinking. International Research Journal of Management, IT and Social Sciences, 6(5), 303-308. https://doi.org/10.21744/irjmis.v6n5.777
Espinoza, E. E., Tinoco, W. E., & Sánchez, X. (2017). Caracteristicas del docente del siglo XXI. Olimpia, 14(43), 39-53. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6210816.pdf
Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, 24, 128-135. https://doi.org/10.14482/zp.24.8727
Guerrero, H., Polo, S., Martinez, J., & Ariza, P. (2018). Trabajo colaborativo como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico. Opción, 34(86), 959-986. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23867
Huari, D. E. (2009). Didáctica del castellano II (Primera, Vol. 1). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://issuu.com/unmsm-prolex/docs/did__ctica_del_castellano_ii
Husna, N. (2019). Developing students’ critical thinking through an integrated extensive reading program. TEFLIN Journal, 30(2), 212-230. https://doi.org/10.15639/teflinjournal.v30i2/212-230
Jama, V. R., & Suárez, H. D. (2015). Estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento a través de los niveles de lectura. MEDISAN, 19(7), 7. https://www.medigraphic.com/pdfs/medisan/mds-2015/mds157f.pdf
Jiménez, M. A., Cubero, A., Quesada, R., & Pereira, J. (2021). Desarrollo de las habilidades de pensamiento crítico, creatividad e innovación y resolución de problemas en Ciencias noveno año, Costa Rica. Calidad de la Educación Superior, 12(1), 308-337. https://doi.org/doi.org/10.22458/caes.v12i1.3560
Jordán, A. R., Parrales, C. S., & Sarah, I. (2018). Comprensión lectora apoyada en la taxonomía de Bloom: Búsqueda del desarrollo del pensamiento crítico en universitarios. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 18(20), Article 20. https://doi.org/10.47189/rcct.v18i20.214
Loaiza, Y. E., Gil, G. M., & David, F. A. (2020). A study of critical thinking in higher education students. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(2), 256-279. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.2.13
Lukitasari, M., Hasan, R., & Murtafiah, W. (2019). Using critical analysis to develop metacognitive ability and critical thinking skills in biology. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 5(1), 151-158. https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i1.7262
Meneses, J. X., Osorio, K., & Rubio, A. M. (2018). La comprensión de textos argumentativos como estrategia para el aprendizaje significativo y el desarrollo del pensamiento crítico. Actualidades Pedagógicas, 72, 29-47. https://doi.org/10.19052/ap.4336
Molina, C. (2020). Comprensión lectora y rendimiento escolar. Revista Boletín Redipe, 9(1), 121-131. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i1.900
Mollo-Flores, M. E., & Deroncele-Acosta, A. (2022). Modelo de retroalimentación formativa integrada. Universidad Y Sociedad, 14(1), 391-401. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2569
Mollo-Flores, M., Deroncele-Acosta, A. (2021). Meaningful Learning: towards a Meta-regulated Learning model in Hybrid Education. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. IEEEXplore. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725146
Montes, S., Santos, O. C., & Damian, E. F. (2021). Comprensión lectora y pensamiento crítico en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Industrial y Sistemas, UNAC. Revista Conrado, 17(S2), 249-260. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2014
Núñez, S., Ávila, J. E., & Olivares, S. L. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.3012
Palacios Núñez, M. L., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219
Palacios, M. L., y Deroncele, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Revista Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. Recuperado de: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318
Pérez, V. B., Baute, M., & Luque, M. (2018). El hábito de la lectura: Una necesidad impostergable en el estudiante de Ciencias de la Educación. 10(3), 180-189. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n3/2218-3620-rus-10-03-180.pdf
Pezhman, Z. (2015). Critical Thinking Skills among EFL/ESL Learners: A Review of Literature. Language in India, 5(11), 241-257. http://www.languageinindia.com/nov2015/zarecriticalthinking.pdf
Revelo, O., Collazos, C. A., & Jiménez-, J. A. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: Una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134. https://doi.org/10.22430/22565337.731
Rivera, J. B., & Alberca, N. E. (2020). Estrategias didácticas y comprensión lectora en estudiantes universitarios. PSIQUEMAG/ Revista Científica Digital de Psicología, 9(1), 118-130. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2498
Rojas, A. M. (2016). Retos a la Educación Peruana en el Siglo XXI. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 101-115. https://www.redalyc.org/journal/551/55143412006/html/
Santiesteban, E., & Velázquez, K. M. (2012). LA COMPRENSIÓN LECTORA DESDE UNA CONCEPCIÓN DIDÁCTICO- COGNITIVA. 3(1), 8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4228654
Song, X. (2016). «Critical Thinking» and Pedagogical Implications for Higher Education. East Asia, 33(1), 25-40. https://doi.org/10.1007/s12140-015-9250-6
Srinawati, W., Khasyar, M. L., & Nurfuadi, A. (2020). Developing Students’ Critical Thinking Through High Order Thinking (HOT) Question In Reading Comprehension. JURNAL SERAMBI ILMU, 21(1), 18-34. https://doi.org/10.32672/si.v21i1.1630
Supriatna, I., Agusdianita, N., Yuliantini, N., & Resnani, R. (2020). Reading Comprehension through the FIVES Model and Guided Reading Model to Improve Critical Thinking Ability in the Industrial Revolution Era 4.0. Mimbar Sekolah Dasar, 7(1), 133-152. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v7i1.22500
Tabačková, Z. (2015). Outside the Classroom Thinking Inside the Classroom Walls: Enhancing Students` Critical Thinking Through Reading Literary Texts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 726-731. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.042
Toro, J., & Rodríguez, M. (2017). Formación en Ética en las Organizaciones: Revisión de la Literatura. Información tecnológica, 28(2), 167-180. https://doi.org/10.4067/S0718-07642017000200018
Wikanengsih, Fauziya, D. S., & Rizqiya, R. S. (2020). The correlation between students’ critical reading ability and their mathematical critical thinking. Journal of Physics: Conference Series, 1657(1), 5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1657/1/012041
Yarlequé, L. A., Javier, L., Nuñez, E. R., Navarro, L. L., & Padilla, M. (2020). Pensamiento crítico, resolución de problemas y comprensión lectora en ingresantes a la universidad. Socialium, 4(2), 349-376. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.604
Yousefi, S., & Mohammadi, M. (2016). Critical Thinking and Reading Comprehension among Postgraduate Students: The Case of Gender and Language Proficiency Level. Journal of Language Teaching and Research, 7, 802. https://doi.org/10.17507/jltr.0704.23
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rubila Castañeda-Contreras, Mercedes María Nagamine-Miyashiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.