Strategy for professional improvement of the speech therapist teacher for the care of students with hearing disabilities
Strategy for professional improvement of the speech therapist teacher for the care of students with hearing disabilities
Keywords:
professional improvement, speech therapist teacher, hearing disability, speech therapy careAbstract
Cuban Education gives priority to the continuous training of teachers to keep them updated in scientific and investigative work. With this perspective, a pedagogical strategy for the professional improvement of speech therapist teachers in the province of Santiago de Cuba was structured, aimed at perfecting the preparation of the aforementioned specialists for speech therapy to students with hearing disabilities. It is based on the materialist dialectical method, empirical level methods were used: documentary analysis; interview, specialist criteria and the theoretical level: historical-logical, analysis and synthesis, functional structural systemic; statistics: descriptive statistics and percentage calculation. It is concluded that said strategy constitutes a resource that guaranteed the improvement in the performance of these professionals by providing them with theoretical knowledge and specialized methodological procedures. It is characterized by the multifactorial, interdisciplinary, differentiated and contextualized nature of its actions.
References
Aveiga, V., Rodríguez, L., y Segovia, S. (2018). Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes? Didasc@lia: Didáctica y educación, 9(3), 205-216 http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/783
Bernaza, G. (2018). La superación del profesional: mover ideas y avanzar más. Ed. Universitaria del Ministerio de Educación Superior.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Ediciones Unesco.
Fernández, G. (2017). Metodología para la atención logopédica integral en las instituciones educacionales cubanas. Revista Científico Pedagógica “Horizonte Pedagógico”, 6(1), 86-95. http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/issue/view/1
Fuentes, H., Montoya, J. y Fuentes, L. (2012). La formación en la Educación Superior. Desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. MÚTILE EDICIONES.
Ministerio de Educación Superior. (2019). Modelo de formación continua de la educación superior cubana. Resolución No. 138/19. GOC-2019-774-O65.
Ministerio de Educación Superior. (2019). Reglamento de la educación de posgrado de la república de Cuba. Resolución No. 140 /19GOC-2019-776-O65
Montero, A. (2021). La superación profesional del logopeda para desarrollar la comunicación oral en escolares primarios. [Tesis de doctorado. Universidad de Granma].
Montero, A., García, L. Massagué, L. (2021). La superación profesional del logopeda para al desarrollo de la comunicación oral a educandos del nivel educativo primaria. Revista Olimpia, 18(2). https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2681
Sánchez, X., Puente de Armas, T., Sotolongo, R., Díaz, L. M. (2017). Estrategia de superación para el maestro ambulante sobre la psicomotricidad en niños con parálisis cerebral. Rev. Ciencias Médicas de Pinar del Río. 21(1), 101-111. https://www.medigraphic.com/pdfs/pinar/rcm-2017/rcm171o.pdf
Sarduy, Y. & Jimenez, A. (2015). La superación profesional del logopeda en implante coclear y su impacto en el desempeño profesional. Gac Méd Espirit, 17(1), 134-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1608-89212015000100015
Valle, A. (2012). La Investigación Pedagógica. Otra Mirada. Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adnery Lozada-Ortiz, Félix Huepp-Ramos, Ariolki Fumero-Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.