Use of verbal games to stimulate and develop language in five years old infants

Array

Authors

Keywords:

benefits, language development, strategies, verbal games, oral language

Abstract

Games have evolved, which is why teachers today are putting verbal games aside. However, they are unaware of the importance of verbal games in the process of language development in children. Therefore, the present study focuses on analyzing the influence that verbal games have on language development in 5-year-old children, as well as the knowledge presented by teachers. For this purpose, an investigation with a quantitative approach was carried out, with a population of 52 teachers of the initial education level of the city of Quito. Teachers were given a validated questionnaire on the use of verbal games for language development. After analyzing the results, it was determined that teachers make use of verbal games to develop the language of 5-year-old children. However, children are in the middle of their participation and development.

References

1. Acosta, A. A. (2015). Diccionario de Terminología e Indicadores Socio Educativos. Lima: Mantaro.
2. Adunola, O., Ed, B., & Adeniran (2012). The impact of teachers’ teaching methods on the academic performance of primary school pupils in Ijebu-Ode local government area of Ogun state by Omotere Adunola. Semantic Scholar. https://www.semanticscholar.org/paper/THE-IMPACT-OF-TEACHERS%E2%80%99-TEACHING-METHODS-ON-THE-OF-Adunola-Ed/40b7f0866a3fc65a151a5f13b797c96cf01506f1
3. Batista, X. S., Aguilar, Y. R., Reytor, T. Z., & Tamayo, V. M. B. (2018). El desarrollo del lenguaje oral de los niños del grado preescolar de la zona rural. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(1), 1-13 https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/888
4. Blanco, M. E. (2020). Plan de juegos verbales para el fortalecimiento del vocabulario en los estudiantes de Secundaria. Revista San Gregorio, (43), 155-170. https://doi.org/http:10.36097/rsan.v1i43.1433
5. Bustillos, B. M., & Cotillo, G. P. (2018). Juegos lingüísticos y la habilidad comunicativa de los niños y niñas de cinco años de una institución educativa publica de inicial. Revista EDUCA UMCH, (12), 31-46. https://doi.org/10.35756/educaumch.201812.81
6. Carrasco, C. (2018). Juegos serios como estrategia para lograr aprendizaje significativo en clases de inglés. Revista del Congrés Internacional de Docčncia Universitāria i Innovació (CIDUI), (4). https://raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/349142
7. Concepción, J. F. T., León, M. I., Cortés, M. C., López, G. B., Villar, N. M., & Palacio, J. V. L. (2012). Las habilidades comunicativas en las carreras de las Ciencias de la Salud. Medisur, 10(2), 72-78. https://www.redalyc.org/pdf/1800/180023438011.pdf
8. Condemarín, M., Galdames, V., & Medina, A. (1998). Módulos para desarrollar el lenguaje oral y escrito. Ministerio de Educación, Programa de Mejoramiento de la Calidad de la Educación en Escuelas Básicas de Sectores Pobres.
9. Corrales, I. A. (2011). El juego como potenciador de la Expresión Oral Libre. Revista de Lenguas Modernas, 14, 231-244. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/9689
10. Curasma, D. T. L., & Coca, L. K. M. (2020). Los juegos verbales en el desarrollo del lenguaje oral en los niños y niñas de 05 años de la IEI N° 534 San Gerónimo-Huancavelica (Tesis de licenciatura). Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Huancavelica. Perú. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/3460
11. Durán, L., & de Dios, J. (2007). Los juegos lingüísticos: fallos comunicacionales, humorismo verbal y reflexión metalingüística. In Luque Toro, L.(ed.), Léxico Español Actual, Actas del I Congreso Internacional de Léxico Español Actual, Venecia-Treviso, 14-15 de marzo de 2005, Venezia: Libreria Editrice Cafoscarina, 2007, pp. 91-126. Venezia, Libreria Editrice Cafoscarina.
12. Espinoza, M. J. P. (2021). Las retahílas en el desarrollo del lenguaje en los niños de primer año de educación básica de la escuela de educación básica San Felipe Neri de la parroquia Lizarzaburu, Cantón Riobamba, Provincia de Chimborazo, periodo octubre 2020-marzo 2021 (Tesis de licenciatura). Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías. Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/7960/1/UNACH-EC-FCEHT-E.PARV-2021-000021.pdf
13. Espinoza, T. N. P. (2016). Juegos verbales en el desarrollo de la articulación verbal de niños y niñas de cinco años de edad. Horizonte de la Ciencia, 6(11), 191-204. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/345
14. Guadalupe, M. C. H. (2014). Los juegos verbales y la expresión oral en los niños y niñas de la Institución Educativa Inicial N° 323 “Augusto B. Leguía”. Puente Piedra–Lima. 2014 (Tesis de maestría). Escuela de Postgrado, Universidad César Vallejo, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/5777
15. Guerrero, G. I. S., Vargas, L. Y. L., & Acero, J. E. D. (2018). El Juego Dramático. Una estrategia para mejorar la expresión oral. Educación y Ciencia, (21), 61-79. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9390
16. Heredia, A. L. (2017). Juegos verbales para desarrollar la expresión oral en los niños de 5 años de la IEI Nº 1015 Sanicullo Bajo, Cutervo 2016 (Tesis de maestría). Facultad de Educación, Universidad Nacional de Cajamarca, Perú. http://190.116.36.86/bitstream/handle/UNC/1370/T016_43642018_S.pdf?sequence=1&isAllowed=y
17. Hernández-Sampieri, R., & Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México DF: McGraw-Hill Interamericana.
18. Mar-Cornelio, O., Ramírez-Pérez, J. F., López-Cossio, F., Morejón, M. M., & Orellana-García, A. (2021). Impacto de la Maestría en Informática Médica Aplicada en la informatización de la salud pública cubana. Revista Información Científica, 100(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332021000200013
19. Morán, B. E. S., & Assereto, S. M. D. P. V. (2019). Los Juegos verbales en el desarrollo de la expresión oral en niños y niñas de 5 años de edad de la institución educativa inicial nº 14 “Mercedes Dibós De Camino”-Ica, el año 2016 (Tesis de licenciatura). Licenciatura en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional San Luis Gonzaga, Perú. https://164.68.119.42/handle/20.500.13028/3183
20. Ortega, J. G. C., Pérez, J. F. R., & González, R. C. (2021). El impacto de los recursos educativos abiertos en la socialización del conocimiento en el sistema educativo ecuatoriano. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(6), 59-71. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/890
21. Pérez, A. D. R. R., Pérez, J. F. R., & Zayas, J. C. B. (2020). Adherencia terapéutica antihipertensiva y factores asociados al incumplimiento en el primer nivel de atención en Cienfuegos, 2019. Revista Cubana de Farmacia, 53(1). http://www.revfarmacia.sld.cu/index.php/far/article/view/385
22. Ramírez Pérez, A. R. (2017). Polifarmacia en el consultorio médico de familia 9, Área II. Una evaluación desde la comunidad (Doctoral dissertation, Tesis [Internet]. Cienfuegos: Médica Jims, SL). https://jimsmedica.com/wp-content/uploads/2017/07/CIENFUEGOS-POLIFARMACIA.pdf
23. Roca, E. (2013). La estimulación del lenguaje en educación infantil: un programa de intervención en el segundo ciclo de educación infantil (Tesis de maestría). Escuela Universitaria de Magisterio. Universidad de Valladolid, España. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/3226/TFG-B.241.pdf?sequence=1&isAllowed=y
24. Rosenberg, C., Menti, A., Stein, A., Alam, M., & Migdalek, M. (2016). Vocabulario, narración y argumentación en los primeros años de la infancia y niñez. Una revisión de investigaciones. Revista Costarricense de Psicologías, 35(2), 139-158. https://doi.org/10.22544/rcps.v35i02.05
25. Sandoval, I. G. D. (2012). El juego lingüístico: una herramienta pedagógica en las clases de idiomas. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, 7(1): https://doi.org/10.4995/rlyla.2012.947
26. Solorzano, R. V. B. (2016). El desarrollo del lenguaje oral en niños de 4 años del colegio Hans Christian Andersen (Tesis de licenciatura). Universidad de Piura, Perú. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/2567
27. Valdés, M. M., Pérez, J. F. R., Contreras, E. V., & Ritchie, P. S. H. (2021). Impacto de los Cuadros de Mando Integral en el control de indicadores de gestión. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(6), 72-81. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/891
28. Viray, J. (2016). Engaging students through board games: Measuring its effectiveness on academic performance. International Journal of Scientific and Research Publications, 6(10), 5-7. http://www.ijsrp.org/research-paper-1016/ijsrp-p5803.pdf

Published

2022-05-03

How to Cite

, , , & . (2022). Use of verbal games to stimulate and develop language in five years old infants: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 913–925. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5589

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)