Positive mental health in a community of teachers in Ecuador
Array
Keywords:
psychosocial intervention, community quality, appreciative inquiry, positive psychology, socio-emotional educationAbstract
Covid-19 has generated a readjustment in the working life of teachers that requires a high psychological demand, hence the objectives of: 1.- diagnosing the current state of positive mental health (PMH) in a teaching community, 2.- identify factors of psychosocial well-being in the community. With a mixed approach, a positive mental health scale and an interview were used. The results confirm a low level of PMH, with self-control being the most favorable factor with a significant positive relationship with the other factors, with the exception of autonomy. Emerging categories for a healthy professional community were revealed such as: continuous training, collaborative work, emotional well-being, assertive and empathic communication, interdependent human relationships, coping resources, self-care habits, spirituality, constituting the positive organizational climate in an integrating nucleus. A community quality of knowing how to be and coexist is projected with an emphasis on a positive, salutogenic and covitality approach.
References
2. Argüelles Isea, Jeseff Josía (2009). La formación de la conciencia moral como camino para la búsqueda del sentido de la vida. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 10(3), 225-241. Recuperado de: https://bit.ly/3kwmA2o
3. Askell-Williams, H., Lawson, M.J. (2013). Teachers' knowledge and confidence for promoting positive mental health in primary school communities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(2), 126-143.doi: 10.1080 / 1359866X.2013.777023
4. Brann, K. L., Boone, W. J., Splett, J. W., Clemons, C., & Bidwell, S. L. (2020). Development of the School Mental Health Self-Efficacy Teacher Survey Using Rasch Analysis. Journal of Psychoeducational Assessment, 073428292094750. doi:10.1177/0734282920947504
5. Cruz, C.M., Lamb, M.M., Giri, P., Gaynes, B.N., Matergia, M. (2021). Perceptions, attitudes, and knowledge of teachers serving as mental health lay counselors in a low and middle income country: a mixed methods pragmatic pilot study. International Journal of Mental Health Systems, 15(1), 40. DOI: 10.1186/s13033-021-00453-3
6. Cullen, G.J., Yule, C., Walters, D., O’Grady, W. (2021). Mental Health Outcomes of Youth In-Care: Investigating the Effect of General Strain and Self-control Theories. Child and Adolescent Social Work Journal, Article in Press. Doi: 10.1007 / s10560-021-00748-x
7. Deroncele Acosta, A., Anaya Lambert, Y., López Mustelier, R., & Santana González, Y. (2021). Motivación en empresas de servicios: Contribuciones desde la intervención psicosocial. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 568-584. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.7
8. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
9. Deroncele Acosta, A., Medina Zuta, P., y Gross Tur, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104. Recuperado de: https://bit.ly/3BpqPUn
10. Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. (Tesis de doctorado). Recuperado de: https://bit.ly/3aDMnCd
11. Deroncele Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225. Recuperado de: https://bit.ly/3Bs1qcQ
12. Domínguez-Rodríguez, Inmaculada, Prieto-Cabras, Vicente, & Barraca-Mairal, Jorge. (2017). Un estudio de caso de trastorno adaptativo con ansiedad por situación de sobrecarga laboral. Clínica y Salud, 28(3), 139-146. https://dx.doi.org/10.1016/j.clysa.2017.05.003
13. Franklin, C. G. S., Kim, J. S., Ryan, T. N., Kelly, M. S., & Montgomery, K. L. (2012). Teacher involvement in school mental health interventions: A systematic review. Children and Youth Services Review, 34(5), 973–982. doi:10.1016/j.childyouth.2012.01.027
14. Ganga, N.S., Kutty, V.R. (2012). Measuring positive mental health: Development of the Achutha Menon Centre Positive Mental Health Scale. Asia-Pacific Journal of Public Health, 27(2), 1893-1906
15. Gómez-Acosta, A., Vinaccia-Alpi, S., Sierra-Barón, W. (2020). Propiedades psicométricas de la escala de salud mental positiva en jóvenes colombianos: un estudio exploratorio. Revista CES Psicologia, 13(2), 102-112. DOI: 10.21615/CESP.13.2.7
16. Grima-Ruiz de Angulo, L. (2018). Impacto de un programa de promoción del autocontrol en estudiantes de enfermería. Enfermería Clínica, 28(2), 118–124. doi:10.1016/j.enfcli.2017.03.012
17. Han, S. S., Weiss, B. (2005). Sustainability of teacher implementation of school-based mental health programs. Journal of Abnormal Child Psychology, 33(6), 665-679. Doi: 10.1007 / s10802-005-7646-2
18. Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education.
19. Hilton, C. L., Ratcliff, K., Collins, D. M., Flanagan, J., & Hong, I. (2019). Flourishing in children with autism spectrum disorders. Autism Research. doi:10.1002/aur.2097
20. Hurtado, B., Llunch-Canut, MT., Casas, I., Sequeira, C., Puig, M., & Roldan, J. (2018). Evaluación de la fiabilidad y validez del cuestionario de salud mental positiva en profesores universitarios de enfermería en Cataluña. Revista de Enfermería y Salud Mental, 9, 5-17. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6258136
21. Lluch-Canut T., Puig-Llobet M., Sanchez-Ortega A., Roldán-Merino, J., Ferré-Grau., & Positive Mental Health Research Group. (2013). Assessing positive mental health in people with chronic physical health problems: correlations with socio-demographic variables and physical health status. BMC Public Health, 13, 928, doi: https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-928
22. Lluch-Canut, T. (1999). Construcción de una escala para evaluar la salud mental positiva (tesis doctoral). Departamento de metodología de las ciencias del comportamiento. Barcelona. Universitat de Barcelona. Recuperado de: http://diposit. ub.edu/dspace/bitstream/2445/42359/1/E_TESIS.pdf
23. Lukat, J., Margraf, J., Lutz, R., van der Veld, W. M., & Becker, E. S. (2016). Psychometric properties of the Positive Mental Health Scale (PMH-scale). BMC Psychology, 4(1). doi:10.1186/s40359-016-0111-x
24. Martínez Valentín-Pérez Otero. (2003). Estrés y ansiedad en los docentes. Pulso. Revista de Educación. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=499144
25. Melgosa Julian (2017). Preservando la Salud Mental. Departamento de Educación de la Asociación General. Revista de Investigación Apuntes Universitario, DOI: http://dx.doi.org/10.17162/au.v7i2.173
26. Ministerio de Educación de Ecuador. (2017). Modelo de Funcionamiento de los Departamentos de Consejería Estudiantil. MINEDUC. Recuperado de: https://bit.ly/3kBzDzU
27. Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Plan Educativo COVID-19. MINEDUC. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/plan-educativo-covid-19/
28. Navarro, G. L. (2008). Características de la salud mental positiva en estudiantes universitarios. (Tesis de Magíster). Barranquilla: División de Humanidades y Ciencias Sociales. Recuperado de: https://bit.ly/3jrVJ8z
29. Neill, R.D., Best, P., Lloyd, K., Badham, J., Tully, M.A. (2021). Engaging Teachers and School Leaders in Participatory Data Analysis for the Development of a School-Based Mental Health Intervention. School Mental Health, Article in Press, DOI: 10.1007 / s12310-021-09418-w
30. Niemeyer, H., Bieda, A., Michalak, J., Schneider, S., & Margraf, J. (2019). Education and mental health: Do psychosocial resources matter? SSM - Population Health, 7, 100392. doi:10.1016/j.ssmph.2019.100392
31. OMS para las Américas Salud Mental. (2014). Plan de Acción sobre Salud Mental. Consejo directivo. Recuperado de: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2016/CD53-8-s.pdf
32. PAHO. (2020). Intervenciones recomendadas en salud mental y apoyo psicosocial durante la pandemia de COVID-19. Recuperado de: https://iris.paho.org/handle/10665.2/52427
33. Piqueras, J. A., Rodriguez-Jimenez, T., Marzo, J. C., Rivera-Riquelme, M., Martinez-Gonzalez, A. E., Falco, R., & Furlong, M. J. (2019). Social Emotional Health Survey-Secondary (SEHS-S): A Universal Screening Measure of Social-Emotional Strengths for Spanish-Speaking Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(24), 4982. doi:10.3390/ijerph16244982
34. Ribeiro, B. M. Dos Santos, S., Scorsolini-Comin, F., & Dalri, R. C., (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141. Recuperado de: https://bit.ly/38ohpvN
35. Rodríguez, G., Gil Flores, J., García Jiménez, E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Editorial Aljibe. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/44376485
36. Rothì, D. M., Leavey, G., & Best, R. (2008). On the front-line: Teachers as active observers of pupils’ mental health. Teaching and Teacher Education, 24(5), 1217–1231. doi:10.1016/j.tate.2007.09.011
37. Salanova, M., Llorens, S., y Martínez, I. M. (2016). Aportaciones desde la psicología organizacional positiva para desarrollar organizaciones saludables y resilientes. Papeles del Psicólogo, 37(3), 177-184. https://bit.ly/2WBMn1a
38. Secretaría General de Comunicaciones de la Presidencia. (2020). Se registra el primer caso de coronavirus en Ecuador. Recuperado de: https://bit.ly/3Bp0WUB
39. Secretaria Nacional de Gestión de Riesgos y Emergencias [SNGRE]. (2020). Informe de situación COVID-19 Ecuador. Recuperado de: https://bit.ly/2WGPa9m
40. Stake, R. E. (1999). Investigación con Estudio de Caso. Ediciones MORATA S.L.
41. Whitney, D. y Trostem-Bloom, A. y (2010). El poder de la indagación apreciativa. Una guía práctica para el cambio positivo. La Habana: Ediciones Acuario
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.