Teaching-learning of Lean Manufacturing in Industrial Engineering career
Array
Keywords:
Professional model; Active learning, Lean manufacturing; Industrial engineerAbstract
Lean Manufacturing, a term known in Spanish as manufactura esbelta, is a philosophy production that seeks to eradicate waste in the production and service processes. According to the occupational profile of the industrial engineer, this must be prepared to understand the changes made in the production system, the results of its implementation and the impact these will have for the organization and its workers. The objective of this work is to contribute, through a methodological proposal, to the future professional to understand the immediate and mediates impacts that will occur as a result of systemic thinking during the daily performance, to develop labor competencies in the implementation of the techniques and Lean Manufacturing tools, following the educational strategy of the Ministry of Higher Education for the Industrial Engineering career, in which the professional model and active learning strategies play a central role.
References
1. Dinas G. et al. (2009). Aplicación de herramientas de pensamiento sistémico para el aprendizaje de Lean Manufacturing. Revista Sistemas & Telemática, 7(14), 109-144.
2. Escudero, A., Aparicio, P., Muñuzuri, J. y Madrigal, C. (2019). Gamificación en el aprendizaje de “lean manufacturing”. Revista Dirección y Organización 68(2019), 51-65. Recuperado de www.revistadyo.com
3. García, J. F. (2019). La educación por competencias en entornos virtuales. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/335474420
4. García, M., Santos, J., Arcelus, M. y Viles, E. (2011). Plug&Lean-OEEgame: Juego de entrenamiento basado en el indicador de efectividad global del equipo enfocado en mejorar la productividad de las operaciones de manufactura. 5th International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management, Cartagena, Colombia (p375-387).
5. Garris, R., Ahlers, R. & Driskell, J. E. (2002). Games, Motivation, and Learning: A Research and Practice Model. Simulation and Gaming Journal 33(4), 441-467.
6. Hernández, A. (2017). Lean Thinking en la educación: enseñanza con valor agregado. Revista Didáctica de Práctica, 1(2), 13-21.
7. Hernández, J. y Vizan, A. (2013). Lean Manufacturing: conceptos, técnicas e implementación. Recuperado de http://www.eoi.es/savia/documento/eoi-80094/lean-manufacturing-concepto-tecnicas-e-implantacion
8. Horcas, J. S. y Soler, V. G. (2017). Lean manufacturing en PYMES. Recuperado de http://dx.doi.org/10.17993/3cemp.2017especial.101-1017
9. Jiménez, M., y Montoya, D. (2020). Gestionar el conocimiento aplicado en las herramientas Lean Manufacturing a través Objetos Interactivos de Aprendizaje (OIA). Recuperado de http://repositorio.itm.edu.co
10. López, A., Ordóñez, D. y Rivas, L. (2020). Lean sistémico para la ingeniería industrial. Recuperado de https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/723
11. López, D. C. y Mejía, L. A. (2017). Una mirada a las estrategias y técnicas didácticas en la educación en ingeniería. Caso Ingeniería Industrial en Colombia. Revista Entre Ciencia e Ingeniería, 11(21), 123-132.
12. Manzano, M. y Gisbert, V. (2016). Lean manufacturing: implementación 5s. Revista 3C Tecnología, 5(4), 16-26. DOI: http://dx.doi.org/10.17993/3ctecno.2016v5n4e20.16.26
13. MES. (2018). Plan de estudios “E” Ingeniería Industrial. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
14. Orjuela, J., Arroyo, J. y Rodríguez, R. (2013). Actualidad y perspectivas en la enseñanza del área de manufactura a estudiantes de ingeniería. Revista Ingeniería Mecánica, 16(1), 59-71.
15. Palomino, J. (2018). Lean manufacturing y su relación con la mejora de procesos: una revisión de la literatura. Recuperado de https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/14655
16. Pérez Rave, J., Restrepo Rico, D., Cortés Zapata, S., Parra Mesa, C. y Quinceo Gil, L. (2013). Enseñanza – Aprendizaje del lean Manufacturing sobre la base del pensamiento sistémico: un micromundo computacional. Recuperado de https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/1396
17. Rajadell, M. y Garriga, F. (2019). Evaluación de la Calidad de la Investigación y la Educación Superior. Editorial Universidad de Granada.
18. Stable-Rodríguez, Y. (2016). Aprendizaje organizacional en organizaciones de ciencia tecnología e innovación. Revista Ingeniería Industrial, 37(1), 78-90
19. Womack, J. y Jones, D. (2003). Lean Thinking. España: Editorial Gestión 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.