Student leadership, a necessity in the initial training of the Education professional

Array

Authors

Keywords:

student leadership, initial training, stimulation, appropriation, independence

Abstract

In this research, actions are offered to contribute to the development of student leadership as a very important aspect in the initial development of education professionals, with the main objective of eliminating barriers and taking advantage of the potential that students of the different careers, in correspondence with the priorities of the study plans, especially taking into account their needs, aspirations, motives and interests for the current performance and their future as educational policy guides in their professional role. It is about university educational management to guarantee competent, capable, responsible and committed professionals with ethical, pedagogical and sociological principles, giving priority to the tasks and functions of the educational professional. Methods of the theoretical level analysis and synthesis and the inductive deductive, and the empirical level, the survey, the interview and the socialization workshop were used.

References

1. Castañeda-de Liendo, A., Montoya-Rivera, J., & Ledo-Royo, C. (2017). La formación docente inicial. Su incidencia musical en niños en condiciones de refugio. Maestro Y Sociedad, 14(2), 290-299. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2213
2. Céspedes-Quiala, A., Mercaderes-Ferrer, M., & Montoya-Rivera, J. (2007). La preparación multigrado de los profesionales de la educación infantil en las condiciones de la universalización. Retos y perspectivas. Maestro Y Sociedad, 4(3). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1836
3. Clavel-Hernández, I., Romero-Pacheco, E., & Shum-Hung, Y. (2016). Los valores identitarios en la formación inicial del profesor de Biología. Maestro Y Sociedad, 13(1), 88-100. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1026
4. Heredia Dominico, R. (2002). El protagonismo de los estudiantes de las escuelas de oficios: agente de transformación de la escuela, el taller y el entorno comunitario donde desarrollan su vida. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Heredia-Heredia, R. (2015). La sistematización del proceso histórico pedagógico y su expresión en la cultura histórica profesional en la formación inicial. Maestro Y Sociedad, 12(3), 71-77. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1282
6. Paz Domínguez, I y Vinent, M. (1996). La caracterización psicopedagógica. Teoría y práctica. (Material Didáctico). Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
7. Paz-Domínguez, I., Gámez-Rodríguez, E., & Vinent-Mendo, M. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Maestro Y Sociedad, 3-14. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675
8. Pérez-Obregón, D., & Martínez-Isaac, M. (2019). Integración universidad-gobierno para el desarrollo local sostenible en municipios de Santiago de Cuba. Maestro Y Sociedad, 16(3), 584-596. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4978
9. Rivero-Rivero, M., de Mola-López, E., & Suárez-Porto, C. (2014). La preparación para la atención a la diversidad desde la formación inicial pedagógica. Maestro Y Sociedad, 11(1), 9-16. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1635
10. Rodríguez-Zorrilla, Y., Fontanills-Gimeno, Y., & Cisneros-Garbey, S. (2016). Sistema de procedimientos para la orientación de reglas de proyección semántica en la formación inicial en carreras pedagógicas no filológicas. Maestro Y Sociedad, 13(4), 584-605. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1609
11. Rojas-Baso, A., Espinosa-Rodríguez, R., Castro-Bosch, M., & Acosta-Garrido, A. (2017). La formación ético-humanista en la dinamización del contenido de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial médica. Maestro Y Sociedad, 14(2), 197-210. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2142
12. Tallart-Fabré, J., & Guilarte-Columbié, H. (2016). Forma didáctica del aprendizaje basado en problemas en la formación inicial matemática del maestro primario en la Universidad de Oriente. Maestro y Sociedad, 13(2), 212-226. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1113

Published

2021-04-25

How to Cite

, & . (2021). Student leadership, a necessity in the initial training of the Education professional: Array. Maestro Y Sociedad, 18(2), 640–649. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5364

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)