Teaching activities for the education of the value of responsibility in third-year medical students
Array
Keywords:
teaching activities, responsibility value, studentsAbstract
The need to educate the young people of tomorrow in values is closely related to guaranteeing learning and a developmental pedagogical preparation that is an example of demand and excellence before the world. The education process, referred to as a priority for any society, is influenced by, among other factors: the family environment, ideology, the educational preparation provided by the training institution and the social environment in which individuals interact. A diagnosis applied to students of the third year of the medical career in the subject Psychology revealed deficiencies in the theoretical methodological order for the development of the value of responsibility in these strident. The systematization of different theoretical positions made it possible to develop teaching activities that support teaching and contribute to promoting responsibility as an essential value in the new generations of health professionals.
References
2. Brizuela Tornes, G., González Brizuela, C. M., & González Brizuela, Y. (2017). Concepción educativa integradora para el desarrollo de los valores humanismo y responsabilidad en el proceso formativo de estudiantes de ciencias médicas. MediSan, 21(10), 3095-3103.
3. Columbié Reyes, J. L., Columbié Ortiz, F. J., & Broock Romero, Y. (2016). El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de Ciencias Médicas. MediSan, 20(2), 253-258.
4. Columbié Reyes, J. L., Columbié Ortiz, F. J., Simales Salas, D. L., Rodríguez Matos, N., & Pelegrín Hernández, N. (2019). Tendencias histórico-pedagógicas del proceso de formación de valores en estudiantes de medicina cubanos a partir del triunfo revolucionario. MediSan, 23(3), 583-594.
5. Gaete Quezada, R. (2015). La responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de las partes interesadas: un estudio de caso. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 273-302.
6. Guillén Menéndez, G. A., Alonso Betancourt, L. A., & Tejeda Díaz, R. (2018). La competencia de asistencia pediátrica a desarrollar en el estudiante de la carrera de Medicina. Revista Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 9(2).
7. Lamus-Lemus, F., Orozco-Gualtero, L., Ortiz-Delgado, N., Mantilla-Afanador, D., & Ramos-Valencia, L. (2015). Abordando las enfermedades respiratorias agudas en niños con un Enfoque Ecológico en la Comunidad. Salud Uninorte, 31(3), 479-493.
8. Martín Suárez, M. D. L. Á., Díaz Bringas, M., Sánchez Lozada, M., Fernández Cárdenas, E. J., Carrillo Alfonso, M. T., & Guasch Almeida, T. (2015). Caracterización de la salud familiar en estudiantes de Medicina. Revista Médica Electrónica, 37(2), 121-129.
9. Mendoza, A. P. C., & Fernández, C. R. L. (2017). La comunicación en la relación médico-paciente como parte de la formación de los estudiantes de medicina. Revista Conrado, 13(59), 261-283.
10. Pérez Faure, N., Zamora Rodríguez, M., & Rodríguez, L. (2015). El método clínico: una vía para formar valores en los estudiantes de Medicina. Edumecentro, 7(1), 186-192.
11. Santurio, J. I. M., & Fernández-Río, J. (2017). Responsabilidad social, necesidades psicológicas básicas, motivación intrínseca y metas de amistad en educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (32), 134-139.
12. Serrano, M. O., Lecusay, L. O., Oliva, S. I. R., Marrero, J. M. G., & Parra, D. F. (2020). Caracterización del valor responsabilidad en estudiantes de Medicina. Policlínico Julio Grave de Peralta, Holguín, Cuba. Correo Científico Médico.
13. Sosa Martínez, L. I., Espinosa Arencibia, A., Corne Carmenate, R., Corne Sosa, E., Reyes Corne, M., & Leal Felipe, M. (2016). Acciones para reforzar los valores responsabilidad y humanismo en los futuros profesionales de la salud. Edumecentro, 8(1), 96-110.
14. Tamayo Muñiz, S. (2015). La formación de los médicos que necesitamos. Revista Cubana de Medicina, 54(1), 1-5.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.