Strategy for the professionalization of teachers of the Faculty of Nursing and Technology Faculty of Nursing and Technology

Array

Authors

Keywords:

professionalization, strategy, nursing and technology teachers

Abstract

The professionalization responds to the demands of society, the developer Cuban Medical University and the challenges of the social context in which the academic institution in charge of the continuous and ascending improvement of its teachers is inserted. It contributes to the transformation of each of the performance scenarios from considering it at the center of the process and the recognition of the problems and potentialities of its professional performance. This article aims to elaborate a strategy for the professionalization of teachers of the Faculty of Nursing and Technology, based on the materialist dialectical conception; capable of showing the path of new scientific knowledge or its reconstruction from the very process of knowledge of man, having as fundamental bases Marxist humanism and the unity of theory and practice.

References

1. Antúnez C., J. (2015). Modelo didáctico de la formación científica de los estudiantes de la licenciatura en tecnología de la salud. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
2. Caballero J. (2015). Estrategia de profesionalización para el desarrollo de la competencia producción intelectual en el docente de enfermería. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.
3. Cardero F., M., (2020). Estrategia de gestión formativa del postgrado en el Departamento de Agronomía. Maestro y Sociedad, 17(4), 727-741. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3624
4. Cedeño S., L., y Santos N., J. (2017). Propuesta de un modelo pedagógico de profesionalización y su estrategia de implementación para el técnico laboratorista dental ecuatoriano. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1), 120-126. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142017000100011&lng=es&tlng=es
5. De La Cruz P., Q., (2016). Estrategia de educación vocal para la formación de licenciados en educación logopedia. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.
6. López Espinosa, J. G. (2017). Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.
7. Natacha L., E. (2016). Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del licenciado en Imagenología y radiofísica médica en la técnica de ultrasonido diagnóstico. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.
8. Ramos S., V., (2016). Estrategia de superación mamografía para el mejoramiento del desempeño profesional del Tecnólogo en Imagenología. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.
9. Tosar P., A. (2018). Modelo teórico de evaluación de la estrategia curricular de Medicina Natural y Tradicional de la carrera de Medicina. Educ Med Super., 32(3), 94-105. Recuperado de http://scielo.sld.cu /scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300008&lng=es
10. Vergara V., I. (2017). Metodología con enfoque investigativo en Tecnología de la Salud. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.

Published

2021-03-31

How to Cite

, , , & . (2021). Strategy for the professionalization of teachers of the Faculty of Nursing and Technology Faculty of Nursing and Technology: Array. Maestro Y Sociedad, 18(2), 457–473. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5351

Issue

Section

Artículos