Information and Communication Technologies, research competences and university teaching: systematic review
Array
Keywords:
ICT, research, university teaching, systematic review, Virtual Learning EnvironmentsAbstract
The purpose of this study is to know the relationship of information and communication technologies, research and university teaching in their professional practice. A systematic review was used as a method, following the Prisma guidelines of the studies in Scopus and Scielo, including a total of 52 studies. The results categorically indicate that there are notorious deficiencies in the application of information and communication technologies in university teachers, which are reflected in the low scientific production. The systematic review concludes that universities should promote training, teachers should get involved in a network of contacts to improve these skills.
References
2. Aparici, R. (2018). Principios pedagógicos y comunicacionales de la educación 2.0. Recuperado de http://www.educoas.org/portal/laeducacion2018
3. Barbachán, E., Pareja, B., Rojas, A., y Castro, L. (2020). Desempeño docente y habilidades investigativas de los estudiantes de universidades públicas peruanas. Conrado, 16(74), 93-98.
4. Cabero, A. (2016). Las TIC y las universidades: retos, posibilidades y preocupaciones. Revista de la educación superior, 34(135), 77-100.
5. Chambergo, A., y Fupuy, J. (2014). La investigación formativa y la acreditación universitaria peruana. Manglar, 37-48.
6. Cueva, D. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Revista Conrado, 16(74), 341-348.
7. Dobles, C., Jiménez, R., Ruiz, L. y Vargas, M. (2015). Trayectoria de las prácticas investigativas en la División de Educación Básica de la Universidad Nacional: Ruptura, innovación y cambio de paradigmas. Revista Electrónica Educare, 19(2), 383-404. Doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.21
8. Farfan, P. (2016). Modelo de virtualización educativa de la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. (Tesis de doctorado). Universidad Politécnica Salesiana, Cuenca, Ecuador.
9. García, L. (2014). Las TIC aplicadas a las Necesidades Educativas Especiales. (Tesis de Maestría). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/ca/equipamiento-tecnologico/didactica-de-la-tecnologia/326-luisa-garcia
10. González, Y. (2017). ¿Cómo evaluar la competencia investigativa desde la responsabilidad social universitaria? Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 4-13. Recuperado de https://bit.ly/2rCxwnV
11. Hernández, N., et al. (2019). Las competencias investigativas en la Educación Superior. Yachana Revista Científica, 8(3). Doi: https://doi.org/10.1234/ych.v8i3.610
12. Moquillaza, V. (2019) Producción científica asociada al gasto e inversión en investigación en universidades peruanas. An Fac med., 80(1), 56-9. Doi: https://doi.org/10.15381/anales.v80i1.15626
13. Ochoa-Vigo, K. Bello Vidal, C. Villanueva B. M. E., Ruiz-Garay, M. I., y Manrique B., G. A. (2016). Percepción y actitud del universitario de enfermería sobre su formación en investigación. Revista Médica Herediana, 27(4), 204-215. Doi: https://dx.doi.org/10.20453/rmh.v27i4.2989
14. Ortega, C., Passailaigue, R., Febles, A. y Estrada, V. (2017). El desarrollo de competencias científicas desde los programas de posgrado. REDVET. Revista Electrónica de Veterinaria, 18(11), 1-16.
15. Paredes A. y Morales C., (2019). Desarrollo de competencias investigativas mediante el aprendizaje cooperativo en los ingresantes de la carrera profesional de Comunicación, Lingüística y Literatura, 2018. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, Perú. Recuperado de http://repositorio.unasam.edu.pe/bitstream/handle/UNASAM/3674
16. Paredes, I., Sansevero, I., Casanona R. y Avila, M. (2017). Aprendizaje-servicio. Metodología para el desarrollo de competencias integrales en la educación superior. Opción, 33(84). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/310/31054991023/html/index.html
17. Peinado, C., Mayagoitia, B. y Cruz, G. (2019). Los grupos de investigación y su impacto en los factores que determinan la eficiencia terminal del posgrado. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1(32), 1-26.
18. Reynosa, E., Rivera, E., Rodríguez, D. y Bravo, R. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto COVID-19: una revisión sistemática. Conrado, 16(77), 141-149.
19. Rivero, Y., Pastora, B., y Albuja, P. (2020). La plataforma Moodle como recurso tecnológico de complemento para la función docente universitaria. Conrado, 16(73), 237-243.
20. Rojas, M., y Mendez, R. (2017). Procesos de formación en investigación en la universidad: ¿qué le queda a los estudiantes? SOFIA 13(2), 53-69.
21. Soto, M. y Sana, H. (2020). Desarrollo de competencias investigativas en participantes de maestría organizacional. Gente Clave, 4(1), 108-128. Recuperado de http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/genteclave/article/view/121
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.