Towards an efficient educational management for the achievement of learning in public institutions

Array

Authors

Keywords:

Educational management, educational institution, learning achievement, educational community

Abstract

Educational institutions are established as learning organizations, where citizens are trained for the human, social and economic development of the future, therefore these institutions must be able to provide an educational service according to quality standards at international and national level, responding to the needs of the local and global context; This raises the need to promote efficient educational management that promotes not only knowing and doing, but also knowing how to be and coexist, as a guarantee of training competent and ethical human beings suitable for a globalized world of increasingly rapid and abrupt changes. This study has a quantitative approach, a non-experimental design is projected, and it is proposed to analyze the incidence of the educational management of Peruvian public institutions in the achievement of student learning, which will allow promoting more accurate and pertinent strategies.

References

1. Arisizabal, J. (2016). Analítica de datos de aprendizaje y gestión educativa. Revista gestión de la educación. 6(2). Recuperado de http://dx.doi.org/10.15517/rge.v1i2.25499
2. Arregui, P. (2000). Análisis de prospectivas de la educación en la región de América Latina y el Caribe. Seminario sobre Prospectivas de la educación en la Región de América Latina y el Caribe. Santiago de Chile. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001349/134963s.pdf
3. Castaneda, S. y Ortega, I. (2004). Evaluación de estrategias de aprendizaje y orientación motivacional al estudio. México, D.F.: Manual Moderno
4. Casassus, J. (2000). Problemas de la Gestión educativa en América Latina (La tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. Chile: UNESCO
5. De La Hoz-Blanco, J. (2017). Estilos de Gestión y Cultura Institucional en las Organizaciones Escolares. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 15(1), 61-75. DOI: http://dx.doi.org/10.15665/re.v15i1.611
6. Deroncele, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225.
7. Deroncele, A., Medina, P., y Gross, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104.
8. Deroncele, A., Del Toro, M., y López, R. (2016). Método formativo de la práctica profesional del psicólogo. Revista Opuntia Brava. 8(3), 1-12. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/265/260
9. Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. (Tesis de doctorado). Recuperado de https://cutt.ly/xtwj6pp
10. Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En el Libro: Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora. (174). Alemania: Editorial GRIN VERLAG. Recuperado de http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en
11. Espinoza, G. (2014). Desempeño docente en el proceso de enseñanza aprendizaje en el nivel de educación básica superior del centro educativo colegio bachillerato ciudad de Portovelo del Canton, Provincia de El Oro, en el año lectivo 2013. (Tesis de licenciatura). Universidad Técnica Particular de Loja.
12. Hargreaves, A y Fullan, M. (2014). Capital profesional. España: Morata
13. Harris, A. (2008). Distributed School Leadership: Developing tomorrow`s leaders. New York: Routledge.
14. Huallpa, M. (2018). Estrategias de gestión y su eficacia en las instituciones educativas. (Trabajo de grado). Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
15. Instituto Peruano de evaluación acreditación y certificación dela calidad de la Educación básica. (2011). ¿Què y cómo evaluamos la gestión de la institución educativa? Perú: Burcon.
16. Fernández, M. J. (2015). La dirección escolar ante los retos del siglo XXI. Estudios-Investigaciones, 23-38.
17. Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en educación. España: Octaedro
18. Gonzales, R. y Márquez, E. (2017). Estrategias de gestión educativa para mejorar el desempeño laboral de los docentes de educación primaria de la I.E 20498 Virgen del Rosario de la provincia de Ocros- Ancash- 2016. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo.
19. Hernández, R., Fernández, C. y Batista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6ta edición. México: Mc Graw Hill
20. Hernández, R y Mendoza, P (2018) Por las rutas de la investigación. México: Mc Graw Hill
21. Martínez, K. G. (2015). Gestión Educativa. Singapur: NUS
22. Marzano, R. y Pickering, D. (2005). Dimensiones del aprendizaje. México: Iteso
23. Meza, A (2013) Estratégias de aprendizaje. Definiciones, clasificaciones e instrumentos de medición. Revista de psicología educativa, 1(2). Recuperado de http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.48
24. Ministerio de Educación. (2009). Diseño curricular Nacional. MINEDU, Lima, Perú.
25. Monereo, C. (2000). El asesoramiento en el ámbito de las estrategias de aprendizaje. Madrid: Visor
26. Muñoz, L. (2019). La gestión basada en retos: Una perspectiva hacia la innovación educativa. Revista electrónica Formación y Calidad educativa, 7(1). Recuperado de http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2820
27. Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto investigación y desarrollo. REICE, (2). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/551/55110208.pdf
28. Ortega, I. (2000). Efectividad de la Evaluación en la ejecución del Diseño Cirricular de la Primera Etapa de Educación Básica. (Tesis de doctorado). Universidad Bicentenaria de Aragua, Maracay, Venezuela.
29. Quintana, Y. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educación y Educadores, 259-281.
30. Reyes, J. y Cantos, M. (2018). El nuevo modelo de gestión educativa y su impacto en las escuelas de educación básica del cantón Cañar, Ecuador. Revista Killkana sociales, 2(4), 1-8.
31. Romero, G. (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. Revista de estudios y experiencias en educación, 17(35). Recuperado de https://doi.org/10.21703/rexe.20181735romero6
32. Roys R., J. y Pérez G., A. (2018). Estrategias de aprendizaje significativo en estudiantes de educación superior y su asociación con logros académicos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 19, 145-166.
33. Saltos, M. (2015). La eficiente gestión educativa en los resultados de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Ciencia UNEMI, 8(13). Recuperado de http://dx.doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol8iss13.2015pp56-60p
34. Vega, L. (2020). Gestión educativa y su relación con el desempeño docente. Revista ciencia y educación 1(2).
35. Vera-Mendoza, M. B. (2018). Las estrategias educativas como vía para una gestión educativa eficiente. Pol. Con., 3(3), 53-64.
36. UNESCO. (2000). Módulos de Gestión Educativa Estratégica. Recuperado de http://www.iipebuenosaires.org.ar/publicaciones_resultados
37. UNESCO. (2013). El futuro del aprendizaje móvil. Implicaciones para la planificación. y la formulación de políticas. Francia: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219637s.pdf

Published

2020-09-22

How to Cite

(2020). Towards an efficient educational management for the achievement of learning in public institutions: Array. Maestro Y Sociedad, 17(4), 677–688. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5238

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)