Methodological suggestions in primary school for the formation of national love from the ephemeris

Array

Authors

  • Magalys Manzano Escuela Primaria “Otto Parellada”, Santiago de Cuba https://orcid.org/0000-0001-8921-976X
  • Nirma Pérez-Pelipiche Universidad de Oriente
  • Oladis Osorio-Tamayo Escuela Primaria “Otto Parellada”, Santiago de Cuba
  • Yumilda Moret-Sánchez Escuela Primaria “Otto Parellada”, Santiago de Cuba

Keywords:

Ephemeris, methodological workshops, national love

Abstract

The ephemeris are part of the objectives and contents of the subject The world in which we live, which in primary education contributes to the comprehensive education of the schoolchild by establishing the man-nature relationship and delving into the particularities of his country and the world. For the development of this research work, various methods were used: systematization, documentary analysis, observation and group interview. Workshops were held with the aim of strengthening the methodological preparation of teachers for creative work with ephemeris. The results achieved are samples of how the cognitive universe can be expanded if the subjects are related in a teaching beam that favors long-lasting learning.

References

1. Arencibia L., Y. (2011). La preparación de los docentes para el trabajo con las efemérides a partir de los softwares educativos. (Tesis de maestría). ISP “Félix Varela”, La Habana, Cuba.

2. Belén G., C. M. (2009). Efemérides Patrias. Análisis de su génesis y cambios en la institución educativa. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (40). En http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/bgodino.pdf

3. Génova, E. M. (2016). El tratamiento de las efemérides desde el currículum latinoamericano. El caso del 12 de octubre y la reconceptualización local. (s.p.e.).

4. León F., M., & Muñiz M., N. (2016). Tratamiento de efemérides en la clase de historia de cuba mediante un software educativo. Roca. Revista Científico - Educacional De La Provincia Granma, 12(4), 71-78. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/367

5. Méndez L., M. (s.f.). Las efemérides en el aula. (s.l.): Ediciones Novedades Educativas.

6. Ortiz B., A. M., Rodríguez L., M. y López L., K. (2019). Confluencias entre José Martí y Fidel Castro respecto al humanismo. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial “Fidel Castro, Educación y Sociedad”). Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu

7. Santiesteban G., A. (2013). Folleto para el tratamiento a las efemérides locales en los estudiantes de décimo grado en la asignatura Encuentros con la historia de mi patria del IPU“Lidia Doce Sánchez. Recuerado de https://repositorio.uho.edu.cu/jspui/bitstream/uho/4216/1/tes.pdf

8. Téllez L. A., Bravo, A., Martínez, R. y Rodríguez, J. (2019). Vigencia del pensamiento pedagógico de Fidel Castro en la formación continua del maestro primario. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial “Fidel Castro, Educación y Sociedad”). Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu

Published

2020-07-08

How to Cite

, , , & . (2020). Methodological suggestions in primary school for the formation of national love from the ephemeris: Array. Maestro Y Sociedad, 191–199. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5206

Issue

Section

Número Especial