The student´s protagonism: a look from the labor preparation in adolescents with intellectual disability
Keywords:
protagonism, student, participation, labor, preparationAbstract
The objective of this research is to reflect on the incedence of the labor preparation in adolescents with intellectual disability. The use of the applied methods permitted to analyze the essential features as well as the theoretical foundations of this process, they also revealed as main insufficiency that the treachers do not orient tasks in order to involve the adolescent in the activities since they do not posses the sufficient didactic tools. The adolescents have limitations to offer information about themselves and their environment and also they are not able to reflect about the utility and social significance of their way of acting As result a pedagogical model is proposed to develop the student´s protagonism taking into account the following components:teaching, socio-community and labor as well as the principle of the formativeand developmental character as facilitator of the protagonic participation of the adolescents with intellectual disability.
References
2. Figueredo V., López, E., Martín A., Ortiz L. (2018) Diversidad e inclusión educativa. Respuestas innovadoras con apoyo en las TIC. (s.l.e.): Editorial Octaedro. .
3. Heredia, R. (2003). El protagonismo de los estudiantes de las escuelas de oficios: agente de transformación de la escuela, el taller y el entorno comunitario donde desarrollan su vida. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
4. Herrera, E. (2005). La evaluación del protagonismo estudiantil en estudiantes de Secundaria Básica. Pinar del Río: Universidad Hermanos Saiz Montes de Oca.
5. Javeriana. (2001). Lineamientos generales para la participación estudiantil. Recuperado de http://www.puj.edu.co/institucional/documentos/participacionestudiantil
6. Lazo, I. (2014). El protagonismo estudiantil en la formación del profesional de cultura física. efdeportes, 1.
7. Mataran, A. C. (2016). Concepción didáctica para el protagonismo del estudiante en el proceso de formación inicial del Licenciado en Cultura Física. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
8. Montiel, G. (2002). Dinamización sociocultural e implicación de los estudiantes en la vida universitaria: asociacionismo, voluntariado, dinamización de la participación y apoyo a los estudiantes. Recuperado de http://www.gestion.unican.es/gerencia/ ponencias/pxvii/vrieu1.doc.
9. Mustelier, I. A. (2004). La participación protagónica una vía para el logro del trabajo educativo por la brigada en el primer año de la carrera de Formación de Profesores Generales Integrales de Secundaria Básica. (Tesis de maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
10. Ocampo, A. (2016). Experiencias y desafíos sobre educación superior inclusiva. (s.l.e.): Editorial CELEI.
11. Ortiz, M. I.(2018). El protagonismo estudiantil en adolescentes con discapacidad intelectual leve desde la preparación laboral. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
12. Suhm, G. (2001). Iniciativa para la Participación Estudiantil (SEI) Recuperado de http://www.ripred.org/dpna/events/studentI.htm
13. Vinent M., M. (1999). Proyecto educativo para la formación integral de los adolescentes en la Enseñanza Media Superior. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.