Organizational eco-environmental management: contributions to environmental education for the effective management of the water resource in the processor fishery company of Ecuador

Authors

  • Segundo Javier Reyes-Solórzano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

organizational eco-environmental management, effective management, water resource, good environmental practices, environmental manager

Abstract

The object is the process of environmental management, and the field of action is out lined in the specificities of this process in the business field. Hence, the objective is projected by the establishment of an organizational strategy for the effective management of water resources, from environmental education (practical contribution), based on a model of organizational eco-environmental management (theoretical contribution). The scientific novelty lies in revealing the integrating logic of the ecological-environmental and organizational character for environmental appropriation, as a dynamic cell of the corporate environmental management process, which is synthesized in the management of socio-environmental knowledge, the appropriation of the role of environmental manager and the systematization of good practices of organizational eco-environmental management.

References

1. Boiral, O. (2005). Desarrollo sostenible y gestión medioambiental, o el efecto torre de Babel. Recuperado de https://www.ucentral.edu.co/images/documentos/editorial/2015_responsabilidad_social_empresarial_001.pdf

2. Casanova, A. D. (2007). Metodología para el aprovechamiento sostenible del agua subterránea en empresas agrícolas de Ciego de Ávila. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciego de Ávila, Ciego de Ávila, Cuba.

3. De Castro C., A.; Cruz, J. L.; Ruiz, L. (2009). Educar con ética y valores ambientales para conservar la naturaleza. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, (50).

4. Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. Recuperado de http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en

5. Fuente, H. C. (2009). La concepción científica holística configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en la contemporaneidad. Santiago de cuba: UCP Frank País García.

6. García, Y. (2015). Estrategia para la gestión sostenible del recurso agua. Estudio de caso: Cuenca Del Río Naranjo Provincia Las Tunas. (Tesis de doctorado). Universidad de las Tunas, Tunas, Cuba.

7. Hernández, R.; Fernández, C.; Baptista, M. D. (2014). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGraw Hill Educacion/Interamericana Editores, S.A.

8. Reyes, J. (2018). La educación ambiental desde la perspectiva de la responsabilidad social empresarial. Revista Maestro y Sociedad (Número Especial. Simposio Internacional de Ciencias Pedagógicas). Recuperado de http:www.revistas.uo.edu.cu

9. Reyes, J. (2019). Gestión eco-ambiental organizacional para el manejo efectivo del recurso agua en la empresa procesadora pesquera del Ecuador. (Tesis de doctorado). Universidad Nacional Mayor De San Marcos. Lima, Perú.

10. Reyes, J.; Deroncele A.; Gross, R. (2017). Gestión eco-ambiental organizacional: una propuesta educativa. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. VIII(7).

11. Reyes, J.; Deroncele, A. (2018). Capacitación ambiental en la empresa: una propuesta educativo-ecológica. Revista Maestro y Sociedad, 15(2). Recuperado de http:www.revistas.uo.edu.cu

Published

2019-07-17

How to Cite

(2019). Organizational eco-environmental management: contributions to environmental education for the effective management of the water resource in the processor fishery company of Ecuador. Maestro Y Sociedad, 16(3), 570–583. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4977

Issue

Section

Artículos