Self-learning guides in the training process of university students: Challenges and strategies

Authors

  • Laura Margarita Fernández-Martínez Universidad de Oriente
  • Silvia Idania Ramírez-Rodríguez Universidad de Oriente
  • Aniuska Tito-Duran Universidad de Oriente
  • Marisbel Milán-Palmer Universidad de Oriente

Keywords:

self-learning guides, artistic education, information search, autonomy, cognitive independence

Abstract

This article addresses some essential considerations on the functionality and practical significance of self-learning guides as a resource that stimulates the teaching-learning process in the area of artistic education, as well as, in the search for information, with the objective of promote self-learning in university students, taking into account the autonomous character and cognitive independence, the essential elements for the development of a guide and the basic conceptual domains of the different artistic manifestations. In the research, theoretical and empirical methods were used to corroborate the relevance of the study.

References

1. Cuenca D., E.; Reyes H. (2015). Recursos de aprendizaje en la asignatura de Lenguaje de la Música y las Artes Plásticas para el trabajo comunitario. Educ Super, 25(1).

2. Fernández M, L. M. (2012). Estrategia didáctica dirigida a la apreciación plástica del arte local en carreras pedagógicas. (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Frank País García. Santiago de Cuba, Cuba.

3. Fernández M, L. M. (2015). Las guías de autoaprendizaje desde el contenido artístico y la práctica en escenarios culturales, como para el futuro desempeño profesional de perfil artístico. En Revista Cúpula, (26).

4. Fernández M, L. M. (2016). Variante metodológica para el uso de guías de autoaprendizaje desde las técnicas de manualidades del diseño. Colombia. (Tesis de Maestría). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

5. García, A.; Rodríguez, L. (2010). Las tareas docentes integradoras dentro de la estructura de la actividad de estudio Universidad de México. (Tesis de Maestría). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

6. García, A.; Rodríguez, L. (2015).Dirección General Académica. Guía de autoaprendizaje para la virtualización educativa en la Universidad Autónoma Chapingo: Subdirección de Planes y Programas de Estudio.

7. García, A.; Rodríguez, L. (2012). El trabajo independiente en la educación superior. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/26/57

8. Gelluela, A. (2007). Alternativa metodológica mediada por los recursos didácticos del diseño gráfico del perfil técnico-profesional. Universidad de Colombia. (Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación). UCP Enrique José Varona.

9. Gelluela, A. (2012) La guía de estudio, función y construcción. Antología del taller. El material didáctico impreso. Su elaboración y funcionalidad. (Material digital).Dirección de Educación a Distancia.

10. González, I. (2014). Las Guías de autoaprendizaje como recurso didáctico para el aprendizaje de la obra martiana dentro del aula (Comunicación Audiovisual). Escritos en la Facultad Nº103 X, Vol. 103, Buenos Aires, Argentina.

11. López, M.A y Crisol, E. (2012). Las guías de aprendizaje autónomo como herramienta didáctica de apoyo a la docencia. Escuela Abierta. Rev de Invest Educ. (9-31).

12. López, A. (2013). Variante metodológica para el uso de guías de autoaprendizaje desde las técnicas auditivas como recurso didáctico en la Educación Musical. (Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

13. Riena, M. (2014) Consideraciones conceptuales y metodológicos para el aprendizaje desarrollador en la disciplina Educación Artística. (Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

14. Riena, M. (2011). Algunas consideraciones teóricas sobre la apreciación artística como un recurso heurístico para la construcción de procesos pedagógicos en el aula. Facultad de Educación. Costa Rica. San José.

15. Valenzuela, J. R. (2005: 8) Consideraciones generales de los métodos de enseñanza. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729519X2009000200016&lng=es.

Published

2019-06-18

How to Cite

, , , & . (2019). Self-learning guides in the training process of university students: Challenges and strategies. Maestro Y Sociedad, 16(2), 400–411. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4939

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2