Counseling to the families of the school children with mild mental retardation slight for a proper integration into working life

Authors

  • Joana Paula de Carvalho Rangel Escuela Superior Pedagógica, Lunda Norte

Keywords:

Family orientation, family, mental retardation, system of workshops

Abstract

The education of people with slight mental retardation constitutes a challenge for society in general and for educational systems particular, witch is conditioned by the educational scientific policy of each country that underpins the aims and aspirations that must achieve with this school, hence the importance of addressing the process from the perspective of family orientation with regard to the improvement of special education. The research aims: the elaboration of a set of workshops to guide the family of children with mental retardation slight for a proper integration into working life. Used different methods level theoretical and empirical level as analysis synthesis, induction deduction, observation, interview, among others and the statistical mathematical method the technique of the percent.

References

1. Afonso, T. (2014). Una concepción teórico-metodológica que favorezca la preparación del profesor benguelense en la atención a los alumnos con dificultades en el aprendizaje de la enseñanza primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

2. Alegret, C. (1999). Para conocer mejor a la familia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. Alegret, P. (2005). Familia y escuela el trabajo con la familia en el sistema educativo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

4. Arés, P. (2002). Psicología de familia: una aproximación a su estudio. La Habana: Editorial Félix Varela.

5. Beatón, A. (1982). La educación familiar de nuestros hijos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

6. Clauss, G. (1978). Psicología del niño Escolar. La Habana: Editorial de Libros para la Educación.

7. Collazo, B. (2001). La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

8. Franco, O. (2011). La familia: una comunidad de amor, educación y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

9. Martí, N. (2008). La orientación pedagógica a la familia para el cumplimiento de la función educativa en casos de retraso mental. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

10. Rafael, B. (1995). Prevención, corrección-compensación e integración. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

11. Ramires, E. (2010). La formación laboral de los escolares con retraso mental desde una nueva concepción pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

12. Trujillo, A. (1980). Fundamentos de Defectología. La Habana: Editorial de libros para educación.

Published

2019-05-20

How to Cite

(2019). Counseling to the families of the school children with mild mental retardation slight for a proper integration into working life. Maestro Y Sociedad, 16(2), 319–326. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4889

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)