Treatment of representation from a socio-pedagogical approach in the training of education professionals

Authors

  • Roberto Hernández-Zayas Universidad de Oriente
  • Miguel Ángel Kindelán-Domínguez Universidad de Oriente

Keywords:

representation, education, professional training

Abstract

The article reveals how the representation in education is aimed at developing the application of educational strategies in the training of the pedagogical professional, from the perspective, that enriches the human transformative capacity and its development through the academic, research and the labor, likewise reflects on the need for the appropriation of knowledge, skills and values associated with elements that make it possible to visualize the student in training in the educational process that will be undertaken in the future in the face of the diversity and heterogeneity of the individual to which it will form as a social assignment, which will allow them to be able to criticize, face and solve problems in pedagogical practice, in a creative and responsible way, and competently comply with their profession.

References

1. Addine, F. (1998). Didáctica y optimización del proceso enseñanza-aprendizaje. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

2. Alba C., O; Gómez P., J. A.; Colón M., N. (2014). La formación profesional basada en competencias y formación de emprendedores: ¿encuentros o desencuentros? Revista Maestro y Sociedad, 11(2), pp. 1-10. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1591/1563

3. Basto C., R. M.; Basto R., M. A. (2018). Tendencias históricas del proceso de formación continua de la orientación profesional en la educación preuniversitaria. Revista Maestro y Sociedad, (I Simposio Internacional de Ciencias Pedagógicas), pp. 27-41. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3375/2993

4. Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

5. Bourdieu, P.; Passeron, J. C. (1998). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México, D.F.: Fontamara.

6. Hernández, F. Y Sancho, J. M. (2006). Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona: ediciones Paidós

7. Martínez I., R.; Rivera F., C. L. (2016). La construcción de proyectos de formación pedagógica permanente: Una mirada desde la educación superior no pedagógica. Revista Maestro y Sociedad, 13(1), pp. 3-17. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/954/1144

8. Morasén C., R. (2018). La representación social del envejecimiento en sujetos caribeños residentes en la ciudad de Santiago de Cuba. Revista Maestro y Sociedad, (número especial 4), pp. 42-53. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3640/3194

9. Moscovici, S. (1993). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Ediciones Paidós.

10. Pérez R., M. C.; Yera D., N. (2014). Implementación del pronturio en la formación del profesional. Revista Maestro y Sociedad, 11(1), pp. 18-24 Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1636/1612

11. Torres, R. M. (2003). ¿Qué y cómo es necesario aprender? Necesidades básicas de aprendizaje y contenidos curriculares. Santiago de Chile: UNESCO, IDCR.

Published

2019-01-25

How to Cite

, & . (2019). Treatment of representation from a socio-pedagogical approach in the training of education professionals. Maestro Y Sociedad, 16(1), 28–36. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4807

Issue

Section

Artículos