Interdisciplinary approach in a practical class of the bachelor in Biology degree

Authors

  • Ania M. Cutiño-Jiménez Universidad de Oriente
  • Daniel Carbonell-Yuanis Universidad de Oriente
  • Maria del Carmen Rodríguez-López Universidad de Oriente
  • Joaquín Menéndez-Sánchez Universidad de Oriente

Keywords:

Interdisciplinarity, Evolutionary Biology, Biological Anthropology, Social Problems of Science and Technology

Abstract

The plan D of the Bachelor in Biology degree is characterized by the interdisciplinarity and the use of active teaching methods. Although it was implemented in our Department since the academic year 2007-2008, the number of interdisciplinary classes and assessments that motivate and compromise the student intellect by using different knowledge areas is still insufficient. In the present work we analyze an interdisciplinary practical class addressed to students of fifth year integrating the subjects Evolutionary Biology, Biological Anthropology and Social Problems of Science and Technology. According to our experience, this activity improves the quality of the teaching-learning process, based on the integration of different knowledge areas by a team make up of teachers. Moreover, this class promotes the dedication and motivation of the students.

References

1. Álvarez P., M. (2000). Acercamientos a la interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. La Habana: Ministerio de Educación.

2. Hourrutinier S., P. (2007). El proceso de formación. Sus características. Revista Pedagogía Universitaria, 7(4), pp. 5-8.

3. Lavega, P.; Sáez de Orcáriz, U.; Lasierra, G.; Salas, C. (2013). Intradisciplinariedad e Interdisciplinariedad en la adquisición de competencias: estudio de una experiencia de aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), pp. 133-145.

4. Lemey, P.: Salemi, M.; Vandamme, A. M. (2009). The Phylogenetic Handbook. USA: Cambridge University Press.

5. Llano A., L.; Gutiérrez E., M.; Stable R., A.; Núñez M., M.; Masó R., R.; Rojas R., B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. MediSur, 14(3), pp. 320-327.

6. Ministerio de Educación Superior. (2007a). Plan de estudios “D”. Carrera de Biología. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

7. Ministerio de Educación Superior. (2007b). Resolución No. 210/07. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior. Gaceta oficial de la República de Cuba. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

8. Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio “E” (Proyecto). La Habana: Ministerio de Educación Superior.

9. Pereira A., Y.; Díaz C., R. A.; Pérez L., G. (2016). El enfoque profesional interdisciplinar en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Biología-Química. Didasc@lia 7(2), pp. 37-56.

10. Prudencia G., E.; Yuste T., R.; Cubo D., S.; Lucero F., M. (2011). Buenas prácticas en el desarrollo de trabajo colaborativo en materias TIC aplicadas en la educación. Profesorado, 15(1), pp. 179-194.

11. Spelt, E.; Harm, J. A.; Biemans, H. T.; Luning, P. A.; Mulder, M. (2009). Teaching and learning in interdisciplinary higher education: A systematic review. Educational Psychology Review 21(4), pp. 365-378.

12. Tamura, K.; Peterson, D.: Peterson, N.; Stecher, G.; Nei, M.; Kumar, S. (2011). MEGA5: Molecular Evolutionary Genetics analysis using Maximum Likelihood, Evolutionary Distance and Maximum Parsimony methods. Mol Biol Evol, 28, pp. 2731-2739.

13. Wallerstein, I. (2013). La sociología como vocación: El científico social histórico. Diálogo Global. 3(5), pp. 10-11.

14. Wood, B.; Richmond, B. G. (2000). Human evolution: taxonomy and paleobiology. Journal of Anatomy, 197(1), pp. 9-60.

Published

2018-12-17

How to Cite

, , , & . (2018). Interdisciplinary approach in a practical class of the bachelor in Biology degree. Maestro Y Sociedad, 15(4), 819–830. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4738

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)