The orientation to families for the prevention of school violence from the educational institution
Keywords:
family orientation, prevention, school violence, counselingAbstract
The research addresses a thematic of particular importance at the present time, for the proper development of the children, the orientation to the family for the prevention of the Violence school in the secondary education first cycle in Angola. From the observed demonstrations, methods and instruments were applied that corroborated the need to offer actions that from a glance towards intercultural integration, propitiates that society and in particular the Education in the school and the family, provide an adequate orientation to their schoolchildren, promoting healthy and happy growth. It is the intention of this work to prepare teachers so that they can contribute to the orientation of families in order to prevent violence in secondary school students of the first cycle in the Angolan context.
References
2. Castro, P. L. (1996). Como la familia cumple su función educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
3. Collazo, D. B.; Puentes, A. M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
4. Del Pino, J. Y; Rescarey, S. (2005). La orientación educacional y la facilitación del desarrollo desde el rol profesional de maestro. [CD-ROM].
5. Fernández, I. (1999). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. Madrid: Nancea S. A. Ediciones.
6. Gómez, N. A.; Zurita, R. Ú.; López, S. A.; Sánchez, E. P.; Rodríguez, P. J. (2011). Perspectivas teórico-metodológicas de la violencia escolar y estrategias de intervención para erradicarlas. [CD-ROM].
7. Managma, S. (1996). Ealy childre education today third edition. Toronto: London Sydney publish.
8. Molina C., D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana De Educación, 35(1), pp. 1-22. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2924
9. Ortega, R. R.; Mora M., J. A. (1997). Agresividad y violencia. El problema de la victimización entre escolares. Revista de Educación, (313), pp. 7-27.
10. Rescarey, S. (2004). La orientación educativa. Su devenir histórico. [CD-ROM].
11. Santiesteban L., M. M. (2013). La gestión educativa de prevención de la violencia universitaria en la formación inicial del profesional de la educación. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
12. Tello, N. (2005). La socialización de la violencia en las escuelas secundarias. Proceso funcional a la descomposición social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), pp. 1165-1181.
13. Vygotsky, L. S. (1989). Obras Completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
14. Yllán, R. B. (2000). Violencia intrafamiliar. [CD-ROM].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.