New technologies and Karate. An epistemological analysis of convergent aspects
Keywords:
Technologies, learning, process, karateAbstract
Cuban education faces among its challenges the improvement of the teaching-learning process. This has as its essential purpose, to achieve an integral formation in the students, according to the interests and needs of society. The pedagogical development with new trends is also evident in physical culture and sports. Among the different sports that demand these demands is Karate Do. Ancient martial art introduced in Cuba and practiced by its inhabitants in different educational contexts. For what it is necessary to learn through innovative ways containing advances in pedagogy and technology. This article establishes as a reference theoretical frame different criteria of authors from the pedagogical praxis. It offers an assessment on the use of Information and Communication Technologies in the learning of Karate Do.
References
2. Altuna, J.; Martínez, J. I.; Amenabar, N. (2017). Las teorías de enseñanza-aprendizaje y los recursos de Internet: su confluencia en centros de primaria. Estudios sobre educación. 33, 145-167. Doi: 10.15581/004.33.145-167.
3. Álvarez, C. M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
4. Amos, J. (1983). Didáctica magna. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
5. Bermúdez, R. (1996). Teoría y Metodología del aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.
6. Chávez, R.; Suárez, L.; Permuy, G. (2003). Un acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana: ICCP.
7. Guillén, L. (2014). Metodología para el proceso de enseñanza aprendizaje de los elementos técnicos del karate do en la etapa de formación básica. Una visión contemporánea para la enseñanza del karate deportivo. Recuperado de http://www.efdeportes.com
8. Herrero, S. (2006): Una concepción para el diseño curricular que integran los simuladores en la preparación profesional. La Habana: Academia Máximo Gómez Báez.
9. Lafaurié, P.E. (2015) Alternativa didáctica para el mejoramiento del proceso de enseñanza-aprendizaje del Shito-Ryu Karate-Do. Facultad de Cultura Física y Deportes, Santiago de Cuba, Cuba.
10. Labarrere, G. & Valdivia, G. E. (2017). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
11. Núñez, F. (2010). Psicología y salud. La Habana: Ciencias Médicas.
12. Pérez, S. (2016). Programa técnico. Orientaciones y sugerencias metodológicas. La Habana: CENDA.
13. Rodríguez, Y. Z. (2007). Modelo teórico metodológico para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Química General. Universidad Central Marta Abreu, Villa Clara, Cuba.
14. Rondón, Y. (2010). Conjunto de acciones docentes para el desarrollo del trabajo independiente en la asignatura Historia de América en los estudiantes de 1. Año del Instituto Politécnico “Mariana Grajales Coello”. Tesis de Maestría (Maestría en Ciencias de la Educación) Santiago de Cuba, MES.
15. Silvestre, M. (2000). ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? México: CEIDE.
16. Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico-Técnica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.