Laboral training: a way for correction - compensation to behavior problems of student with mental retarded diagnos

Authors

  • Irina González-Navarro Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Guillermo Peña-Cruz Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Keywords:

training laboral, correction - compensation, behaivor problems, mental retarded

Abstract

Laboral training of the mental retarded student from the psychopedagogicalpointof view finds room in education, at work and for the work, that has been studied by different authors. From this standpoint, laboral training constitute a way for the development of the personality of this kind of student. Taking advantage of the antecedents, the article regards as its objective to reflex toward the potentialities of the mental retarded student in the process of laboral training for compensation-correction of behaivor problems present in these students and their possibilities for integral development.

References

1. Betancourt, J. (2002). La configuración psicológica de los menores con trastornos emocionales y de la conducta. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico, La Habana, Cuba.

2. Cerezal, J.; Fiallo, J. (2000). La formación Laboral de los alumnos en los umbrales del siglo XXI. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. Grossman, G. (1988). Curso corto de postgrado con especialista alemán. La Habana: IPE Nacional. Impresión Ligera.

4. Leyva, F.; Mendoza, L. (2007) La Formación Laboral: su objeto de investigación. Apuntes y reflexiones para el trabajo pedagógico del maestro (parte II). Holguín: Centro Consultor para la dirección de la Formación Laboral de niños, adolescentes y jóvenes en la provincia de Holguín.

5. López, R. (2002). Educación de alumnos con necesidades educativas especiales. Fundamentos y actualidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

6. López, R. (2006). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

7. Ortega, L. (2002) Visión actual y perspectivas de las escuelas para alumnos con trastornos de conducta. (Tesis de maestría). ISP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

8. Peña, G. (2005). Alternativa teórico-metodológica para el perfeccionamiento del proceso de evaluación psicopedagógica de la escuela para alumnos con trastornos de la conducta de Categoría I. (Tesis de doctorado). UCP José Martí, Camagüey, Cuba.

9. Pérez, M. (1996). La orientación para el desarrollo de la autorregulación en los alumnos con trastornos de la conducta. (Tesis de maestría). CELAEE.

10. Ramírez, E. (2008). Estrategia educativa para la elaboración de proyectos educativos de formación laboral de los alumnos con retraso mental. (Tesis de doctorado). UCP José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.

11. Vygotski, L. S. (1989). Obras Completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2018-10-01

How to Cite

, & . (2018). Laboral training: a way for correction - compensation to behavior problems of student with mental retarded diagnos. Maestro Y Sociedad, 15(4), 569–576. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4354

Issue

Section

Artículos