Reading and generation of contained digital for adolescents in secondary basic: I Study Exploratory
Keywords:
reading digital content, generating digital content, digital content, junior high school adolescentsAbstract
Introduction: The Internet and Information and Communication Technologies (ICTs) have transformed the ways societies communicate in the 21st century, and one of the most visible effects of these transformations has been their impact on young people's leisure time. This article is part of a research project on the topic: Reading and Creating Digital Content by Secondary School Adolescents: An Ideological Dimension. This article aims to develop an educational guidance strategy for reading and creating digital content by Secondary School adolescents. Materials and Methods: An exploratory study was conducted at Espino Fernández Secondary School to validate the diagnostic instrument and obtain preliminary data on reading and creating digital content, which constitutes the objective of the study. To this end, a survey was conducted among students and a semi-structured interview with teachers. This result is part of the "Adolescents, Reading, and Digital Platforms" Project (PN223LH015-015). Results: This exploratory research allows us to identify some of the transformations that social networks are introducing in the reading practices of adolescents. Grafting reading experiences into the public space of the Internet has two immediate consequences: turning them into social readers, who create content for an audience, and into active readers, who use the resources that the digital medium makes available to them to consolidate their presence on the network. Discussion: The application of the projective technique of the 10 wishes allowed us to verify that students generally mostly desire things related to family, emigration and romantic relationships. It was verified that their priorities are not related to reading and culture, ethics, but some do declare themselves to be influencers and for this they should generate digital content. Conclusions: Among junior high school students, there are certain realities that, if they do not receive educational guidance in the digital context, where they spend the most time and are left alone, can negatively impact their education and professional future. There is a clear need for a specialist who can at least prepare teachers and families to address this situation in a digital context.
References
Ambrós, A. y Ramos, J. (2020). Preferencias literarias y culturales de un grupo de adolescentes: lecturas hibridas para la formación literaria. Aula de Encuentro, 20(2), 55-74. DOI: https://dx.doi.org/10.17561/ae.v20i2.4
Aranda, D.; Sánchez-Navarro J. & Tabernero, C. (2009). Jóvenes y ocio digital: informe sobre el uso de herramientas digitales por parte de adolescentes en España. Universitat Oberta de Catalunya.
Angel, A. y Rodriguez, R. (2021). ¿Cómo es la experiencia de consumo de contenidos digitales en la generación C? Universidad Efait.
Cardenal, A. et al. (2018). El reto de medir el sesgo ideológico en los medios escritos digitales. https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-01/Q44_Cardenal_etal_ES.pdf
Cervantes-Montero, G., García-Fernández, O., & Díaz-Fong, A. (2021). Experiencias en el uso de la Tecnología Educativa en el período Covid-19 en la Universidad de Oriente. Maestro Y Sociedad, 18(2), 747–756. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5371
Colectivo de autores. (2019). Lineamientos para el trabajo de orientación educativa en la secundaria básica. Editorial Pueblo y Educación.
Colectivo de autores. (2016). La Orientación educativa en el contexto de la secundaria básica en Cuba. Editorial Pueblo y Educación.
Colectivo de autores. (2020). Lineamientos para la orientación educativa en la lectura y generación de contenidos digitales en adolescentes de Secundaria Básica en Cuba. Editorial Pueblo y Educación.
Chinea, I. (2021). Creación de contenidos digitales; que son, tipos y sus benefícios. https://www.occamagenciadigital.com/blog/creacion-de-contenidos-digitales-que-son-tipos-y-sus-beneficios
Equipo Editorial eLearning. (2021). Creación de contenidos digitales: Qué es, fases y recomendaciones. https://www.editorialelearning.com/blog/creacion-de-contenidos-digitales/
García-Jiménez, A., López-de-Ayala López, M. C. y Montes-Vozmediano, M. (2020). Características y percepciones sobre el uso de las plataformas de redes sociales y dispositivos tecnológicos por parte de los adolescentes. Zer, 25(48), 269-286. https://doi.org/10.1387/zer.21556
Guerrero-Pico, M., Establés, M. J. y Costa-Sánchez, C. (2022). Fan fiction y prácticas delectoescritura transmedia en Wattpad: una exploración de las competencias narrativas y estéticas de adolescentes. Profesional de la información, 31(2), e310212. https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.12
Guinez, N. y Mansilla, K. (2022). Booktokers:Generar y compartir contenidos sobre libros a través de Tik Tok Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad del Bío-Bío, Chillán (Chile). Comunicar, XXX(71), 119-130. https://doi.org/10.3916/C71-2022-09
López, Y. (2020). Adaptaciones curriculares para el curso escolar 2020-2021. Editorial Pueblo y Educación.
Lobo, A. (2024). La lectura digital y sus características. Actos en la escuela. https://actosenlaescuela.com/lectura-digital/
Manresa, M. y Margallo, A. (2021). Prácticas de lectura en red: exploración de blogs literarios adolescentes. Catalejos, revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños. ENFOQUES: DOSSIER (3).
Martin, I. y Merino, A. (2021). Consumo mediático en internet de los adolescentes de la generación Z en la provincia de Sevilla. Centro Universitario San Isidoro, Universidad Pablo de Olavide. https://www.researchgate.net/publication/351461539
Medina, F., Tinajero, G. y Rodriguez, J. (2013). La Orientación Educativa en la Escuela Secundaria: una práctica olvidada. Rev. Mex. Orient. Educ., 10(25).
Molas, N., Fuertes, M. y Quintana, J. (2023). Publicaciones en medios sociales de adolescentes y jóvenes: implicaciones para las actividades de creación de relatos digitales personales. RED. Revista de Educación a Distancia, 22(70). http://dx.doi.org/10.6018/red.524161
Morgado, Y., Paz, I. y Gámez, E. (2023). Orientación educativa para un aprendizaje reflexivo en adolescentes de Secundaria Basica. Maestro y Sociedad, 20(4). https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Ortiz, O. y Nápoles, A.(2020). Orientación educativa para el desarrollo de habilidades sociales en los adolescentes de la secundaria básica cubana. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”.
Rodriguez, G. y Cortés, J. (2021). Mediación tecnológica en el fomento de la lectura y escritura en adolescentes. Universidad Autónoma de Chihuahua. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/1156
Saez, V. (2021). Experiencias de lectura en la era digital: El caso Wattpad. Question/Cuestión, 3(68). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/IICom - FPyCS - UNLP
Sánchez García, S., Lluch Crespo, G. y Del Río Toledo, T. (2013). La lectura en la web 2.0. Estudio de caso: los blogs en el Reto Delirium.@tic. Revista d’Innovación Educativa, (10), 75-84. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1783/1996
Santos, C. (2021). Promoción de lectura virtual con estudiantes de Secundaria: una intervención en el contexto de la pandemia de Covid en México. Universidad Veracruzana México. DOI: 10.15645/Alabe2022.25.4
Soto, A. (2021). Contenidos digitales que son y como se clasifican. APPXOLOT SAPI DE CV. https://blog.appxolot.com/contenidos-digitales-que-son-y-como-se-clasifican/
Villegas, M. y Castaneda, W. (2020). Contenidos digitales: aporte a la definición del concepto. Revista KEPES, 17(22), 257-276. DOI: 10.17151/kepes.2020.17.22.1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rubén Sánchez Ramírez , Blanca Cortón Romero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente