The art methodology as a tool to stimulate learning in first-year children
Keywords:
Art methodology, Basic General Education, holistic learning, artistic strategies, socio-emotional development, curricular integration, teacher trainingAbstract
Introduction: The present study aimed to determine how the art methodology can be used as an effective tool to stimulate comprehensive learning in children in the first year of Basic General Education. Materials and methods: A qualitative approach with a descriptive-interpretative design and a cross-sectional study was adopted. For data collection, participant observations and semi-structured interviews with teachers were used, analyzing the integration of artistic strategies in the classroom. Results: The results showed that the most commonly used artistic strategies include dramatization, musical exploration, and plastic arts, with a positive impact on children's socio-emotional development. However, it was identified that most of these strategies lack integration with curricular objectives, which limits their effectiveness in cognitive learning. Discussion: Likewise, the interviews reflected that teachers recognize the benefits of art in basic general education, but face barriers such as lack of time, resources, and specialized training. Conclusions: The conclusions highlight the need to structure artistic methodologies aligned with the curriculum, promoting teacher training and planned strategies. The validation of the findings confirmed the feasibility of integrating art into teaching, provided institutional support and appropriate tools are available. Ultimately, the art methodology not only promotes students' holistic development, but, when applied in a structured manner, can transform the educational experience in Basic General Education.
References
Aldaz, A. M., Aimara, J. C., Gaibor, D. P., y Coello, M. J. (2024). Fomento de la creatividad y el pensamiento crítico en niños de educación básica a través de actividades innovadoras. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 7594-7607. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12931
Buñay, R. O., y Cazorla, A. (2023). Estrategias de aprendizaje multisensorial en la lecto-escritura del segundo año de educación básica. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 8(5), 404-422.
Campos, G., y Lule Martínez, N. E. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13), 45-60.
Creswell, J., y Creswell, D. (2017). Diseño de la investigación Enfoques cualitativos, cuantitativos y de métodos mixtos (Sexta). Publicaciones SAGE, Inc. https://us.sagepub.com/en-us/nam/research-design/book270550
Escala, N., Herrera, M. Á., Guitert, M., y Romeu, T. (2024). Experiencias educativas que integran artes y tecnologías digitales en el currículo. Revista Andina de Educación, 7(2), 000720. https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.0
Fajardo, Z. I. E. (2018). La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil. Espirales revista multidisciplinaria de investigación, 2(14), 25-36.
Garcés, L. Y. S. (2017). Diagnóstico de cultura organizacional en los departamentos de talento y jurídico del gobierno autónomo descentralizado de Chone. ECA Sinergia, 8(1), 51-60.
Guerrero, M. A. (2016). La Investigación Cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Guevara, G. P., Verdesoto, A. E., y Castro, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Meneses, E. (2023). El impacto de la educación artística en el desarrollo integral de los estudiantes. Bastcorp International Journal, 2(2), 16-25. https://doi.org/10.62943/bij.v2n2.2023.29
Navarro, S. G., y Márquez, L. (2023). Las Artes y la Expresión Socioemocional en los Centros Comunitarios de Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 3098-3108. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7941
Pérez, A. B. (2020). La importancia de las Artes en la educación de la nación y el individuo. Debates por la Historia, 8(1), 17-40.
Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press.
Pichasaca, M. C. M., Sinchi, A. L., Solano, M. F. F., y Guevara, A. L. C. (2023). Las actividades artísticas como una estrategia didáctica institucional para potencializar la inteligencia intrapersonal. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6168
Ruano, C. (2020). La educación artística cono herramienta para el desarrollo emocional y la mejora del clima en el aula. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/41440
Ruiz, D. P. H., Parra, H., y Zaza, L. C. (2018). La enseñanza de las artes en la educación general básica. Una mirada desde las aulas. Tsantsa. Revista de Investigaciones artísticas, 6, Article 6.
Santi, F. (2020). Educación: La importancia del desarrollo infantil y la educación general básica en un país en el cual no son obligatorios. Revista Ciencia Unemi, 12(30), 143-159.
Torres, L. A. (2024). El Impacto del Arte en el Desarrollo Cognitivo del Niño en Preescolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 3953-3973. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9745
Valderrama, M. A., & Rivas, Á. R. (2022). El arte como estrategia pedagógica para fortalecer la inteligencia emocional y las relaciones intrapersonales en los niños del grado de preescolar de la Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán. [Tesis de Grado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://hdl.handle.net/10656/14806
Vintimilla-Cordero, M. P. (2019). La educación artística y sus problemas: Consideraciones en torno al caso de Ecuador. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte, 6, Article 6. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/2850
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayra Stefanía Castro Vélez, María Angélica Henríquez-Coronel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente