El aprendizaje de los estudiantes con discapacidad intelectual en la Educación Superior

The learning of students with intellectual disabilities in Higher Education

Autores/as

  • Lidya Dolores Alulima Universidad Tecnológica Indoamérica, Ecuador
  • Leonor Margarita Mena Chiluisa Universidad Tecnológica Indoamérica, Ecuador
  • Emma Claudina Guevara Vallejo Universidad Tecnológica Indoamérica, Ecuador

Palabras clave:

discapacidad intelectual, enseñanza universitaria, inclusión, análisis bibliométrico, intellectual disability, university education, inclusion, bibliometric analysis

Resumen

Introducción: El objetivo de la investigación es analizar el constructo discapacidad intelectual, sus características y estrategias pedagógicas que los docentes deben emplear en los procesos de enseñanza-aprendizaje, según las características de los estudiantes.
Materiales y métodos: El enfoque del estudio es cualitativo, con diseño no experimental y alcance exploratorio. Se realizó una revisión documental por medio de la utilización de la metodología Prisma, que posibilitó el análisis del fenómeno objeto de estudio y la obtención de conclusiones.
Resultados: Los resultados obtenidos permiten afirmar que la discapacidad intelectual demanda el dominio de conocimientos, metodologías, estrategias didácticas y el empleo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación para promover una inserción satisfactoria de los estudiantes en el contexto universitario.
Discusión: Las instituciones de educación superior deben implementar programas de estudios y metodologías para fortalecer las competencias profesionales de los estudiantes con discapacidad intelectual, que asegure un enfoque de inclusión de calidad que responda a las necesidades individuales y grupales del estudiantado.
Conclusiones: La sociedad actual requiere de profesores altamente capacitados para atender a los estudiantes con discapacidad intelectual, que promuevan buenas prácticas de inclusión a través de propuestas innovadoras, que permitan promover su desarrollo y formación integral en la educación superior.

Introduction: The objective of the research is to analyze the intellectual disability construct, its characteristics and pedagogical strategies that teachers must use in the teaching-learning processes, according to the characteristics of the students.
Materials and methods: The focus of the study is qualitative, with a non-experimental design and an exploratory scope. A documentary review was carried out through the use of the Prisma methodology, which made it possible to analyze the phenomenon under study and draw conclusions.
Results: The results obtained allow us to affirm that intellectual disability demands mastery of knowledge, methodologies, didactic strategies and the use of Information and Communication Technologies to promote a satisfactory insertion of students in the university context.
Discussion: Higher education institutions must implement study programs and methodologies to strengthen the professional skills of students with intellectual disabilities, ensuring a quality inclusion approach that responds to the individual and group needs of the student body.
Conclusions: Today's society requires highly trained teachers to serve students with intellectual disabilities, who promote good inclusion practices through innovative proposals, which allow promoting their development and comprehensive training in higher education.

Citas

Alonso, M. Á. V., González, A. M. A., Sánchez, M. F., Macho, P. N., & Álvarez, I. C. (2018). La regulación de la inclusión educativa del alumnado con discapacidad intelectual: una reforma pendiente. Siglo Cero, 49(2), 27-58.

Boehm, T. L., & Carter, E. W. (2019). Family quality of life and its correlates among parents of children and adults with intellectual disability. American journal on intellectual and developmental disabilities, 124(2), 99-115.

Borodina, V. A., Reznikova, E. V., & Tsilitsky, V. S. (2017). Methodological support of the innovative training of special education teachers to the education of disabled children. Journal of Pharmaceutical Sciences and Research, 9(12), 2486-2492.

Bumble, J. L., Carter, E. W., Bethune, L. K., Day, T., & McMillan, E. D. (2019). Community conversations on inclusive higher education for students with intellectual disability. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 42(1), 29-42.

Carter, E. W., Gustafson, J. R., Mackay, M. M., Martin, K. P., Parsley, M. V., Graves, J., ... & Cayton, J. (2019). Motivations and expectations of peer mentors within inclusive higher education programs for students with intellectual disability. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 42(3), 168-178.

Constantin, A., Johnson, H., Smith, E., Lengyel, D., & Brosnan, M. (2017). Designing computer-based rewards with and for children with autism spectrum disorder and/or Intellectual Disability. Computers in Human Behavior, 75, 404-414.

Corbí, M., Tombolato, M., Bueno-Sánchez, L., Hermans, K., Valenti, A., Garcés-Ferrer, J. & Glumbić, N. (2021). Intellectual disability in higher education: Self-perceived training needs of university teachers. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 20(1), 1-15.

García, P. G., & Gómez, E. L. (2018). Aprendizaje permanente de personas con Déficit Intelectual: necesidades formativas y respuestas educativas. Revista de Educación Inclusiva, 11(1), 127-150.

Grigal, M., & Papay, C. (2018). The promise of postsecondary education for students with intellectual disability. New Directions for Adult and Continuing Education, (160), 77-88.

Grigal, M., Hart, D., & Papay, C. (2018). Inclusive higher education for people with intellectual disability in the United States: An overview of policy, practice, and outcomes. People with intellectual disability experiencing university life. (s.e.).

Hall, C., McCabe, L., Carter, E., Lee, E., & Bethune-Dix, L. (2021). Teaching College Students with Intellectual Disability: Faculty Experiences with Inclusive Higher Education. Journal of Inclusive Postsecondary Education, 3(1).

Herrero, P. R., Gasset, D. I., & Garcia, A. C. (2020). Inclusive education at a Spanish University: the voice of students with intellectual disability. Disability & Society, 36(3), 376-398.

Heuvelman, H., Abel, K., Wicks, S., Gardner, R., Johnstone, E., Lee, B. & Rai, D. (2018). Gestational age at birth and risk of intellectual disability without a common genetic cause. European journal of epidemiology, 33(7), 667-678.

Ke, X., & Liu, J. (2017). Discapacidad intelectual. En Rey, Joseph. Manual de Salud Mental Infantil y Adolescente de la IACAPAP, 1-28.

Lyall, K., Croen, L. A., Weiss, L. A., Kharrazi, M., Traglia, M., Delorenze, G. N., & Windham, G. C. (2017). Prenatal serum concentrations of brominated flame retardants and autism spectrum disorder and intellectual disability in the Early Markers of Autism Study: a population-based case–control study in California. Environmental health perspectives, 125(8), 087023.

López, V. L., & Pérez, V. P. (2020). Estrategias didácticas para la educación superior inclusiva de personas con discapacidad intelectual. [Tesis de licenciatura. Universidad de Antioquía].

Malinowski, J., Miller, D. T., Demmer, L., Gannon, J., Pereira, E. M., Schroeder, M. C. & Shen, J. (2020). Systematic evidence-based review: outcomes from exome and genome sequencing for pediatric patients with congenital anomalies or intellectual disability. Genetics in Medicine, 22(6), 986-1004.

Martín, A. R. (2017). Prácticas Innovadoras inclusivas: retos y oportunidades. Universidad de Oviedo.

Meskhi, B., Ponomareva, S., & Ugnich, E. (2019). E-learning in higher inclusive education: needs, opportunities and limitations. International journal of educational management.

Pastor, M. S., Muñoz, L. F. M., & Martín, L. C. (2018). Actividades físicas en el medio natural, aprendizaje-servicio y discapacidad intelectual. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 52-60.

Patel, D. R., Apple, R., Kanungo, S., & Akkal, A. (2018). Intellectual disability: Definitions, evaluation and principles of treatment. Pediatr. Med, 1(11).

Palomino, M. D. C. P., & Martínez, R. X. (2017). La inclusión sociolaboral de jóvenes con discapacidad intelectual: una experiencia a partir del programa “Capacitas. Revista de Educación Inclusiva, 8(1).

Pérez, J. F. R., Torres, V. G. L., Castillo, S. A. H., & Valdés, M. M. (2021). Lean Six Sigma e Industria 4.0, una revisión desde la administración de operaciones para la mejora continua de las organizaciones. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(4), 151-168.

Prendergast, M., Spassiani, N. A., & Roche, J. (2017). Developing a mathematics module for students with intellectual disability in higher education. International Journal of Higher Education, 6(3), 169-177.

Ramírez-Pérez, J. F., Torres, V. G. L., Ledo, M. J. V., Pérez, A. D. R. R., & Valdés, M. M. (2021). Las tecnologías de la información y la comunicación como factor de desempeño competitivo en instituciones de salud. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(2).

Ramírez, J. M. A. (2017). Fomentar estrategias psicopedagógicas a los docentes para mejorar la enseñanza y aprendizaje en estudiantes con discapacidad intelectual. [Tesis de licenciatura. Universidad Técnica de Machala].

Rickson, D. & Warren, P. (2018). Music for All: Including young people with intellectual disability in a university environment. Journal of Intellectual Disabilities, 22(3), 279-293.

Rillotta, F., Lindsay, L., & Gibson-Pope, C. (2021). The work integrated learning experience of a university student with intellectual disability: a descriptive case study. International Journal of Inclusive Education, 1-18.

Sánchez, B. H., Morua, G. V., Cedeño, G. G., & García, J. C. S. (2020). Discapacidad intelectual y el uso de las tecnologías de la información y comunicación: revisión sistemática. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 177-188.

Santana del Sol, Y., LLópiz Guerra, K., Sugasty Medina, M. O., Gonzales-Sánchez, A., & Valqui Oxolon, J. M. (2021). Estudios sobre la corrección de la disgrafía caligráfica en escolares con discapacidad intelectual. Propósitos y Representaciones, 9(1), 1-13.

Vaz, F. G., & Pedro-Viejo, A. A. B. (2013). Discapacidad intelectual y universidad: una apuesta por la integración. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (354), 11-15.

Víquez-Alfaro, C., López-Garbanzo, L., Cordero-Salas, M., & Alpízar-Alfaro, P. (2019). Fortalecimiento de la autonomía de jóvenes con discapacidad intelectual mediante la aplicación de las TIC. Innovaciones Educativas, 21(30), 48-61.

Wouters, M., Evenhuis, H. M., & Hilgenkamp, T. I. (2019). Physical activity levels of children and adolescents with moderate‐to‐severe intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(1), 131-142.

Wouters, M., Van Der Zanden, A. M., Evenhuis, H. M., & Hilgenkamp, T. I. (2017). Feasibility and reliability of tests measuring health-related physical fitness in children with moderate to severe levels of intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 122(5), 422-438.

Publicado

2023-01-03

Número

Sección

Artículos