University teaching staff's experience with ICT training and its integration into teaching practice

Authors

  • Rocío Yarely Murrieta Osorio Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Reyna Isabel Pizá Gutiérrez Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Pablo Aurelio Sandoval Mariscal Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • José Manuel Ochoa Alcántar Instituto Tecnológico de Sonora, México

Keywords:

Teacher training, ICT, higher education, pedagogical transformation

Abstract

Introduction: In today's university educational environment, characterized by digital transformation and the increasing use of information and communication technologies (ICTs), it has become essential for faculty to acquire digital skills that allow them to effectively integrate these tools into their teaching practice. Objective: This research, conducted at the Technological Institute of Sonora, explores the experiences of university faculty regarding ICT training and its integration into teaching practice. Its objective was to describe these experiences in order to guide institutional decisions on faculty development. Materials and methods: This study was developed using a qualitative phenomenological approach. Semi-structured interviews were conducted with faculty members in the Engineering area of the Obregón campus, all of whom had recently completed ICT training within the last three years. Data collection and analysis were supported by Tactiq and Atlas.ti 8, following the phases proposed by Creswell and Poth. The results reveal that teachers recognize benefits in their practice after the training, such as the diversification of teaching strategies, improved student participation, and greater confidence in the use of technological tools. Conclusions: However, barriers were also identified, such as a lack of infrastructure, resistance to change, and the need for more personalized training. The conclusions highlight that, although the courses have been positively evaluated, it is essential to monitor their impact and align them with the real needs of the teaching staff.

References

Alonso, A. (2016). La integración de la tecnología al sistema educativo mexicano: Sin plan ni rumbo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(72), 11–25. https://www.redalyc.org/journal/340/34051292002/html/

Álvarez-Gayou, J. L. (2014). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. Paidós.

Arellano, X., Galán, Y., Hernández, P., & Rosales, L. (2024). Pedagogical accompaniment as a strategy for Teacher professional development: A systematic review. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, 22(2), 1608–1620. https://doi.org/10.57239/PJLSS-2024-22.2.00112

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación (3.ª ed.). Pearson.

Balcázar, P., González, N., & Gurrola, G. (2013). Investigación cualitativa. Universidad Nacional Autónoma de México. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4641

Bekker, S., & Clark, A. M. (2018). Improving qualitative research findings presentations: Insights from genre theory. International Journal of Qualitative Methods, 17(1), 1–10. https://doi.org/10.1177/1609406918786335

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137–154.

Chiavenato, I. (2019). Administración de recursos humanos (10.ª ed.). McGraw-Hill Interamericana.

Chiavenato, I. (2020). Gestión del talento humano: El nuevo papel del recurso humano en las organizaciones. McGraw-Hill Education.

Coll, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación (Colección Educación y TIC). Morata.

Creswell, J. W. (2014). Diseño de investigación: Enfoques cualitativo, cuantitativo y mixto (4.ª ed., V. Pareja, Trad.). Morata.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage.

Dessler, G. (2015). Administración del recurso humano: Enfoque latinoamericano (14.ª ed.). Pearson.

Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Morata.

García Sánchez, O., & Lavín Zatarain, S. (2024). Educación 4.0 en el ámbito universitario: Una revisión sistemática de literatura. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 12(26), 94–107. https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.008

Gayoso, S., Coronado, M., & Carrizal, A. (2017). Impacto de la capacitación docente en el uso de tecnologías de la información y comunicación durante el proceso de formación del licenciado en turismo de la Escuela Superior de Tizayuca, UAEH. Boletín Científico de la Escuela Superior de Tizayuca, 5(5). https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/tizayuca/n5/p5.html

Giraldo, M., Álvarez, G., & Navarro, C. (2020). Usos de TIC y software especializado en la investigación cualitativa: Un panorama. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 34(84), 33–57. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.84.58153

Herrera, P., Huepe, M., & Trucco, D. (2025, 6 de marzo). Education and the development of digital competences in Latin America and the Caribbean. Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC). https://www.cepal.org/en/publications/81378-education-and-development-digital-competences-latin-america-and-caribbean

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Education.

Instituto Tecnológico de Sonora. (2021). Plan de Desarrollo Institucional 2021–2024 [Plan institucional]. Dirección de Planeación Institucional. https://itson.mx/rector/Paginas/InformesRector.aspx

Medina-Guillén, L. F., Quintanilla-Ferrufino, G. J., Palma-Vallejo, M., & Medina-Guillén, M. F. (2021). Carga laboral en un grupo latinoamericano de docentes durante la pandemia de COVID-19. Uniciencia, 35(2), 223–236. https://doi.org/10.15359/ru.35-2.15

Merriam, S. B., & Bierema, L. L. (2014). Adult learning: Linking theory and practice. Jossey-Bass. https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=&id=1YGuAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=

Nowell, L. S., Norris, J. M., White, D. E., & Moules, N. J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16(1), 1–13. https://doi.org/10.1177/1609406917733847

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2021). Teachers and leaders in vocational education and training (OECD Reviews of Vocational Education and Training). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/59d4fbb1-en

Ramírez González, K. (2023). Brecha generacional de docentes y estudiantes en la formación de profesionales de medicina y cirugía. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 35(86), 185–208. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1234

Raworth, K., Narayan, S., Sweetman, C., Rowlands, J., & Hopkins, A. (2012). Conducting semi-structured interviews. Oxfam GB.

Rodríguez, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Ciencia Huasteca. Boletín Científico de la Escuela Superior de Huejutla, 5(9). https://doi.org/10.29057/esh.v5i9.2219

Romero, K. (2010). La capacitación y la motivación como herramientas para conseguir una ventaja competitiva [Tesis de licenciatura, Universidad Veracruzana]. http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/28840/1/Romero%20Reyes.pdf

Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers (4th ed.). Sage.

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1–16. http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf

Secretaría de Trabajo y Previsión Social. (SEGOB). (2024). Ley Federal del Trabajo. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFT.pdf Vera, J., Ramírez, A., & Cevallos, C. (2021). Impacto de las TIC: Desafíos y oportunidades de la educación superior frente al COVID-19. Revista Científica UIsrael, 8(2), 113–134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448

Selwyn, N. (2024). On the limits of artificial intelligence (AI) in education. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 10(1), 3–14. https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/6062

Silíceo, A. (2004). Capacitación y desarrollo de personal. Limusa.

Torres Rivera, A. D., Badillo Gaona, M., Valentín Kajatt, N. O., & Ramírez Martínez, E. T. (2014). Las competencias docentes: El desafío de la educación superior. Innovación Educativa, 14(66), 129–145. https://es.scribd.com/document/364882537/Competencias-docentes-Torres-et-al-pdf

Vera, J., Ramírez, A., & Cevallos, C. (2021). Impacto de las TIC: Desafíos y oportunidades de la educación superior frente al COVID-19. Revista Científica UIsrael, 8(2), 113–134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448

Published

2025-12-04

How to Cite

Murrieta Osorio, R. Y., Pizá Gutiérrez, R. I., Sandoval Mariscal, P. A., & Ochoa Alcántar, J. M. (2025). University teaching staff’s experience with ICT training and its integration into teaching practice. Maestro Y Sociedad, 22(4), 3455–3467. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7262

Issue

Section

Artículos