Active methodologies in the learning of Language and Literature in Basic Middle Education

Authors

  • María Fernanda Pazmiño Moreira Universidad Laica “Eloy Alfaro De Manabí”, Ecuador
  • Eddy Favián Solórzano Solórzano Universidad Laica “Eloy Alfaro De Manabí”, Ecuador

Keywords:

Active methodologies, language and literature, learning, pedagogical innovation, education

Abstract

Introduction: This research analyzes the implementation of active learning methodologies in Language and Literature for sixth-grade students at the Pichincha Educational Unit (Manabí, Ecuador), where traditional methods persist due to limited teacher training, scarce institutional support, and a lack of technological resources. Materials and methods: The study employed a mixed-methods approach with a descriptive and correlational non-experimental design, applying surveys to 68 students, classroom observations, and an interview with one teacher, using stratified convenience sampling. Results: The results revealed that 67% of students perceive little or no implementation of active learning methodologies, although 51% prefer hands-on activities over lectures. Observation confirmed the predominance of traditional methods, with a complete absence of play-based strategies and limited use of digital resources (25% of classes). Discussion: The discussion revealed a gap between students' predisposition toward active learning approaches and current teaching practices, highlighting insufficient training, curriculum load, and traditional assessment as barriers. Conclusions: A paradigm shift towards student-centered methodologies is imperative, with ongoing teacher training, adequate resources, and institutional alignment to develop critical and creative competencies that meet the demands of the 21st century.

References

Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T., & Bonilla, I. (2021). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1234-1250.

Abarca, Z. A. (2024). Metodologías activas en Ecuador: Aproximación a la revisión de literatura de aprendizaje basado en proyectos, aprendizaje basado en problemas y aula invertida. MLS Educational Research, 9(1), 1-15.

Aguaded, I., Delgado-Ponce, Á., & Jaramillo-Dent, D. (2021). Currículum Alfamed de formación de profesores en educación mediática. MIL (Media and Information Literacy) en la era pos-COVID-19. Editorial Octaedro.

Apolo, D., Cisneros, C., Mendez, J., Muñoz, M., Moreira, A., & Vasquez, I. (2024). Neuroeducación: aplicaciones de la neurociencia para mejorar la enseñanza. South Florida Journal of Development, 5(12), 234-250. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-014

Barros, E. (2023). Metodologías activas en el proceso enseñanza aprendizaje basadas en proyectos. Universidad Estatal Península de Santa Elena. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/9862

Bonilla, M., Benavides, J., Espinoza, F., & Castillo, D. (2020). Estrategias metodológicas interactivas para la enseñanza y aprendizaje en la educación superior. Revista Científica UISRAEL.

Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Ediciones Morata.

Educastur. (2021). ¿Qué son las metodologías activas? https://edublog.educastur.es/eoeblog/2021/01/28/que-son-las-metodologias-activas/

Ernesto, A., & Borda, G. (2021). Metodología activa como estrategia didáctica en el desarrollo del pensamiento crítico. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 8538–8558. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.939

Escudero-Nahón, A., & Mercado López, E. P. (2019). Uso del análisis de aprendizajes en el aula invertida: una revisión sistemática. Apertura, 11(2), 72-85. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1546

Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410–8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111

García-Peñalvo, F. J., García-Holgado, A., & García-Peñalvo, S. (2020). Aprendizaje basado en el juego: una revisión de la literatura. Educación XX1, 23(2), 11-35. https://doi.org/10.5944/educxx1.23816

Gómez, L., & Martínez, P. (2020). Personalización del aprendizaje y uso de tecnologías educativas. Revista de Educación y Tecnología, 15(2), 45-60.

González, A., & Wagenaar, R. (2019). Competencias clave para el siglo XXI: Un marco de referencia europeo. Ediciones de la Universidad de Salamanca.

Herrera, Y. R., Tenelada, D. V., Basantes, M. D., & Erazo, P. J. (2023). Teorías y modelos sobre los estilos de aprendizaje. Edumecentro, 15, 1-19. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742023000100030&script=sci_arttext

Loor, A. (2022). Estrategia Didáctica para el Fortalecimento de los Estilos de Aprendizaje de los Estudiantes de Tercero Año de Bachillerato General Unificado da Unidad Educativa Pedro Agustín López Ramos. Polo del Conocimiento, 7(6), 123-145.

Loor, K., & Alarcón, L. (2021). Estrategias metodológicas creativas para potenciar los Estilos de Aprendizaje. Revista San Gregorio, 1(48), 1-14. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2528-79072021000500001&script=sci_arttext

Márquez Aguirre, A. (2021). Metodologías activas: ¿Sabes en qué consisten y cómo aplicarlas? UNIR Revista. https://www.unir.net/revista/educacion/metodologias-activas/

Mayorga-Ases, J., Flores-Romero, E., & García-Mora, M. (2023). Desafíos de la enseñanza tradicional y propuestas innovadoras en el proceso de aprendizaje. 593 Digital Publisher, 8(2), 1-14.

Merino, F. M. (2024). Metodologías Activas para Impulsar el Proceso Enseñanza-Aprendizaje. Otros Horizontes, Otros Desafíos. Ciencia Latina.

Ministerio de Educación. (2020). Educación General Básica. https://educacion.gob.ec/educacion_general_basica/

Ministerio de Educación. (2020). Política Nacional de Educación: Transformación y Calidad. https://educacion.gob.ec/politica-nacional-de-educacion/

Murillo, I. D. (2022). Metodologías activas en la enseñanza-aprendizaje de lengua y literatura de los estudiantes del subnivel medio de la escuela "Sebastián de Benalcázar". [Tesis de grado, Universidad Técnica Estatal de Quevedo].

Naranjo, P., González, L., & Martínez, A. (2021). Metodologías activas en la enseñanza secundaria: Retos y oportunidades. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 115-130.

Ortiz Cermeño, E. (2019). El aprendizaje basado en problemas como experiencia de innovación y mejora docente universitaria. Perfiles educativos, 41(164), 208-213. https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.303.661

Ramírez-Trejo, D. A. (2021). Teoría del Desarrollo Cognitivo. UNO Sapiens Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 1, 4(7), 18-20. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa1/issue/archive

Silva, L. (2023). Metodología activa y el aprendizaje de lengua y literatura de la básica media de la Unidad Educativa Andina. [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/39140

Tagua-Moyolema, A., Muyulema-Muyulema, D., & Velastegui-Hernández, R. S. (2024). Análisis de la relación entre el uso de tecnologías educativas y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. 593 Digital Publisher CEIT, 9(4-1), 184–195. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.4-1.2738

UNAB. (2024). Aprendizaje basado en competencias (ABC). Vinculación UNAB. https://vinculacion.unab.cl/wiki/aprendizaje-basado-en-competencias-abc/

UNESCO. (2021). Transformando la educación: Metodologías activas para un aprendizaje efectivo. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Villamagua Salazar, D. M. (2024). Metodologías activas como necesidad educativa para desarrollar la creatividad estudiantil del siglo XXI. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 9548–9580. https://doi.org/10.37811

Published

2025-11-23

How to Cite

Pazmiño Moreira, M. F., & Solórzano Solórzano, E. F. (2025). Active methodologies in the learning of Language and Literature in Basic Middle Education. Maestro Y Sociedad, 22(4), 3194–3205. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7235

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)