Independent work and teaching consultation: organizational forms that favor the comprehensive training of the Nursing student

Authors

  • Madelín Marcel Fabré Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Enfermería-Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba, Cuba
  • Bárbara Yeniseys Izquierdo Lahera Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Enfermería-Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba, Cuba
  • Bismarys Lescaille Riveri Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Enfermería-Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba, Cuba
  • Dellis Espinosa Pérez Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Enfermería-Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Teaching-learning process, independent work, teaching consultation, education in values, comprehensive training

Abstract

Introduction: The teaching-learning process today is aimed more at the student acquiring greater independence, systematic dedication to study and creativity, although deficiencies are still evident in carrying out independent work and participating in teaching consultation. Objective: Prepare a proposal of actions that enhance the binomial independent work – teaching consultation, from the Basic Biomedical Sciences, which contributes significantly to the comprehensive training of the Nursing student and appropriate professional modes of action. Materials and Methods: An intervention study was carried out at the Faculty of Nursing-Health Technology of the Medical University of Santiago de Cuba in 2022 in a sample of 120 randomly selected students and 10 teachers from the Department of Basic Biomedical Sciences, as well as how theoretical methods were used (analysis-synthesis, induction-deduction and documentary review). Results: These allowed us to verify, in the diagnosis, the deficiencies detected which determined the relevance of developing the proposal of actions to promote the comprehensive training of the student, consequently, adequate professional performance. Discussion: For the authors, the design of learning tasks has significance, since they guide the student's training practice for the integration of content, in congruence with the educational and instructional objectives that are desired to be achieved at their level. Conclusions: A concrete and applicable response is offered for the improvement of independent work and teaching consultation, therefore, significant, creative learning and the strengthening of moral values in Nursing students was achieved.

References

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). “El rol del docente en la era digital”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, [citado 2024 abr 09]; 30(2): 103-114. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27447325008.

Santiago, R. y Fonseca, C. D. (2016). “Ser buen profesor, una mirada desde dentro”, EDETANIA, mar [citado 2024 abr 09]; 50: 191-208. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/27.

Johnson, D. W. y Johnson, Roger T. (2018). “Cooperative learning: The foundation for active learning”, en S. M. Brito (ed.), Active learning. Beyond the future, Londres: IntechOpen. [citado 2024 abr 09]: 59-70. DOI: 10.5772/intechopen.81086.

Bustos Sánchez A, Coll Salvador C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. RMIE [Internet]. 2010 [citado 2024 abr 09]; 15(44): [Aprox. 42 p.]. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100009&lng=es.

Álvarez de Zayas, C. (1922). Epistemología. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1922.

Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial 47-2022: Reglamento Organizativo del Proceso Docente y de Dirección del Trabajo Docente y Metodológico para las carreras universitarias. Capítulo XI Trabajo Docente; p. 72, 78.

Coordinación General de Docencia. (2016). Dirección General de Educación Superior. Educación con responsabilidad social. Criterios para el manejo del Trabajo Independiente de los estudiantes de nivel superior clave. CR-CGD-DGES-001. Vigencia a partir de Agosto. Actualizado: Mayo 2016 Página 6-9.

Trujillo Saínz Z. de la C., Henriquez Trujillo D., Labrador Falero M. (2013). La Consulta Docente en la consolidación del aprendizaje. Una propuesta de estrategia didáctica. Rev Ciencias Médicas [Internet]. Oct [citado 2024 Abr 23] ; 17( 5 ): 123-136. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000500012&lng=es.

Ávila P. "Consideraciones pedagógicas para la incorporación de la computadora como herramienta de apoyo al proceso educativo". Ed. Pueblo y Educación, La Habana, 1999.

Macías Pérez, D. (2022). El encuentro como forma de docencia dentro de la enseñanza. - Asesora VRPG,disquetemodular disquete. - 1 [Consulta: 7 mayo des.f.2022.]

Pla López, R. V. (2004) Concepción didáctica integradora del proceso de enseñanza. - Ciego de Ávila:disqueteaprendizaje I S P “Manuel Ascunce Domenech”, 2000. - 1 disquete. - [Consulta: 10 may. 2022.]

Álvarez, C. (1996). Hacia una escuela de excelencia. La Habana: Academia. González, E., Cortina, V. y Santiesteban, E. (2010). Las relaciones tutor-docente en formación en el contexto de la microuniversidad. Opuntia Brava, 2(3). Recuperado de http://www.opuntiabrava.rimed.

Ampuero Velázquez, F.X., Ramos Ramos, V. y Salgado Arteaga, F. (2020).Competencias de innovación en entornos virtuales de aprendizaje basados en gestión del conocimiento. Estudios de la Gestión: revista internacional de administración, 2020, no. 7, pp. 222-250. ISSN 2550-6641. DOI 10.32719/25506641.2020.7.

Vialart VIidal, M.N. y Medina González, I. (2020). Desafíos de los docentes de enfermería ante los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Enfermería, vol. 36, no. 1, pp. 1-11. ISSN 1561- 2961.

Pidkasisti PI. (1986). La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación; 1986.

Fullan M. (2013). Investigación sobre cambio educativo. presente y futuro. Revista digital de Investigación Lasaliana. [Internet]. [Citado 2024 mar 09]; (3): [Aprox. 8 p.]. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=388632

Published

2025-10-11

How to Cite

Marcel Fabré, M., Izquierdo Lahera, B. Y., Lescaille Riveri, B., & Espinosa Pérez, D. (2025). Independent work and teaching consultation: organizational forms that favor the comprehensive training of the Nursing student. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2643–2651. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7180

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)