Traditional Debate and Model United Nations as pedagogical tools to strengthen oral expression in higher education

Authors

  • Jannet Alexandra Nina-Inca Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador
  • Delia Cristina Montalvo-Granja Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador
  • Gladys Erminia Paredes-Bonilla Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador

Keywords:

Oral Expression, communication skills, Traditional Debate

Abstract

Introduction: This article analyzes Traditional Debate (TD) and Model United Nations (MUN) as pedagogical strategies to strengthen Oral Expression in Higher Education. The study highlights the importance of developing communicative skills that help students minimize academic failure in the early years due to a deficiency of these skills. Materials and methods: The study applies a socio-critical approach and quasi-experimental methodology, and was applied to leveling students at the National University of Chimborazo. Results: The results showed progress and improvement in discursive quality, research, and collaborative work. Discussion: Through the application of debate, the skills of argumentation, critical thinking, and organization of ideas are simultaneously developed, thereby improving students' construction of verbal language. On the other hand, with the staging of Model United Nations in the classroom, learners negotiate, seek allies, and apply diplomacy with an international vision. Both methodologies are significant for learning. Conclusions: In conclusion, both methods applied in class were effective, comprehensive, and enhanced university oral expression.

References

Betz, G. (2009). Evaluación de estructuras dialécticas. Journal of Philosophical Logic, 38, 283-312. https://doi.org/10.1007/s10992-008-9091-5

Cabrera, M., Lara, F., y Puga, J. (2021). Evaluación de la lectura académica en estudiantes que ingresan a la Educación superior. Ocnos, 20(3), 1-18. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2614 C

Flores, J., Santiago, Y. & Velásquez, B. (2022). El debate como estrategia de aprendizaje en el contexto universitario: guía de implementación a partir de una revisión sistemática. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1(8), 1-21 http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

Gao, J. y Jin, M. (2016). The Analysis of Deficiency in College-student English Oral Expression Ability and Strategies for Breaking Barriers. Journal of Literature and Art Studies, November 2016, 6(o) pp, 1458-1466

Márquez, F. (2019). Modelo de Naciones Unidas: una herramienta constructivista. Alteridad Revista de Educación, 14 (2), 267-281 https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.10

Montalvo, D. [Cristina Montalvo]. (2025, 25 de enero). Proyecto final de Expresión Oral y Escrita parte I [Video]. YouTube. https://youtu.be/g7FDlSh44ec?feature=shared

Montalvo, D. [Cristina Montalvo]. (2025, 25 de enero). Proyecto final de Expresión Oral y Escrita parte II [Video]. YouTube. https://youtu.be/QwIl2R5ARhE?feature=shared

Mora Olate, María Loreto, Pleguezuelos Saavedra, Claudia y Vásquez González, Bernardo (2017). DEBATE COMO METODOLOGÍA ACTIVA: UNA EXPERIENCIA EN EDUCACIÓN SUPERIOR. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 134-139.

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202017000200018&lng=es&tlng=es.

Raffino, Equipo editorial, Etecé (26 de marzo de 2025). Debate. Enciclopedia Concepto. Recuperado el 21 de agosto de 2025 de https://concepto.de/debate/

Ramírez Martínez, J. (2013). La Expresión Oral. Contextos Educativos. Revista De Educación, (5), 57–72. https://doi.org/10.18172/con.505

Sánchez Prieto, G. (2007). El debate en el aula como herramienta de aprendizaje y evaluación. Revista de Pedagogía Crítica, 12(3), 45-60.

Triana, L., Wilches, M., & Vargas, C. (2014). El debate como estrategia didáctica. Journal of Educational Innovation, 8(1), 22-35.

UNESCO. (2024). Diversidad, Juventud y Liderazgo: Primer Modelo de Naciones Unidas en la educación pública del Uruguay. https://www.unesco.org/es/articles/diversidad-juventud-y-liderazgo-primer-modelo-de-naciones-unidas-en-la-educacion-publica-del-uruguay

Vila, P., Velasco, J. & Vila P. (2023). Desarrollo de la competencia comunicativa en educación superior. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(31), 2583 – 2596. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.686

Zare, P. O. (2015). Percepciones de los estudiantes sobre el uso del debate en el aula para desarrollar el pensamiento crítico y la comunicación oral. Asian Social Science, 11, 158. https://doi.org/10.5539/ASS.V11N9P158

Published

2025-09-06

How to Cite

Nina-Inca, J. A., Montalvo-Granja, D. C., & Paredes-Bonilla, G. E. (2025). Traditional Debate and Model United Nations as pedagogical tools to strengthen oral expression in higher education. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2344–2352. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7144

Issue

Section

Artículos