Educational strategy for family integration in the learning of third grade children
Keywords:
Educational strategy; learning; family; educationAbstract
Introduction: Parents are the first educators and their active participation in the educational process strengthens students' motivation, self-esteem and sense of belonging. Objective: To develop an educational strategy for family integration in the learning of third grade children. Materials and Methods: The research adopted a mixed approach and was non-experimental and descriptive in nature. Theoretical methods of analysis and synthesis were used, as well as inductive and deductive approaches. The empirical methods applied included observation, surveys, interviews, and expert judgment. In terms of mathematical methods, descriptive statistics and Cronbach's alpha method were used. The sample consisted of 21 parents of third-year elementary school children, 32 teachers, and one authority figure. Results: The results revealed the support provided by the family at school, a small percentage of which showed that this link with learning needs to be strengthened. Discussion: It is highlighted that family participation in educational activities strengthens the development of learning, which favors the integral development of students. Conclusions: An educational strategy is offered to support educators in their efforts to integrate families in learning.
References
Alama, G. (2023). La familia y su impacto en el rendimiento académico [Master's thesis Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/43641
Aponte, C. J. D. (2023). Estrategias motivadoras para la integración familia, escuela-comunidad al proceso enseñanza-aprendizaje del niño. Revista Científica VIPICREA, 5, 158-166. http://revistas.unellez.edu.ve/index.php/rcv/article/view/2385
Arispe Alburqueque, C., Yangali Vicente, J., Guerrero Bejarano, M., Rivera Lozada, O., Acuña Gamboa, L., y Arellano Sacramento, C. (2020). La investigación científica. Una aproximación para los estudios de posgrado. [Universidad Internacional del Ecuador] https://institutorambell.blogspot.com/2022/12/la-investigacion-cientifica-una_11.html
Ávila Vargas, N., & Giannotti Vázquez, S. (2021). El acompañamiento familiar en los procesos educativos durante la infancia: un acercamiento a través de estudios de casos. Universidad de La Habana. 291, 1-20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0253-92762021000100004&script=sci_arttext
Bazán-Ramírez, A., Márquez-Ibarra, L., & Guadalupe Félix-López, E. (2022). Apoyo familiar en el estudio de escolares en un contexto de vulnerabilidad. Revista Educación, 46(1), 33-49. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-26442022000100033&script=sci_abstract
Blanco Varela, D. C. (2024). Integración Familiar en la Educación Inicial: Fortaleciendo la Inclusión Escolar. e-Revista Multidisciplinaria del Saber, 2(38), 1-6. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2960-24672024000100203
Bravo, C. M. C., Bravo, N. A. M., Bravo, A. L. C., Morán, A. A. B., Calva, C. E. B., & Quezada, R. C. S. (2024). Estrategia de Integración Escuela–Familia, en la Participación de Padres en el Refuerzo Académico en Casa. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(4), 9994-10017. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9726274
Bravo, J. B., Rivera, L. R., Carbonell, A. F. C., & de Oca Celeiro, R. A. M. (2024). Estrategia socioeducativa para desarrollar el vínculo escuela-familia y su impacto en el desempeño escolar en los estudiantes del noveno año de la escuela juan contreras hurtado. Revista de Investigación Científica TSE DE, 7(especial), 1-29. https://www.revista.tsachila.edu.ec/index.php/TSEDE/article/view/211
Bronfennbrenner, U. (1986). The ecology of the as a context for human development. Developmental Psychology, 22, 723-742.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Paidós.
Carmona, P.; Parra, J. y Gomáriz, V. (2021). Participación de las familias de alumnado con apoyos y atenciones diferentes: un estudio en un contexto multicultural. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 49-69. http://dx.doi.org/10.6018/rie.386551
Chacma-Lara, E., & Chávez, T.L. (2021). Investigación cuantitativa: buscando la estandarización de un esquema taxonómico. Revista médica de Chile, 149(9), 1382-1383. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0034-98872021000901382&script=sci_arttext
Chairez, G. I. M., Díaz, M. J. T., & Cepeda, V. L. R. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 657. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/657
Chávez-Juma, S. P., Arguello-López, A. N., Mejía-Chamba, K. S., & Núñez-Naranjo, A. F. (2025). El papel de la familia en el proceso educativo de los niños en edad preescolar. Revista Científica Retos de la Ciencia, 1(5), 68-80. https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/568
Choez, J. S. M., Bazurto, D. C. P., & Zambrano, D. P. C. (2022). Los tipos de familia y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de educación básica. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 91-106. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3523
Cruz, Y. M. B., Méndez, J. J. S., Andrade, M. D. L. R., & Suarez, L. F. V. (2023). Importancia de la familia en el aprendizaje preescolar. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(3), 2835-2848. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9252179
Franco-Marín, K. V., Rodríguez-Triana, Z. E., Ospina-García, A., & Rodríguez-Bustamante, A. (2022). Sentido de las estrategias educativas para la promoción de la relación familia-escuela. Revista eleuthera, 24(1), 86-105. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2011-45322022000100086&script=sci_arttext
Fonseca, L. G. C., Solórzano, J. F. A., Bazurto, S. I. V., & Pazmiño, M. F. C. (2025). Enfoques estratégicos para impulsar la participación activa de las familias en el proceso de aprendizaje matemático. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2 (7), 1-7. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/4528
González Ballesteros, L.M, Gómez Restrepo, C., Rodríguez, V.A., Fernández de Castro, S., & Vásquez Ponce, M. (2024). Investigación mixta: ¿qué es y qué no? Rev Colomb Psiquiat.. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2024.04.002
González-Escalante, Á., & Sandoval-Gámez, P. (2025). Influencia de la familia en el rendimiento académico de los alumnos del bachillerato: un análisis sistemático. Revista científica Saperes Universitas, 8(1), 6-26. https://publishing.fgu-edu.com/ojs/index.php/RSU/article/view/559
Hernández, J. S. G. (2025). Las relaciones intergeneracionales en la educación formal. Una experiencia para el aprendizaje geográfico. Didáctica Geográfica, (26), 131-151. https://didacticageografica.age-geografia.es/ojs/index.php/didacticageografica/article/view/725
Infante Blanco, A., & Padilla González, L. E. (2020). Implicación familiar en el bachillerato: una estrategia para favorecer la permanencia escolar. Sinéctica, 54, 1-21. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-109X2020000100140&script=sci_arttext
Jerez Rojas, A. D., & Anazagatis Cabral, M. E. (2020). Nivel de integración de la familia en la escuela y su relación con la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes del nivel primario del segundo ciclo del Centro Educativo de Formación Integral Cristiana (CEFIC) Distrito Educativo 03 Jarabacoa, Regional 06 La Vega, año escolar 2018-2019 [Doctoral dissertation, Escuela de Postgrado]. http://190.122.99.186/handle/123456789/1700
Martínez-Chairez, G. I., Torres Díaz, M. J., & Ríos Cepeda, V. L. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-17. https://acortar.link/m6ItNe
Mendoza, G. K. Z., & Moreno, J. A. V. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), 448-473. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539686
Mendoza-Santana, M. I., & Cárdenas-Sacoto, J. H. (2022). Importancia de la participación familiar en la educación de los estudiantes del nivel inicial. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322022000200024&script=sci_arttext&tlng=en
Mendoza Lira, M., Muñoz Jorquera, S., Ballesta Acevedo, E., & Covarrubias Apablaza, C. (2023). Conceptualizaciones de retención y deserción escolar en Proyectos Educativos Institucionales. Revista de estudios y experiencias en educación, 22(49), 194-211. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-51622023000200194&script=sci_arttext&tlng=pt
Miranda Huamán, G. (2022). El apoyo de los padres de familia y la mejora del rendimiento académico de los alumnos de una institución educativa de Atancama. [Master's thesis Universidad Cesar Vallejo]. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UCVV_4d95c343456cd440546ef1a81a60a9fa
Montenegro, D. L. T. (2024). Explorando el acompañamiento familiar en educación: Más allá de la participación tradicional. Revista Latinoamericana Ogmios, 4(9), 33-40. https://idicap.com/ojs/index.php/ogmios/article/view/279
Orbe Perea, J. G. (2023). Participación de la familia en los procesos de enseñanza aprendizaje en alumnado de Educación Básica Media de la Institución Educativa “Juan Benito Checa” del cantón San Lorenzo [Doctoral dissertation, PUCESE-Ciencias de la Educación Básica]. https://repositorio.puce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/1ea3a5c4-4a1d-4417-a0e9-56a67f7dd35a/content
Ortiz Solano, L. M., Cepeda Gordillo, S. L., & Marín González, F. (2022). Integración de los padres de familia al proceso formativo como fundamento del aprendizaje significativo. [Master's thesis, Universidad de la Costa]. https://repositorio.cuc.edu.co/entities/publication/f2f35c3a-d827-40eb-9c68-736a8f09a227
Padrón Paladines, J. L. (2024). Familia y educación: percepciones y expectativas ante la deserción escolar en el subnivel superior en una zona rural [Master's thesis, Universidad Nacional de Educación]. http://201.159.222.12:8080/handle/56000/3569
Pañora, N. L. P., Encalada, S. C. O., Álvarez, J. C. E., & Herrera, D. G. G. (2020). Estrategias lúdicas para la vinculación familiar en el desarrollo infantil integral. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 178-199. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7696082
Rodríguez Bustamante, A., Vicuña Romero, J. J., & Zapata Posada, J. J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 63, 312-344. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1268
Roldan-Quijije, S. N. (2025). El rol de la familia en el proceso educativo: Investigación sobre cómo las dinámicas familiares y la falta de apoyo en el hogar impactan el desempeño escolar. Revista Científica ZAMBOS, 4(1), 178-190. https://revistaczambos.utelvtsd.edu.ec/index.php/home/article/view/85
Sánchez, E., & Dávila, O. (2022). Apoyo emocional de la familia y éxito escolar en los estudiantes de educación básica. Revista Estudios Psicológicos, 2(1), 7-29. https://estudiospsicologicos.com/index.php/rep/article/view/29
Serna-Agudelo, B. N., & Vargas-Suarez, R. (2024). Acompañamiento de los padres de familia en tiempos de pandemia y su incidencia en la construcción de la propia voz en los niños en grado Transición. Estudios pedagógicos (Valdivia), 50(1), 29-37. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052024000100029&script=sci_arttext
Solorzano, J. P. R., & Ramírez, A. C. G. (2024). Trabajo colaborativo entre padres y educadores para fortalecer el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. 7(13), 16-29. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/584
Sucari, W., Aza, P., Anaya, J., & García, J. (2019). Participación familiar en la educación escolar peruana. Revista Innova Educación, 1(1), 6-18. http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/1
Toloza Toloza, V. M. (2020). Participación de los padres de familia en el proceso de formación de los estudiantes de primaria de la sede el Diamante del Instituto Técnico de Sabana de Torres “ITES”. [Master's thesis, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/7241
UNESCO (2004). Participación de las familias en la educación infantil de Latinoamérica. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139030
UNESCO, 2024. La cooperación educativa en América Latina y el Caribe: Ocho décadas de trabajo conjunto de los Estados con el acompañamiento de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/notice?id=p::usmarcdef_0000389202
UNICEF (2014). Participación de los padres y madres, la familia y la comunidad en la educación inclusiva. https://www.unicef.org/lac/media/7446/file/13.%20Participaci%C3%B3n%20de%20familia%20y%20comunidad.pdf
UNICEF. (2015). Convención sobre los Derechos del Niño (Plan de Acción de la Cumbre Mundial a favor de la Infancia del 30 de septiembre de 1990). de United Nations https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
UNIR. (3 de marzo, 2025). ¿Qué son las estrategias didácticas? Concepto, importancia y ejemplos. https://mexico.unir.net/noticias/educacion/estrategias-didacticas/
Valer, Y. C., & Sánchez, M. K. F. (2023). Participación de la familia en la educación. Revista de investigación en ciencias de la educación Horizontes. 7(27), 186-199. https://repositorio.cidecuador.org/handle/123456789/2534
Vargas Murillo, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad. Hosp. Clín, 15-15. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010
Zambrano, L. S. L., & Blanco, D. M. L. (2021). Incidencia de la disfuncionalidad familiar en el proceso de aprendizaje en niños del subnivel inicial II. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 9 (2), 179-196. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3459
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karina Cindy Vargas-Pallo, Margot Mercedes García-Espinoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente