Didactic strategy for the mainstreaming of endocrine-metabolic content in the training process of the specialist in Medical Oncology
Keywords:
medical oncology; specialization; researchAbstract
Introduction: The mainstreaming of endocrine-metabolic content in the training process of the Medical Oncology specialist is essential to obtain a competent and comprehensive future specialist, with a holistic vision and based on the principles of excellence and quality. Objective: To design a didactic strategy for the mainstreaming of endocrine-metabolic content in the training process of the Medical Oncology specialist. Materials and methods: Research carried out between January 2022 and December 2023. The following methods were used: systematization, modeling, and structural-functional systemic analysis; documentary review. A survey was conducted with 22 Medical Oncology residents and 12 specialists. Descriptive statistics were calculated for the frequency distribution. Results: The specialists' assessment was highly acceptable at 75% and 25% rated it as acceptable; thus corroborating its current relevance, relevance, scientific-methodological value, and feasibility. Discussion: The research carried out in the context presented here contributes to Cuban higher medical education, fulfilling one of its guiding principles of Medical Education Sciences: Work-based education, where patient care is prioritized, particularly in the cancer program. This principle develops specific professional competencies in postgraduate education and contributes to the comprehensive training of healthcare professionals, particularly residents in Medical Oncology. Conclusions: The results showed, according to the specialists' assessment, that the designed teaching strategy offers the flexibility and scientific-methodological coherence to ensure the mainstreaming of endocrine and metabolic content into the training process of medical oncology specialists.
References
Agüero Figueredo, C. A., Arencibia Vidal, E., Agüero Figueredo, M. (2021). Universidad médica cubana– sociedad: relación pertinente en estos tiempos. EDUMECENTRO, 13(2), 255-268. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1661/pdf_585
Boch-Nuñez, A., Martinez Sariol, E., Rodriguez-Reyes, O. (2022). Estrategia didáctica para favorecer relaciones interdisciplinarias entre Farmacología y asignaturas clínicas en la carrera Estomatología. Humanidades Medicas, 22(3), 21-36. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.ph/hn
Corea Mosquera, D., Carlachiani, C. M. (2021). Transdisciplinariedad, transversalidad y modelos de formación alternativos. Rev. Paca, (11). https://journalusco.edu.co/index.php/paca/article/view/3290
Delgado, C. (2022). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio meta analítico. Rev Innovac Educ., 4(1). https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/392
Díaz-Canel Bermúdez, M. M., Alarcón Ortiz, R., Saborido Loidi, J. R. (2020). Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Gaceta Oficial. (2021). Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2012-2021. Gaceta Oficial No. 148. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/acuerdo-ix-96-de-2021-de asamblea nacional-del-poder-popular
García Tamayo, R., Soler Lahittebignott, M. C., Latorre Artega, S. (2018). La investigación científica y el método clínico para la formación del profesional de la salud. Eumed.net. https://www.eumed.net/libros/1703/investigacion-cientifica.htm
Manso López, A. M., Garrido Tapia, E. J., Estrabao Rodríguez, S., Pupo Micó, A. R. (2022). Aprendizaje basado en problemas de enfermedades cerebrovasculares. CCM, 26(1). https://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3782
Martínez, C., Salmerón, D., Morales-Delgado, N., Alonso, A. (2020). El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en el diseño de prácticas de Laboratorio Clínico y Biomédico. http://doi:10.6018/edumed.455021
Mendoza Rodríguez, H. (2023). Apuntes sobre educación médica. Editorial Ciencias Médicas. http://www.bvscuba.sld.cu/libro/apuntes-sobre-educacion-medica
Meza Morales, S. N., Zárate Depraect, N. E., Rodríguez, C. L. (2019). Impacto del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de salud humana. Educ Med Super, 33(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1588/897
Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución 140/19. Reglamento de Educación de Postgrado de la Educación Superior. Gaceta Oficial República de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de ministerio-de-educacion-superior
Ministerio de Salud Pública. (2004). Resolución 108/2004. Reglamento de Régimen de Residencia. http://legislacion.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=228
Morales Suárez, I. R., Rojo Pérez, N., Pérez Carreras, A., Beldarraín Chaple, E. R., Velázquez Pérez, L., Norabuena Canal, M. V. (2022). Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba. http://bvs.sld.cu/libros/ciencia_tecnologia_innovacion_salud_cuba/indice_p.htm
Morán Barrios, J., Ruiz de Gaunab, P., Ruiz Lázaro, P. M., Calvo, R. (2020). Metodologías complementarias de aprendizaje para la adquisición de competencias en la formación de especialistas y actividades profesionales confiables. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.02.001
Quintana, L., Llapur, C. y Valcárcel, N. (2014). Leyes y principios de las Ciencias Médicas. Su aplicación en la endoscopía. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación. UEPSE, 19.
Rivero Villavicencio, O. (2014). Características de las tendencias en la formación del profesional médico en Cuba. EDUMECENTRO, 6(1), 248-271. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/391/pdf.
Vega Prieto, R., Gonzalez Nogura, R. A., Valdez Perez, L. (2023). Estrategia didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Gestión Organizacional. Rev Cuba. Super., 42(Especial 3), 21-36. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/137-51
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ileana María Lavalle Mackay, Isolina Vergara Vera, María Eugenia García Céspedes, Carmen Juana Burgal Cintra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente