Didactic strategy for the mainstreaming of endocrine-metabolic content in the training process of the specialist in Medical Oncology

Authors

  • Ileana María Lavalle Mackay Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • Isolina Vergara Vera Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba
  • María Eugenia García Céspedes Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso” de Santiago de Cuba, Cuba
  • Carmen Juana Burgal Cintra Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

medical oncology; specialization; research

Abstract

Introduction: The mainstreaming of endocrine-metabolic content in the training process of the Medical Oncology specialist is essential to obtain a competent and comprehensive future specialist, with a holistic vision and based on the principles of excellence and quality. Objective: To design a didactic strategy for the mainstreaming of endocrine-metabolic content in the training process of the Medical Oncology specialist. Materials and methods: Research carried out between January 2022 and December 2023. The following methods were used: systematization, modeling, and structural-functional systemic analysis; documentary review. A survey was conducted with 22 Medical Oncology residents and 12 specialists. Descriptive statistics were calculated for the frequency distribution. Results: The specialists' assessment was highly acceptable at 75% and 25% rated it as acceptable; thus corroborating its current relevance, relevance, scientific-methodological value, and feasibility. Discussion: The research carried out in the context presented here contributes to Cuban higher medical education, fulfilling one of its guiding principles of Medical Education Sciences: Work-based education, where patient care is prioritized, particularly in the cancer program. This principle develops specific professional competencies in postgraduate education and contributes to the comprehensive training of healthcare professionals, particularly residents in Medical Oncology. Conclusions: The results showed, according to the specialists' assessment, that the designed teaching strategy offers the flexibility and scientific-methodological coherence to ensure the mainstreaming of endocrine and metabolic content into the training process of medical oncology specialists.

References

Agüero Figueredo, C. A., Arencibia Vidal, E., Agüero Figueredo, M. (2021). Universidad médica cubana– sociedad: relación pertinente en estos tiempos. EDUMECENTRO, 13(2), 255-268. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1661/pdf_585

Boch-Nuñez, A., Martinez Sariol, E., Rodriguez-Reyes, O. (2022). Estrategia didáctica para favorecer relaciones interdisciplinarias entre Farmacología y asignaturas clínicas en la carrera Estomatología. Humanidades Medicas, 22(3), 21-36. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.ph/hn

Corea Mosquera, D., Carlachiani, C. M. (2021). Transdisciplinariedad, transversalidad y modelos de formación alternativos. Rev. Paca, (11). https://journalusco.edu.co/index.php/paca/article/view/3290

Delgado, C. (2022). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio meta analítico. Rev Innovac Educ., 4(1). https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/392

Díaz-Canel Bermúdez, M. M., Alarcón Ortiz, R., Saborido Loidi, J. R. (2020). Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Gaceta Oficial. (2021). Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2012-2021. Gaceta Oficial No. 148. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/acuerdo-ix-96-de-2021-de asamblea nacional-del-poder-popular

García Tamayo, R., Soler Lahittebignott, M. C., Latorre Artega, S. (2018). La investigación científica y el método clínico para la formación del profesional de la salud. Eumed.net. https://www.eumed.net/libros/1703/investigacion-cientifica.htm

Manso López, A. M., Garrido Tapia, E. J., Estrabao Rodríguez, S., Pupo Micó, A. R. (2022). Aprendizaje basado en problemas de enfermedades cerebrovasculares. CCM, 26(1). https://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3782

Martínez, C., Salmerón, D., Morales-Delgado, N., Alonso, A. (2020). El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en el diseño de prácticas de Laboratorio Clínico y Biomédico. http://doi:10.6018/edumed.455021

Mendoza Rodríguez, H. (2023). Apuntes sobre educación médica. Editorial Ciencias Médicas. http://www.bvscuba.sld.cu/libro/apuntes-sobre-educacion-medica

Meza Morales, S. N., Zárate Depraect, N. E., Rodríguez, C. L. (2019). Impacto del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de salud humana. Educ Med Super, 33(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1588/897

Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución 140/19. Reglamento de Educación de Postgrado de la Educación Superior. Gaceta Oficial República de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de ministerio-de-educacion-superior

Ministerio de Salud Pública. (2004). Resolución 108/2004. Reglamento de Régimen de Residencia. http://legislacion.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=228

Morales Suárez, I. R., Rojo Pérez, N., Pérez Carreras, A., Beldarraín Chaple, E. R., Velázquez Pérez, L., Norabuena Canal, M. V. (2022). Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba. http://bvs.sld.cu/libros/ciencia_tecnologia_innovacion_salud_cuba/indice_p.htm

Morán Barrios, J., Ruiz de Gaunab, P., Ruiz Lázaro, P. M., Calvo, R. (2020). Metodologías complementarias de aprendizaje para la adquisición de competencias en la formación de especialistas y actividades profesionales confiables. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.02.001

Quintana, L., Llapur, C. y Valcárcel, N. (2014). Leyes y principios de las Ciencias Médicas. Su aplicación en la endoscopía. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación. UEPSE, 19.

Rivero Villavicencio, O. (2014). Características de las tendencias en la formación del profesional médico en Cuba. EDUMECENTRO, 6(1), 248-271. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/391/pdf.

Vega Prieto, R., Gonzalez Nogura, R. A., Valdez Perez, L. (2023). Estrategia didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Gestión Organizacional. Rev Cuba. Super., 42(Especial 3), 21-36. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/137-51

Published

2025-07-10

How to Cite

Lavalle Mackay, I. M., Vergara Vera, I., García Céspedes, M. E., & Burgal Cintra, C. J. (2025). Didactic strategy for the mainstreaming of endocrine-metabolic content in the training process of the specialist in Medical Oncology. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1465–1473. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6969

Issue

Section

Artículos