Project-Based Learning: An innovative experience in training Business School students
Keywords:
Project-Based Learning, university vocational training, transversal competenciesAbstract
Introduction: The objective was to analyze the impact of theoretically designed Project-Based Learning (PBL-DT) on the training of university students in the School of Management. Materials and methods: A mixed methodology was applied, combining a qualitative literature review and analysis of training experiences, based on 43 academic sources selected between 2018 and 2025. Results: The results show that PBL-DT strengthens key competencies such as critical thinking, problem-solving, effective communication, and collaborative work. Discussion: Furthermore, it promotes comprehensive, contextualized, and socially engaged training, aligned with the principles of constructivism and sustainability. Conclusions: It is concluded that PBL-DT is an effective pedagogical strategy for preparing professionals capable of facing complex challenges in real-world environments.
References
Apaza Canaza, F., Cavero Pacheco, S. J., & Travieso Valdés, D. (2025). Aprendizaje basado en proyectos: su influencia en los resultados del estudiante. Revista Científica Redalyc. https://www.redalyc.org/journal/3606/360673304005/
Arias-Macías, L. E. (2025). Inteligencias múltiples e inclusión educativa, un reto para el profesorado. Revista Científica Zambos, 4(1), 101–113. https://doi.org/10.69484/rcz/v4/n1/79
Armentero Reboredo, A. (2021). Consideraciones sobre el aprendizaje basado en proyectos y la competencia sociocultural. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(1), 106–114. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778108014.pdf
Arreola Rico, J. A. (2023). Evaluación docente basada en competencias: una propuesta para la formación inicial. Revista de Educación y Desarrollo, 56(2), 45–60.
Botella Nicolás, A. M., & Ramos Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos: Una revisión bibliográfica. Perfiles Educativos, 41(163), 109–122. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58923
Cáceres Castro, M. J., & Alvarado Vimos, B. I. (2024). El método constructivista en la motivación y el rendimiento académico de los estudiantes. Esprint Investigación, 3(2), 16–24. https://doi.org/10.61347/ei.v3i2.70
Cruzado Saldaña, J. (2023). Evaluación formativa en el aprendizaje basado en proyectos. Revista de Innovación Educativa, 12(1), 88–102.
Dewey, J. (1938). Experience and Education. Macmillan.
De la Cuesta Benjumea, C. (2013). Revisión de la bibliografía en la investigación cualitativa. Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/31200
Domingo, Á. (2021). La práctica reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona Próxima, (34), 3–21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85370365002
Feeney, L., Rodríguez, M., & Torres, A. (2023). Project-Based Learning and Educational Policy: A Latin American Perspective. Journal of Educational Change, 24(1), 55–72.
Firpo, G., et al. (2023). Aprendizaje basado en proyectos: competencias científicas y autorregulación del aprendizaje. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/343893295
García, M., et al. (2024). Pensamiento crítico y colaboración en el aprendizaje basado en problemas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 91–108. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Gavilanes Capelo, R. M., & Tipán Barros, B. G. (2021). La educación ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad. Revista de Educación, 16(2), 213–226. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.10
González, M., & Herrera, J. (2024). El protagonismo estudiantil en el aprendizaje basado en proyectos. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/390005115
Granados López, H., & García Zuluaga, C. L. (2023). El modelo de aprendizaje experiencial como alternativa para mejorar el proceso de aprendizaje en el aula. Ánfora, 23(41), 37–54. https://www.redalyc.org/pdf/3578/357848839002.pdf
Gutiérrez Curipoma, J. L., et al. (2023). Percepción y conocimiento de metodologías activas para la enseñanza en la post pandemia. Revista Enseñanza en la Post Pandemia, 27(1), 181–200. https://www.researchgate.net/publication/370359253
Gutiérrez, J. L., et al. (2023). Las competencias del directivo en la gestión educativa del siglo XXI. Revista de Gestión Educativa, 16(2), 145–162. https://www.researchgate.net/publication/348602963
Hurtado Angamarca, M. M., Arequipa Sagñay, S. E., Torres Sánchez, M. C., & Paredes Vera, P. E. (2025). El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) como enfoque pedagógico innovador: Una revisión bibliográfica. Polo del Conocimiento, 10(2), 2035–2055. https://doi.org/10.23857/pc.v10i2.9021
Kilpatrick, W. H. (1922). The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process. Teachers College, Columbia University.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall.
López, M., & Salazar, J. (2015). De la innovación educativa a la transformación social: Teoría y práctica. Intangible Capital, 11(3), 285–292. https://www.redalyc.org/pdf/549/54941394001.pdf
Martínez Salcedo, L. (2023). Interdisciplinariedad y ABP en la formación docente en ciencias naturales. Revista Iberoamericana de Educación, 91(1), 112–130.
Mendoza, A., & Torres, L. (2023). Enfoques educativos de la concepción de integración e inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, 5(1), 115–124. https://www.redalyc.org/journal/5746/574660909008/html/
Monetti, E., & Molina, M. E. (2024). La planificación didáctica y su enseñanza en la formación docente: entramado de sentidos, representaciones y prácticas. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 34, 259–271. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB34-387
Oliveira, S. de, Guimarães, O. M., & Ferreira, J. de L. (2023). As entrevistas semiestruturadas na pesquisa qualitativa em educação. Revista Linhas, 24(55), 210–236. https://doi.org/10.5965/1984723824552023210
Remorosa, M. M. R., Capili, S. R., Decir, E. G. B., Delacruz, J. B., Balase, M. M. H., & Escarlos, G. S. (2024). Vygotsky’s Social Development Theory: The Role of Social Interaction and Language in Cognitive Development. International Journal of All Research Writings, 10. https://www.researchgate.net/publication/386875249
Restrepo Gómez, D. (2023). Aprendizaje basado en proyectos en la universidad: Retos y oportunidades. Revista Colombiana de Educación, 85(2), 145–162.
Rivadeneira Sarmiento, T. C., Villagómez Samaniego, E. P., & Cabezas Reyes, A. T. (2025). Educación superior y sostenibilidad: Modelos pedagógicos para formar líderes sostenibles. Revista InveCom, 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.14263104
Rivadeneira Sarmiento, T. C., Villagómez Samaniego, E. P., & Cabezas Reyes, A. T. (2025). Educación superior y sostenibilidad: modelos pedagógicos para formar líderes sostenibles. Revista InveCom, 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.14263104
Sánchez Villacrés, A. M., Rivera Araujo, M. I., Peralta Escobar, M. N., Sánchez Villacrés, H. C., & Rizo García, E. D. C. (2025). Metodologías de alto impacto en el aula: Un enfoque constructivista. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(1), 7602–7615. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i1.16429
Sandoval-Muñoz, J., et al. (2023). Influencia de la motivación intrínseca y extrínseca en el proceso de enseñanza-aprendizaje: una revisión sistemática. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/380585983
Savin-Baden, M., & Major, C. H. (2013). Qualitative research: The essential guide to theory and practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003377986
Sotolongo Borges, M., & Quintero Azahares, M. (2024). [Referencia pendiente de validación directa en línea; se sugiere verificar en Redalyc o SciELO].
Tapia Herrera, D. V., Freire Castañeda, L. E., & Hallo Caiza, E. P. (2025). Aprendizaje basado en proyectos: Un enfoque educativo innovador para una enseñanza activa. Reincisol, 4(7), 320–341. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)320-341
Tobón, S. (2012). Proyectos formativos y desarrollo de competencias. Centro Universitario CIFE. https://www.researchgate.net/publication/314246215
Trujillo Sáez, F. (2023). Aprendizaje basado en proyectos: líneas de avance para una innovación centenaria. Textos: Didáctica de la Lengua y de la Literatura, (78), 42–48. https://www.researchgate.net/publication/320961737
Valdenegro-Fuentes, L. (2023). Modelos de formación del profesorado e identidad docente: una articulación necesaria. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(50), 215–234. https://www.redalyc.org/journal/2431/243176283012
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds. & Trans.). Harvard University Press.
Villanueva Morales, C., Ortega Sánchez, G., & Díaz Sepúlveda, L. (2022). Aprendizaje basado en proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 433–445. https://www.redalyc.org/journal/2431/243170668022
Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Revista Conrado, 18(84), 172–181. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n84/1990-8644-rc-18-84-172.pdf
Zapata Carreño, J. C., Cherre Antón, C. A., & Agurto Nole, C. R. (2025). Estrategias de involucramiento estudiantil para mejorar el aprendizaje significativo. Universidad, Ciencia y Tecnología, 29(especial). https://doi.org/10.47460/uct.v29ispecial.933
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lincoln Fritz Cachay Reyes, Jackie Frank Chang Saldaña, Liz Sobeida Salirrosas Navarro, Walter Ortiz Meza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente