Experience in the artistic-cultural training of English Language professionals

Authors

  • Alberto Pérez Martínez Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Artistic and cultural training dynamic, cultural promotion

Abstract

Introduction: Higher education requires transformations, aimed at achieving, among its fundamental objectives, a more scientific approach to teaching, which inevitably dynamizes the training process of professionals in Higher Education institutions. Objective: To demonstrate the improvement of the artistic cultural formative dynamics of integration into the teaching-learning process in the training of students for the development of their professional model. Methods: Research with a pedagogical approach, using empirical and theoretical methods, which allowed to singularize the artistic cultural formative dynamics in the integration into the teaching-learning process from the cultural promotion. Results: It favored a coherent translation and interpretation in the integration of cultural contents, as an expression of the contextualized sociohumanist construction, enhancing the results in pre-professional practice. Discussion: The development of motivating actions in the teaching-learning process allowed for the development of translation and interpretation skills by producing coherent and cohesive texts across the different types of texts (oral and written) that constitute the program's content. This facilitated oral and written critique of the ideas contained in oral and written texts on different topics. This facilitated new interpretations of sociocultural activity, based on the development of their socio-professional spirituality, by offering committed and flexible responses in line with the demands of the professional context. Conclusions: The contribution of the artistic and cultural training dynamic to student development was corroborated, through the teaching and learning process of the Cuban Culture course.

References

Díaz, J. (2021). Neoliberalismo y cultura: Impactos en la sociedad cubana contemporánea. Editorial Academia.

García, Y., Martínez, V. y González, N. (2022). Los Valores y la Formación Docente. Un análisis Axiológico. Praxis educativa, 26(3).

González, G. y González, M. (2001). Programa Nacional de Extensión Universitaria (Proyecto, 1ra. Versión). Editado por la Universidad de Pinar del Río.

González, M. A. (2020). Cultura y desarrollo en Cuba: Retos contemporáneos. Editorial Letras Cubanas.

Infante, M. E. (2021). El fortalecimiento de Valores Identitarios a partir del estudio de la Cultura. Revista Luz.

Manzano Sánchez, M. (2004). La Gestión de la Extensión en el desarrollo de la comunidad universitaria. [Tesis de maestría. Universidad de Oriente].

Mendoza, L. (2022). Cultura y Valores. Editorial Pueblo y Educación

MES. (2017). Plan de Estudio E. Carrera de Lengua Inglesa. Ministerio de Educación Superior.

Oficina del Historiador de la Ciudad de Santiago de Cuba. (2022). Patrimonio y desarrollo local: La labor de la Oficina del Historiador en Santiago de Cuba. Editorial Santiago.

Pérez Martínez, A. (2013). Dinámica Estética Extensionista Universitaria. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].

Ramírez, T. (2020). Cultura, identidad y resistencia en el contexto neoliberal cubano. Editorial Camagüey.

Torres Cuevas, E. (2014a). La educación estética: conceptos y contextos. Editorial Pueblo y Educación.

Torres Cuevas, E. (2014b). La alternativa estética en la educación, Editorial Pueblo y Educación.

Torres Cuevas, E. (2015a). Educar para el bien y la belleza, Editorial Pueblo y Educación.

Torres Cuevas, E. (2015b). Enseñar a sentir. Editorial Pueblo y Educación.

Torres Cuevas, E. (2016). Hacia una Estética de la convivencia. Editorial Pueblo y Educación.

Torres Cuevas, E. (2022). Historia de una Nación. Editorial Ciencias Sociales.

Torres Cuevas, E. y Estévez Álvarez, L. (2016). La educación estética: transdisciplinariedad, educación estético-ambiental, La Edad de Oro. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2025-06-09

How to Cite

Pérez Martínez, A. (2025). Experience in the artistic-cultural training of English Language professionals. Maestro Y Sociedad, 22(2), 973–980. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6885

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)