Knowledge management for the training of criminal instructors
Keywords:
knowledge management, criminal instructor training, self-management of training, quality in professional trainingAbstract
Introduction: Knowledge management is fundamental in the training of penal instructors, as it optimizes learning and the transfer of skills necessary for their work. This process involves the collection, organization, and dissemination of relevant information on penitentiary practices, legal regulations, and teaching techniques. Materials and methods: The article highlights the importance of creating a collaborative environment where instructors can share experiences and resources. The implementation of digital platforms facilitates access to educational materials and encourages continuous learning. Furthermore, the article emphasizes the need to constantly update training content to adapt to changes in the penal system and social demands. Results: The article proposes the use of active methodologies that promote instructor participation in their own training process. This not only improves the quality of teaching but also strengthens staff confidence and motivation. Discussion: Finally, it is emphasized that knowledge management not only benefits instructors but also positively impacts inmates, ensuring they receive a quality education that prepares them for social reintegration. Conclusions: This article explores the aspects of knowledge management in the training of these instructors, as a key element in developing competent and committed professionals capable of facing the challenges of today's prison system.
References
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
Becerra, J. (2018). Gestión del conocimiento en contextos educativos. Editorial XYZ.
Boulton, G., et al. (2018). The Role of Knowledge Management in Higher Education Institutions. Journal of Higher Education Policy and Management, 40(2), 120-134.
Cárdenas, M. (2013). Cultura de gestión del conocimiento: Un reto para la educación superior. Revista de Educación Superior, 18(1), 15-30.
Chatti, M. A., et al. (2017). Learning in the Digital Age: The Role of Knowledge Management in Higher Education. Computers & Education, 113, 1-10.
Dalkir, K. (2017). Knowledge Management in Theory and Practice. MIT Press.
Fernández, J. (2019). Impacto de la formación en la administración de justicia. Revista Latinoamericana de Derecho.
Fernández, M. (2020). Educación y reintegración social en el sistema penal. Revista Latinoamericana de Educación, 15(2), 45-60.
González, L. (2019). Gestión del conocimiento en la educación profesional. Editorial ABC.
González, M. (2020). La importancia de las habilidades interpersonales en la formación del instructor penal. Journal of Criminal Education.
González, R. & Huerta, A. (2017). Tecnología y gestión del conocimiento en la educación superior. Journal of Educational Technology & Society, 20(2), 55-67.
López, A., & García, R. (2020). Estrategias de formación para instructores penales. Ediciones ABC.
López, R. (2023). Transformaciones digitales en la formación profesional del instructor penal. Revista de Educación y Sociedad.
Martínez, S. (2018). Fundamentos pedagógicos en la formación del instructor penal. Educación y Derecho.
Martínez, S. (2019). Colaboración y aprendizaje en el ámbito penitenciario. Journal of Penal Education, 12(1), 23-39.
Morrison, D. (2018). Enhancing Student Engagement through Knowledge Management. International Journal of Educational Management, 32(3), 450-463.
Navarro, A. (2020). Desafíos éticos en la formación de profesionales del derecho en Latinoamérica. Derecho y Sociedad.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1997). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (2011). The New New Product Development Game. In The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation (pp. 3-31). Oxford University Press.
Pérez, M., & Martínez, J. (2021). Estrategias de aprendizaje en la formación profesional. Revista Latinoamericana de Educación, 16(3), 30-50.
Ramírez, A. (2020). Colaboración y conocimiento en entornos laborales. Journal of Professional Development, 14(2), 12-28.
Ramos, T. (2021). Formación continua del instructor penal: Necesidades y retos. Informe sobre Capacidades Profesionales.
Rodríguez, P. (2015). Innovación educativa y actualización profesional en el área penal. Revista de Derecho Penal, 22(3), 45-70.
Rodríguez, P. (2021). Redes de aprendizaje en la formación de instructores. Revista de Ciencias Sociales, 18(3), 67-82.
Sánchez, R. (2021). Habilidades interpersonales en la formación profesional. Revista de Ciencias Sociales, 19(1), 55-70.
Scárpati, M. (2014). Aprendizaje colaborativo y gestión del conocimiento en la educación superior. Revista de Psicología Educativa, 6(2), 119-135.
Torres, E. (2018). Innovación y gestión del conocimiento en el trabajo. Ediciones XYZ.
Torres, L. (2022). Nuevas metodologías en la enseñanza del derecho penal. Revista de Innovación Educativa.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana Verónica Plutín Maturell , Rosario León Robaina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.