The interdisciplinary in the postgraduate: some theoretical-methodological considerations for their optimization
Keywords:
Interdisciplinarity, graduate education, higher education, methodologyAbstract
Introduction: This study focuses on postgraduate education, with the aim of proposing some theoretical and methodological considerations for the optimization of interdisciplinarity at this educational level. Materials and methods: The methods used include historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, systematization, and document review. Results: The result presented has a theoretical and methodological nature; its structural contents are expressed in a theoretical-conceptual plane that deals with epistemological aspects of interdisciplinarity linked to the resolution of complex professional problems, and a methodological plane that includes procedural aspects, oriented towards the educational practice of postgraduate education. Discussion: The conclusions report that interdisciplinarity as a principle of postgraduate education is highly significant for the pedagogical process developed at this level, hence the relevance of contributing to its optimization through an integrative theoretical and methodological positioning. Conclusions: The theoretical and methodological considerations contained in this study recognize interdisciplinarity in graduate education as an educational principle that involves the integration and enrichment of various disciplines for the resolution of complex professional problems, linked to the understanding and transformation of reality in the professional's work activity. This is based on the highly formative processes of constructing and reconstructing scientific culture that occur in graduate education with the collaborative participation of professors, tutors, students, and other professionals who manage the curriculum at this educational level.
References
Alum-Dopico, N. E. (2023). Los estudios de posgrado para el desarrollo social del país. ¿Qué ha sucedido en Cuba?. Mendive, 21 (2), e3415. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3415
Bernaza-Rodríguez, G. J., Douglas-de la Peña, C., Orama-Domínguez, I., González-Betancourt, E., Pausa-Carmenates, M. M., Dumé-Sánchez, J. A. (2022). Diseño curricular de programas de maestría para profesionales de la salud. Revista Educación Médica, 36 (4), e3635. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3675/1473
Bernaza-Rodríguez, G. J., Troitiño-Díaz, D. M. y López-Collazo, Z. S. (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Editorial Universitaria.
Dumat-Ferrer, O. (2020). El enfoque interdisciplinario en la superación de los tecnólogos de la salud. [Congreso Internacional Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas en Granma CIBAMANZ-2021]. Universidad de Ciencias Médicas de Granma, Granma, Cuba. https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2021
Espinoza-Freire, E. E. (2018). La planeación interdisciplinar en la formación del profesional en educación. Maestro y Sociedad, 15 (1), 77-91. http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/Mys/article/view/3311
García-Baró, Y., González-Betancourt, E., García-Baró, D., y Jiménez-Sánchez, L. (2024). Las redes académicas y la interdisciplinariedad en el proceso pedagógico de posgrado. Revista Humanidades Médicas, 24 (2), e2649. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2649
García-Batista, G. A, y Addine-Fernández, F. (2023). Las Ciencias de la Educación y los multiprocesos de la formación de posgrado. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 79 (1), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100035
González-Betancourt, E., García-Baró, Y., y Jiménez-Sánchez, L. (2023). Tareas docentes de posgrado centradas en prevención de enfermedades profesionales: consideraciones metodológicas para su empleo. Mendive, Revista de Educación, 21 (1), e3115. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3115
González-Betancourt, E. (2023). Concepción teórico-metodológica de la interdisciplinariedad en la superación del médico de familia para la prevención de las enfermedades profesionales. [Tesis de doctorado, Universidad de Matanzas]. http://rein.umcc.cu/handle/123456789/2190
Lajes-Ugarte, M., Aúcar-López, J., Martínez-Morell, A. y Aguilar-Rodríguez, Y. (2021). El trabajo colaborativo interprofesional en el proceso de formación profesional en salud. Revista Humanidades Médicas, 21(3), 951-966. http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1891/pdf
Longchamp-Gés, N. M., Escalona-Vázquez, I., Céspedes-Quiala, A. (2018). La interdisciplinariedad: algunas consideraciones desde la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. Maestro y Sociedad, Número Especial (4), 178-185. http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/Mys/article/view/3905
Ministerio de Educación Superior MES. (2019). Resolución No. 104 de 18 de julio de 2019, Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba. http://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior
Mutaza, D., Méndez-Rodríguez, D. y Basto-Rizo, M. A. (2022). Formación del docente: mirada interdisciplinaria en la integración en el accionar pedagógico profesional. Maestro y Sociedad, 19 (2), 582-599. http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/Mys/article/view/5531
Pereira-Júnior, A., Capela-Bispo, C. J., y Nascimento-Pontes, A. (2022). La interdisciplinariedad en la enseñanza superior: del grado al postgrado. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17 (esp.1), 751-767. https://doi.org/10.21723/riaee.v17iesp.1.15644
Rodríguez-González, J., Lago-Queija, M. y Alea-González, M. (2020). Potencialidades y problemas en el trabajo interdisciplinario en la disciplina Medicina General. Revista Ciencias Médicas, 24(6), e4353. http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4353
Sotelo-Cala, M. C., Manzo-Aguirre, M., Sánchez-Iturrioz, J. M. y Vázquez-Domínguez, D. (2016). En torno a la interdisciplinariedad. Maestro y Sociedad, 5 (1). http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/Mys/article/view/1924
Vygostki-Semenovich, L. S. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Vygostki Semenovich, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones síquicas superiores. Editorial Científico Técnica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Evelyn González-Betancourt, Yasser García-Baró, Lissette Jiménez-Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente