Developing digital skills in university teachers: a digital education transformation initiative at the Universidad de Oriente

Authors

  • Miriela Escobedo Nicot Universidad de Oriente, Cuba
  • Yoangel Rondón Bolúa Unidad Presupuestada Técnica de Control del Espectro Radioeléctrico de Santiago de Cuba, Cuba
  • Sergio Daniel Cano Ortíz Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

digital transformation, education, digital skills

Abstract

Introduction: Digital transformation in education has become increasingly important in recent years, especially in higher education institutions. The Universidad de Oriente, as an institution of excellence, has identified the need to develop digital competences in its teaching staff in order to improve the quality of teaching. In this context, we present an initiative for the digital transformation of education (ETD), which proposes the use of virtual learning environments to facilitate self-study and the preparation of teachers in the effective use of information and communication technologies (ICT) in their teaching practice. Materials and methods: A virtual learning environment will be used to enable teachers to access self-study courses specifically designed to develop digital literacy. The courses cover a variety of technological skills and pedagogical methodologies related to the use of ICT, adapted to each teacher's level of competence and needs. Results: It is expected that the implementation of the TDE at the Universidad de Oriente will contribute to strengthening the digital competences of the teaching staff. This will allow teachers to integrate ICT more effectively into their teaching practices, with a positive impact on the quality of teaching and its adaptability to the current needs of students. Discussion: The ETD initiative represents a significant change in the way teachers use ICT in their teaching practice. Furthermore, this initiative positions the Universidad de Oriente as an institution committed to educational innovation and lifelong learning, fostering a collaborative and learning environment beyond the local level. Conclusions: The initiative is key to the transformation of the educational model, with the aim of strengthening the digital skills of the teaching staff and improving the quality of teaching through the use of ICT.

References

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158.

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez, A. P., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 17-34.

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158.

Crespo, D. (ed.) (2023). UNIVERSITIC 2022. Evolución de la madurez digital de las Universidades Españolas. Crue Universidades Españolas, Madrid

Flores-Lueg, C., & Vila, R. R. (2016). Diseño y validación de una escala de autoevaluación de competencias digitales para estudiantes de pedagogía. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (48), 209-224.

Gutiérrez Castillo, J. J., Cabero Almenara, J., & Estrada Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38 (10), 1-27.

Hernández, S. M. B. (2018). Marco común de competencia digital docente. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 369-370.

Hexaware (2022). Unfolding digital Transformation: A practitioner’s view. https://hexaware.com/whitepaper/unfolding-digital-transformation-a-practitioners-view/.

Moreno Rodríguez, M. D., Gabarda Méndez, V., & Rodríguez Martín, A. M. R. M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 22(3), 253-270.

Ruiz Martínez, P. M., & Llorens, F. (2020). Estrategia y transformación digital de las universidades Un enfoque para el gobierno universitario. Capítulo: La transformación digital y sus oportunidades, Ernesto Chinkes, 47–61.

OEI & Alianza del Pacífico. (2021). Marco de análisis y hoja de ruta de La Transformación Digital Educativa en Alianza del Pacífico: Chile, Colombia, México y Perú. Unesco. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. Unesco.

Published

2025-03-25

How to Cite

Escobedo Nicot, M., Rondón Bolúa, Y., & Cano Ortíz, S. D. (2025). Developing digital skills in university teachers: a digital education transformation initiative at the Universidad de Oriente . Maestro Y Sociedad, 22(1), 312–319. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6781

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)