Methodology for the continuing education of practicing municipal pre-university Physics methodologists
Keywords:
continuous training; Physics methodologists; methodologyAbstract
Introduction: continuous training is a topic of current study that favors raising the quality of training processes at different educational levels. Objective: to develop a methodology for the continuous training of practicing Physics methodologists from the workplace. Materials and methods: theoretical methods such as analysis and synthesis and inductive and deductive methods were used in the research. Of the empirical methods, participant observation, documentary review, a survey of laboratory technicians, physics teachers, heads of municipal departments at the pre-university educational level and school directors, and group interviews with students were used. Results: insufficiencies are evident in the diversity in the training and in the previous professional experience of the methodologists, in terms of the homogeneity given by being university graduates and having obtained a satisfactory evaluation of their work performance and the heterogeneity, because they belong to different teaching subsystems and to various areas of knowledge. Conclusions: the developed methodology proposes an effective way for the continuous training of Physics methodologists and the results of the expert criteria allowed confirming the validity of the system of procedures, which corroborates that the proposal constitutes a feasible alternative to reduce the didactic-methodological insufficiencies in these professionals.
References
Aguirre Canales, V. I., Gamarra Vásquez, J. A., Lira Seguín, N. A. y Carcausto, W. (2021). La formación continua de los docentes de educación básica infantil en américa latina: una revisión sistemática. Investigación Valdizana, 15(2), 101–111. https://doi.org/10.33554/riv.15.2.890
Cardona Soberao, C. C., Cardona Soberao, Y. R. y García González, M. C. (2023). Diagnóstico del proceso de formación de los metodólogos de Física en ejercicio en la provincia de Camagüey. Santiago, Especial, 72-86. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/13638/5044
Colunga Santos, S. (2022). Pautas para la delimitación y empleo de los resultados científicos en la investigación educativa. Humanidades Médicas, 22(2), 207-232. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v22n2/1727-8120-hmc-22-02-207.pdf
Comité Central del Partido Comunista de Cuba. (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana, Cuba: CCPCC.
Cruz Pinzón, M. C. (2020) Formación continua del docente como factor de la calidad educativa universitaria. Revista Científica Internacional, 3(1),73–79. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.21
De Miranda Rangel, R. T. y Loret de Mola López, E. (2017). Metodología para el trabajo independiente multidimensional en la disciplina Genética Ecológica. Transformación, 13(1), 84-95. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552017000100009&lng=es&tlng=es .
Díaz Pérez, J. M., Valdés Puentes, R. y Fernández Aquino, O. (2006). Estrategia para la formación pedagógica continua de los equipos metodológicos de educación. Revista Latinoamericana de estudios Educativos, XXXVI(3 y 4), 75-102. https://www.redalyc.org/pdf/270/27036405.pdf
García González, M.C. (2017). La superación profesional del tecnólogo de la salud en laboratorio clínico desde la integración ciencias básicas biomédicas-laboratorio. [Tesis doctoral. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz].
García Ondarza, A.M. (2020). Estrategia de superación para la preparación científico-metodológica de los metodólogos provinciales de las escuelas técnicas. REFCalE: Revista Electrónica Formación Y Calidad Educativa, (3), 29–43. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2769
Hernández Campillo, T.R., Carvajal Hernández, B.M., Legañoa Ferrá, M.A. y Campillo Torres, I. (2021). Retos y perspectivas de la curación de contenidos digitales en la formación continua de profesores universitarios. Perspectiva Educacional, 60(1), 23-57. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.1-art.1091
López Falcón, A. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 53–61. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2137
Martínez Sánchez, R.E. y Céspedes Acuña, J.E. (2021). Metodología para la Integración de Contenidos en la Formación del Profesional de la Educación. Revista de Investigación Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(2), 51-57. https://doi.org/10.34070
Ministerio de Educación. (2014). Resolución Ministerial 200/2014. Reglamento de trabajo metodológico del Ministerio de Educación. Publicado en Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 49, del 16 de octubre de 2014.
Ministerio de Educación. (2014). Resolución Ministerial 200/14. Mined.
Morales, C. M. (2011). Estrategia para la superación profesional en educación energética de los docentes de preuniversitario. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí].
Olmedo Plata, J. M. (2020). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico escolar desde las dimensiones cognitiva, procedimental y actitudinal. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(26), 143–159. https://doi.org/10.55777/rea.v13i26.1540
Santana-González, Y. (2024). La inteligencia artificial, potencialidad o limitante en el estudio de la Enfermería en Cuba. Revista Cubana de Enfermería, 40, e6571. https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/6571
Taquechel Román, G., Matos Columbié, Z. C. y Revilla Vega, A. (2020). La preparación del metodólogo de la educación preuniversitaria: un reto en los momentos actuales. EduSol, 20(73). http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v20n73/1729-8091-eds-20-73-176.pdf
Temoche Cavero, T., Díaz Rivadeneira, Y. y Gonzales Soto, V.A. (2023). Modelos de formación docente continua en educación básica. Revista Universidad y Sociedad, 15(4), 355-365. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000400355&lng=es&tlng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Caridad Celedonia Cardona Soberao, Yolexis Roberta Cardona Soberao, Mercedes Caridad García González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.