Interdisciplinary approach in investigative work training for the Physical Culture career

Authors

  • Damiana Osorio Enamorado Combinado Deportivo Contramaestre, Cuba
  • Jacinto Enrique Mendoza Díaz Universidad de Oriente, Cuba
  • Reyna Subarnaba Fabá Universidad de Oriente, Cuba
  • Tania Bell Camué Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

interdisciplinary exercises; common areas; investigative work training; pedagogical skills; content integration

Abstract

Introduction: This research is based on the shortcomings that students in the third year of the Physical Education degree show in the process of integrating content into their teaching performance, which limits the formation of theoretical and practical skills in Investigative Labor Training. The objective is to apply interdisciplinary exercises to promote the integration of knowledge from the disciplines declared in this year of the degree. Materials and methods: Several research methods were used at the theoretical and empirical level, which allowed a methodological approach to the object of study. Results: The results of the research are specified in the application of interdisciplinary exercises and actions of the same nature of the Basketball subject, which is the subject of study in the Physical Education class in its pre-professional performance. Discussion: The contribution is made in the application of exercises with an interdisciplinary approach from the Investigative Labor Training of the third year of the degree. Conclusions: The exercises are considered necessary for the training of more competent and comprehensive future professionals in their pedagogical performance. Furthermore, they make it possible to give didactic and methodological treatment to interdisciplinarity in the horizontal and vertical direction of the career, which allows establishing simple, easy-to-understand and motivating integration for students and teachers, based on the formation of professional pedagogical skills in their performance and future working life.

References

Ceballos, O. y Ferreira, E. (2024) Diccionario de las ciencias del deporte, educación física y danza en Latinoamérica. Intertexto Editora e Consultoria. www.intertextoeditora.com.br

Cuña, B. (2018). Metodología para el establecimiento de relaciones interdisciplinarias en la carrera Marxismo-leninismo e Historia. [Tesis de Doctorado].

De la Tejera, N., Cortés, C., Viñet, L., Pavón, I. y De la Tejera, A. (2019) La interdisciplinariedad en el contexto universitario. Revista Panorama. Cuba y Salud, 14(1), 58-61. http://www. icle/view/

Fernández, M. (2017). Las relaciones interdisciplinarias desde la disciplina principal integradora formación laboral investigativa. [Tesis de Doctorado].

Franco, R. (2021). Interdisciplinariedad, medicina y educación médica: Caminos de encuentro y transformación. Revista Venezolana de Salud Pública, 9(1), 67-87.

Marcano, I. (2020). Inter, multi, y transdisciplinariedad del turismo. Revista Telos, 22(3). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99364425012

Mendoza, J. (2007). Modelo didáctico de la Formación Interdisciplinaria del Licenciado en Cultura Física. [Tesis de Doctorado. Universidad de Oriente].

Milán, E. (2022). El establecimiento de relaciones interdisciplinarias en el año académico de la carrera de Cultura Física. [Tesis de Doctorado. Universidad de Holguín].

Piloto, D., González M., A., González, M., Ortiz, L. y González, R. (2018). Interdisciplinariedad desde la disciplina Medicina General Integral hacia las Ciencias Básicas Biomédicas. Revista Universidad Médica Pinareña, 3(14), 257-266. http://galeno.pri.sld.cu/index.php/galeno/article/view/526

Pombo, O. (2013) Epistemología de la interdisciplinariedad. La construcción de un nuevo modelo de Comprensión. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad Nueva de Lisboa, Portugal. Revista científica INTERdisciplina. I(1).

Osorio, D. (2018) Acciones Didácticas interdisciplinarias en la Práctica Laboral Investigativa del tercer año de la Licenciatura en Cultura Física. [Trabajo de Diploma, Universidad de Oriente].

Vázquez, A. , Manassero, M. (2017) Interdisciplinariedad y conceptos nómadas en didáctica de la ciencia: consecuencias para la investigación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 24–37. http://hdl.handle.net/10498/18844

Vera, E. (2021) Estrategia Interdisciplinaria para la formación profesional de los estudiantes de la especialidad Construcción Civil desde la Educación Física. [Tesis de Maestría. Universidad de Oriente].

Published

2025-03-02

How to Cite

Osorio Enamorado, D., Mendoza Díaz, J. E., Subarnaba Fabá, R., & Bell Camué, T. (2025). Interdisciplinary approach in investigative work training for the Physical Culture career. Maestro Y Sociedad, 22(1), 104–114. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6745

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)