The pedagogical improvement of the community physical activity teacher who cares for the elderly
Keywords:
pedagogical improvement; didactic performance; pedagogical skills; quality of life; older adultAbstract
Introduction: The research begins by revealing the inadequacies that new teachers of the Combinado Deportivo 13 de Agosto, in the Consejo Popular La Prueba of the municipality Songo La Maya, manifest in the didactic performance of classes in the care of the elderly. The subject treated is important and has social significance for the pedagogical improvement of the community physical activity teacher who works with the elderly. The objective of the research is to apply an alternative for pedagogical improvement that allows to enrich the professional pedagogical skills of the community physical activity teacher. Materials and methods: In the research, various theoretical and empirical methods were applied, which allowed to give a methodological approach to the object of study. Results: The results of the work are materialized in the application of the improvement alternative as a pedagogical tool that allows the preparation and enrichment of didactic skills and their pedagogical performance, contributing to the improvement of the quality of life of the elderly. Discussion: The alternative is comprised of actions that recognize the needs, tastes and preferences in this context, in addition to the various forms of pedagogical improvement, as well as physical-recreational activities. Conclusions: The development of society requires the university to achieve a creative, independent professional, prepared to take on different professional challenges. The concept of multilateral training allows the articulation of knowledge and skills, focused on the fulfillment of objectives and social problems that must be solved by professionals graduated from these higher education centers.
References
Alfonso, A. y Pagés, R. (2013). Estudio de las habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes del Centro Universitario Municipal de Bejucal. http://www.efdeportes.com/
Almanza, C. M. (2019). La superación del profesor de educación física sobre la formación de hábitos físico-deportivos en estudiantes de secundaria de Chihuahua, México. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”].
Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.
Bosque, B. (2018). Estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia comunicativa de los profesionales de la cultura física. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”].
De Armas, N. et al. (2005). Metodología como resultado científico. Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”
De Armas, N. & Alba, L. y Endo, J. (2019). Enfoque salutogénico en el estudio del auto estima del adulto mayor. Revista Endumecentro, 11(3). http://www.redacy.org/pdf/1471/1471434228004
Forteza, A., Riveron, M. I., Pons, H. M., Madruga, A. G. y Sarmiento, Y. (2019). Experiencia de evaluación integrada de tres asignaturas en la carrera de Licenciatura en Economía. Revista ESPACIOS, 40(02).
Garbey, A, (2018). La preparación del profesional de la cultura física para el trabajo comunitario en el combinado deportivo. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”].
García, M. y Gurt, L. (2022). Estrategia de superación Revista cubana de medicina general integral. Ecimed, 37(4), e1723.
García, T. (2018). La superación en función del perfeccionamiento del desempeño profesional de los profesores de voleibol en la Eide de Pinar del Río. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”].
Hierrezuelo, Y. & Piedra, Z. y Pérez, M. (2018). Superación de docentes en la Educación de jóvenes y adultos en la provincia La Habana. Revista Científico Pedagógica “Horizonte Pedagógico” 7(2).
Iznaola, M. (2018). Estrategia de superación orientada a fortalecer la motivación profesional del licenciado en cultura física en Educación Primaria. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”].
Ruíz, A. (2010). Teoría y metodología de la educación física y el deporte escolar. (3ª ed.). Pueblo y Educación.
Suárez, O. (2018). Estrategia de superación para profesores de Educación Física, que imparten baloncesto en la Educación Primaria. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” Facultad “Nancy Uranga Romagoza” Pinar del Río.
Torres, M. E. y Picos, L. (2017). Sistemas de tareas docentes para el desarrollo de habilidades pedagógicas profesionales en los profesores en formación. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/488/491
Valdés, M. (2018). La evaluación de la habilidad profesional básica, trabajo en equipo en la docencia universitaria en Cultura Física. [Tesis de Doctorado. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”].
Valle Lima, A. (2007). Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ministerio de Educación
Velázquez, M. R. (2013). Las habilidades profesionales en las escuelas pedagógicas cubana actual. http://www.monografías.com/Educación/index.shtml.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yuralis Misiñaqui Plutin, Jacinto Enrique Mendoza Díaz, Maizie Fuentes Sánchez, María Elena Portuondo Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.