Professional practice: experience towards the identity of the monitor teacher of children with special educational needs in regular schools

Authors

  • María Luisa Madueño Serrano Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Claudia Valeria Padilla Borboa Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Cristina Yamileth Martínez Reyes Instituto Tecnológico de Sonora, México

Keywords:

professional practice, teacher identity, monitor, inclusion

Abstract

Introduction. This research is about the identity of monitor teachers, within teacher education students at a Mexican university, using international guidelines around an education for all with priority in children with special educational needs. Goals. To identify professional practice experiences of early childhood education students, which take on meaning in the formation of the identity of the monitor teacher in the context of educational inclusion in regular schools. Materials and method. The research is qualitative with a phenomenological approach. Two focus groups were formed with participation of 11 students selected by intentional sampling. Information processing was through content analysis and ethical care. Results. The first category refers to the meanings of being a monitor teacher through professional practice, and are related to being a support for children with special educational needs to enhance their learning and development; among the attributes of the monitor teacher, the attitudinal and the impact of the monitoring action stand out. The second category refers to identity formation experiences such as: developing activities and learning materials, doing curricular adjustments, and the need to prepare and learn from practice. Discussion. Professional practice and its reflection should be strategies for the formation of teacher identity (Pinto et al., 2021), because according to Bruner (1991), assuming an identity affects performance. The experience of students acting as monitors leaves a marks on their teaching identity. Conclusions. It is concluded that being a monitor teacher is different from the conception of a shadow teacher. Among the experiences that take on greater meaning in the process of assuming themselves as monitors, is the opportunity to provide support to children who have some special need or condition, and to be part of their achievements or progress.

References

Aguirre, J. C., & Jaramillo, L. G. (2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(2), 51-74. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134129257004.pdf

Andreucci, P., & Morales, C. (2020). Hacia la construcción de la identidad docente inicial: una aproximación intersubjetiva y dialógica desde la supervisión pedagógica en el prácticum. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 46(3), 442-463. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/14089/pdf

Fuster, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y representaciones, 7(1), 201-229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

García-Cedillo, I. (2018). La educación inclusiva en la Reforma Educativa de México. Revista de Educación Inclusiva, 11(2), 49-62

García, M. C. (2020). La identidad docente: constantes y desafíos. Revista Interamericana de Investigación. Educación y Pedagogía, 3(1), 15-42.

Jarauta, B. (2017). La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. El caso de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 103-122. https://www.redalyc.org/pdf/567/56750681006.pdf

López, S. (2024). La educación de América Latina percibida desde el objetivo 4 de los objetivos del desarrollo sostenible (ODS). Información Tecnológica, 35(2), 23-36. https://www.scielo.cl/pdf/infotec/v35n2/0718-0764-infotec-35-02-23.pdf

Madueño, M. L., Márquez, L., Manig, A., & Tapia, C. S. (2014). El aprendizaje en la práctica del profesor universitario: proceso crucial en la formación de la identidad docente. En S. B. Echeverría, M. T. Fernández, E. Ochoa & D. Y. Ramos (Ed.), Ambientes de aprendizaje y contexto de desarrollo social (pp. 129-140). México: Pearson Educación.

Martínez, M. K., (2021). ¿Tutor sombra o profesional de apoyo?: Redefiniciones para una escuela inclusiva. Educere, 25(81), 441-455.

Martín-Crespo, M. C., & Salamanca, A. B. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, (27), 1-4. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330

Monserrate, Z. (2021). La Inclusión Escolar del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales de la Escuela de Educación Básica Ramón Agurto Castillo de la Ciudad de Guayaquil, 2020 [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/58784

Noreña, A. L., Alcaraz, N., Rojas, J. G., & Robolledo, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3). 263-274. https://www.redalyc.org/pdf/741/74124948006.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Agenda 2023 en América Latina y el Caribe: Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos.

https://agenda2030lac.org/es/ods/4-educacion-de-calidad

Otondo, M., Barra, M. G., Candia, V. C., Muñoz, F. V., & Vega, J. G. (2023). Identidad docente inclusiva en la formación inicial del profesorado en matemáticas. En F. Moraes (Org.), Construção e difusão do conhecimento matemático (pp. 73-99). Atena. https://doi.org/10.22533/at.ed.258231508

Pinto, A. R., Cortés, O., & Santos, Y. (2022). Análisis perceptual de la identidad profesional docente en estudiantes de educación infantil. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 26(1), 23-40. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/9670/22895

Sevilla, D. E., Martín, M. J, & Jenaro, C. (2018). Actitud del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innovación educativa, 18(78), 115-141.

Valencia, E. M., Macías, J., & López, S. M. (2018). Las prácticas pre-profesionales en el contexto de la carrera de Licenciatura en Educación Inicial de la Universidad Estatal de Milagro. Conrado, 14(63), 140-146. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v14n63/1990-8644-rc-14-63-140.pdf

Vanegas, C., & Fuentealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780

Published

2024-12-08

How to Cite

Madueño Serrano, M. L., Padilla Borboa, C. V., & Martínez Reyes, C. Y. (2024). Professional practice: experience towards the identity of the monitor teacher of children with special educational needs in regular schools. Maestro Y Sociedad, 21(4), 1936–1946. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6597

Issue

Section

Artículos