Development of personological configurations in the mode of action of students of the Special Education career

Authors

  • Deyanira de la Cruz García Universidad de Guantánamo, Cuba
  • Cruz Aleida Sosa López Universidad de Guantánamo, Cuba
  • Flora Riquenes Espín Universidad de Guantánamo, Cuba
  • Dulayna Pineda Ramos Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

performance mode, personological configurations, professional performance mode

Abstract

Introduction: The article addresses the development of personological configurations in the professional performance mode in students of the Special Education career, it was aimed at offering a theoretical-methodological systematization of the development of the professional performance mode from the personological configurations: intrinsic motivation for Special Education and social commitment to the profession. Materials and methods: its main theoretical basis was the personological approach, which focuses on the structure and functioning of the personality, methods such as scientific observation, surveys and interviews were applied, which showed inadequacies, actions were developed from the components: academic, labor, investigative and extensionist. Results: The results demonstrated their relevance, since positive transformations were evident that are revealed in the professional performance mode in students of the Special Education career. Discussion: The impact or social significance of the research is that it favors the initial training process in students of the Bachelor of Education career. Special Education from the concretion of personological configurations as part of the professional performance mode, which contributes to the formation of qualitative features of coherent professional behavior. Conclusions: The research developed allowed to verify the need to carry out new scientific studies that enhance other components of the professional performance mode, through its own professional training, considering it a dynamic process of the university-society link, which allows to reaffirm the profession in which it is trained.

References

Addine, F. (2013). La Didáctica General y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aporte e impacto. Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Pueblo y Educación.

Cala Peguero, T. y Breijo Worosz, T. (2020). La formación de profesionales en Cuba desde una perspectiva desarrolladora y profesionalizada. [Conferencia] Congreso Universidad 2020. http://www.congresouniversidad.cu

Castillo, M E. (2001). La formación del modo de actuación profesional del profesor de Historia: Una propuesta metodológica desde la enseñanza de la Historia de Cuba. [Tesis de doctorado. Universidad de Pinar del Río].

Chirino, M. V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación. (Tesis doctoral). ICCP La Habana

Fuentes, H. (2000). Didáctica de la educación superior. Universidad de Oriente.

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y didáctica de la Educación Superior. Centro de estudio de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente.

Fuxá, M. M. (2004). Un modelo didáctico curricular para la autopreparación docente de los estudiantes de la Licenciatura en Educación Primaria. [Tesis de doctorado. Universidad de Pinar del Río].

García, L. (1996). Autoperfeccionamiento docente y creatividad. Pueblo y Educación.

Guerra Mercado, G. (2012). Modelo didáctico para el desarrollo de los modos de actuación del estudiante de la carrera en Educación Especial, a través de la disciplina Formación Laboral Investigativa, desde el enfoque creativo vivencial. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].

Mitjáns Martínez, A. (1995).Creatividad, personalidad y educación. Pueblo y Educación.

Published

2024-11-24

How to Cite

de la Cruz García, D., Sosa López, C. A., Riquenes Espín, F., & Pineda Ramos, D. (2024). Development of personological configurations in the mode of action of students of the Special Education career. Maestro Y Sociedad, 21(4), 1643–1651. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6538

Issue

Section

Artículos