The efficiency of educational management at the Hight school "Martha Bucaram" in Cantón Sucre
Keywords:
Leadership, Quality, Teachers, Administrative ProcessesAbstract
The objective of this work was to establish the administrative processes of educational management in the development of academic quality of the Fiscal Unit “Martha Bucaram”. The methodology used a descriptive investigation with a quantitative approach supported by field work and a bibliographic review. The empirical methodology was used since it took place where the object of study is located, applying surveys, in this way the reality that teachers and students experienced during the previous administration was known in greater depth. In the bibliographical, information was sought in sources such as: scielo, virtual books that addressed the study variables. The population that was used for the field application of the surveys were: the simple random sampling method and 12 teachers were surveyed randomly. From this sample, it was concluded that both teachers and students considered the administrative management studied to be good. 100% of the teachers surveyed revealed that: 75% fully agree and 25% agree that the director of the previous period exercised innovative leadership that contributed to the achievement of efficient educational management. The students also contributed their intentions. 52% of them stated that they were very satisfied, while 45% were satisfied confirming that the previous manager was able to communicate effectively with the students and solve their problems.
References
Aguerrondo, G. Q. (2021). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17, 14. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002021000200405#B3
Aguerrondo, I. (2014). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual, 28, (73), 45-61. https://www.redalyc.org/journal/340/34056722004/html/
Andrade. (2005). Enfoques teóricos para la ebvaluación de la eficiencia y eficacia en el primer nivel de atención médica de los servicios de salud del sector público. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552018000100006
Bar. (1999). Gestión académico-administrativa en la educación básica. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842006000200005
Cueto. (2016). La eficiencia de la gestión educativa y su impacto en la innovación del docente de la Institución Bárbara Alfaro. Digital Publisher, 9.
Estrada, & Arias. (2007). Enfoques teóricos para la evaluación de la eficiencia y eficacia en el primer nivel de atención médica de los servicios de salud del sector público, 12. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552018000100006
Gore. (2000). Estrategias de capacitación desarrolladas en un entorno corporativo estatal en Uruguay. Cuadernos de Investigación Educativa. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042015000200005
Gvirtz (citó a Blejmar, ). (2005). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002021000200405#B3
Gvirtz. (2007). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002021000200405#B3
Koontz, & Weihrich. (2004). Enfoques teóricos para la evaluación de la eficiencia y eficacia en el primer nivel de atención médica de los servicios de salud del sector público, 12. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552018000100006
Lasheras, F. y. (2002). Liderazgo Directivo y Educación de Calidad. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, V(9), 125.
Mankiw. (2004). Enfoques teóricos para la evaluación de la eficiencia y eficacia en el primer nivel de atención médica de los servicios de salud del sector público. Retos de la Dirección, 12(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552018000100006
Pacheco-Granados. (s.f.). Análisis de la Gestión Administrativa en las Instituciones. https://scielo.conicyt.cl/pdf/infotec/v29n5/0718-0764-infotec-29-05-00259.pdf
Pericacho. (2019). La eficiencia de la gestión educativa y su impacto en la innovación del docente de la Institución Bárbara Alfaro. Digital Publisher. file:///C:/Users/59396/Downloads/Dialnet-LaEficienciaDeLaGestionEducativaYSuImpactoEnLaInno-7897392.pdf
Rodriguez. (2010). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual, 28(73), 45-61. https://www.redalyc.org/journal/340/34056722004/html/#redalyc_34056722004_ref7
Rojas. (2006). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002021000200405#B3
Solana. (2002). Calidad y Calidad Educativa. file:///C:/Users/59396/Downloads/admOjs,+8206-28652-1-CE-1.pdf
Venegas. (2005). La eficiencia de la gestión educativa y su impacto en a innovación del docente de la Institución Bárbara Alfaro. file:///C:/Users/59396/Downloads/Dialnet-LaEficienciaDeLaGestionEducativaYSuImpactoEnLaInno-7897392.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Angela Macías Acurio, Carolina Herrera Bartolomé
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.