Andragogy in the strengthening of the teaching process of people with unfinished schooling

Authors

  • Wilder Benjamín Solís Alcívar Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Cielo Fátima Maritza Vásquez Giler Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Keywords:

Adult education, educational strategies, andragogic techniques

Abstract

This article focuses on andragogy in strengthening the teaching process of people with unfinished schooling, whose objective is to investigate how andragogy techniques affect this process. It is descriptive, documentary, and field. The survey technique was applied with the questionnaire instrument, which allowed to clearly identify the main strategies applied by the teacher and their use for the benefit of Education and society; A comprehensive presentation of the current state of the topic is made, with its characteristics, importance, principles, horizontality, participation and differences with pedagogy. In addition, it addresses didactic techniques, teaching strategies framed in the policy for adult education. With the results obtained, it is consolidated that the use and mastery of andragogic techniques lead to significant learning, being a valuable support in the teaching process of teachers in the Padre Jorge Ugalde Paladines Educational Unit.

References

Adam, F. (1987). Andragogía y Educación Universitaria. Caracas: Federación Interamericana de Educación de Adultos.

Adam, E. (2001). Teoría Sinérgica del Aprendizaje en la Educación Superior. II Jornadas de Investigación. En las II Jornadas de Investigación, "Encuentro con la educación". Edo Guárico, Venezuela: Recuperado de http://postgrado.una.edu.ve/andragogia/paginas/adam2001.pdf

Alcalá, A (1997). ¿Es la Andragogía una Ciencia? Universidad Nacional Abierta. Dirección de Investigaciones y Postgrado. Caracas Venezuela. http://www.monografias.com/trabajos6/anci/anci2.shtml Marques Francisco, L. V. (2019). El Reto de enseñar a los adultos: particularidades de las estrategias docentes. Inee Red, 66-74.

Alcalá, A. (2001). Praxis andragógica en los adultos de edad avanzada. Informe de Investigaciones Educativas, 15(1-2), 7-8. Recuperado de http://biblo.una.edu.ve/ojs/index.php/IIE/article/view/123/114

Caraballo Colmenares, Rosana. (2007). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, 22(2), 187-206. Recuperado en 10 de octubre de 2022, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872007000200008&lng=es&tlng=es.

Mawency Vergel-Ortega1, J. J.-L.-T. (junio de 2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista Científica, 25, 206-215. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.25.a4

Montenegro, M. (2017) Artículo: Modelo didáctico andragógico y de autorregulación: incidencia en el rendimiento; deserción y percepción de docentes y estudiantes. Revista AKADEMIA. Vol. 16 (1).

SALOMÓN, DA (2021). CENTRO DE EDUCACIÓN PROGRAMA DE POSGRADO EN EDUCACIÓN MAESTRÍA ACADÉMICA EN EDUCACIÓN (Tesis de doctorado, Universidad del Estado de Ceará).

Silvana, E. C. (2019). Análisis comparativo de las políticas públicas educativas para educación en adultos y Jovenes con escolaridad inclusiva en los gobiernos de Jaime Roldós A. y Rafael Correa. Tesis, Quito. Retrieved abril de 2022.

Tarazona, José Luis REFLEXIONES ACERCA DEL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS (ABP). UNA ALTERNATIVA EN LA EDUCACIÓN MÉDICA. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología [en linea]. 2005, 56(2), 147-154[fecha de Consulta 10 de Octubre de 2022]. ISSN: 0034-7434. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=195214313006

Ulloa Angulo, M. J. (2011). La andragogia y sus tecnicas de enseñanza (Master's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.).

Vallejo, L. (2015) Artículo: Características de los programas de capacitación andragógicos y los procesos de aprendizaje para la seguridad minera peruana. Revista del Instituto de Investigación de la UNMSM (RIIGEO). Vol. 18, número 36

Published

2024-10-14

How to Cite

Solís Alcívar, W. B., & Vásquez Giler, C. F. M. (2024). Andragogy in the strengthening of the teaching process of people with unfinished schooling. Maestro Y Sociedad, 209–218. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6519